عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اکونگار»:

محرومیت ۵میلیون کارگر ساختمانی از امنیت شغلی/ بازار کار ساخت و ساز در چاتر کارگران افغانستانی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گفته می‌شود جمعیت مهاجران افغان در کشورمان بین پنج تا ۱۰ میلیون نفر است که تهدیدی برای امنیت شغلی کارگران ساختمانی به شمار می‌رود.

اکونگار، محمد آیتی: در حالی که دولت سیزدهم مدعی شده بود تکلیف بیمه کارگران ساختمانی را تعیین کرده است، بیش از پنج هزار کارگر ساختمانی بیمه نشده در کشور وجود دارند. بی‌تردید این موضوع، یک تهدید برای جامعه کارگری است که نه تنها باعث دلسردی نیروی کار از بازار می‌شود، بلکه خطر نبود نیروی کار، رشد قارچ‌گونه کارگران افغانستانی و تهدید صنعت ساختمانی را به دنبال دارد.

آخرین جزییات مصوبه مزدی۱۴۰۳/ مجلس به ماجرای حقوق کارگران ورود می‌کند؟

حال مهم‌ترین پرسش این است که برای خروج از این بحران چه باید کرد؟ از این‌رو «اکونگار» به سراغ احمد انارکی‌محمدی، نماینده رفسنجان و انار در مجلس دوازدهم رفته است تا نظرات وی را در این باره جویا شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در ابتدا باید بگویم که شرایط اقتصادی کشور و معیشتی مردم، اصلاً حال و روز خوبی ندارد. نباید با تصمیمات و رویه‌های نادرست سال‌های گذشته، کار اقتصاد و معیشت خانواده‌ها را بیش از پیش به خطر بیندازیم.

معیشت و امنیت شغلی کارگران ساختمانی در خطر است

وی افزود: همه در جریان رقم بالای تورم در کشور هستیم. گرانی در همه بخش‌ها از جمله کالاهای اساسی بیداد می‌کند و برای اینکه تا حدی از این فضا خارج شویم، می‌باید تولید و کسب و کارها را مورد حمایت بیشتر قرار دهیم. یکی از صنعت‌هایی که در کشور، افراد زیادی را شاغل کرده است، صنعت ساختمانی است، اما متاسفانه برخی کارها، باعث شده معیشت و امنیت شغلی کارگران ساختمانی به خطر بیفتد.

انارکی‌محمدی تصریح کرد:متاسفانه، سال‌هاست که نظارت درستی بر مرزها نیست و همین باعث شده مردمان زیادی از افغانستان راهی ایران شوند. عمدتاً این افراد در ایران، کار خدماتی انجام می‌دهند و گفته می‌شود جمعیت آن‌ها در کشورمان از بین پنج تا 10 میلیون نفر است و جالب است که ما حتی آمار دقیق این قشر را هم نمی‌دانیم.

تهدید امنیت شغلی کارگران ساختمانی با رشد مهاجران افغان 

نماینده رفسنجان و انار اظهار داشت: کاش مسئولان تصمیم‌گیر توجه داشته باشند که در ایران، مشکل بیکاری بیداد می‌کند و نباید فضایی را ایجاد کرد که بیکاری تشدید شود. حتی اگر جمعیت این قشر را پنج میلیون نفر هم درنظر بگیریم، یعنی پنج میلیون نفر ایرانی را از داشتن شغل محروم کردیم.

وی یادآور شد: نکته دیگر که به جد باعث نگرانی است، عدم‌پرداخت مالیات و استفاده از یارانه‌های کشور توسط افغانستانی‌های مقیم ایران است. همه این دغدغه‌ها را گفتم تا به این برسیم که دولتمردان وظیفه دارند به کارگران ساختمانی، بیش از پیش توجه کنند و بیمه کردن این افراد، از اوجب واجبات است.

5هزار کارگر ساختمانی بیمه ندارند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بیان کرد: ایجاد رضایت در بین مردم، اصلی‌ترین وظیفه دولت‌ها است. از این‌رو از دولت چهاردهم می‌خواهم در همان ماه‌های ابتدایی کارش، برای تعیین تکلیف کردن بیمه همه کارگران ساختمانی، فکری اساسی کند. اینکه گفته شود پنج هزار نفر کارگر ساختمانی، از داشتن بیمه محروم هستند، حقیقتاً جای نگرانی دارد، مخصوصاً که کار این عزیزان، کار سخت و پرخطر است.

انارکی‌محمدی گفت: فردی که ایرانی است و کارگر ساختمانی است، جزو قشر آسیب‌پذیر مملکت محسوب می‌شود و نیاز مبرم به حقوق و بیمه دارد. نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود، چون بحران را عمیق‌تر می‌کند. این قشر زحمت‌کش در چند نوبت برای رساندن صدای اعتراض‌شان به جلوی مجلس مراجعه کردند و مطالبه آن‌ها هم به حق است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شهرستان رفسنجان، حدود یک سوم جمعیت را، مردم افغانستان تشکیل داده‌اند و ما حقیقتاً نگران این وضعیت هستیم و از آقای پزشکیان و تیم همراهش می‌خواهم به این موضوع اقتصادی که ابعاد امنیتی هم به خود گرفته است، توجه ویژه کنند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد