کارگران بخوانند/ روش اعتراض و شکایت در مورد حقوق و دستمزد چگونه است؟

بسیاری از کارگران به دلیل معوقات و عدم پرداخت دستمزد از سوی کارفرمایان باید از آنها به مراجع رسمی شکایت کنند.

به گزارش اکونگار، درصورت عدم تعهد کارفرمایان به پرداخت حقوق و دستمزد کارگران و افزایش معوقات کارگران می‌توانند برای احقاق حقوق خود شکایت کنند. قانون جامع کارگر و کارفرما در سال 1369 مصوب شده که بر اساس آن ماده قانون‌های مختلف در رابطه با حقوق کارگر و کارفرما تعیین شده است. 

رای دیوان عدالت اداری درباره تعیین حداقل حقوق کارگران

قانونی برای تضمین حقوق کارگران

 این قانون مجموعه‌ای از مقررات است که حقوق و تعهدات کارگران و کارفرمایان را مشخص می‌کند و روابط آنها را تنظیم می‌کند. هدف اصلی این قانون، تضمین حقوق کارگران در مقابل کارفرما و ایجاد یک فضای کاری عادلانه و منصفانه است.

کارگران چطور از کارفرمایان به مراجع رسمی شکایت کنند؟

در صورتی که کارفرما به تعهد خود پایبند نباشد کارگر باید شکایت خود را نزد مراجع قانونی ببرد. بر اساس قانون کارگر برای پیگیری حق و حقوق خود در این رابطه باید به اداره کار در استان محل وقوع کارگاه یا شرکت مراجعه نماید. اداره کار مرجع صالح رسیدگی به شکایت کارگر از کارفرما برای عدم پرداخت حقوق می باشد. در حالی که برای شکایت از صدمات جسمی و حیثیتی باید به دادسرای محل وقوع کارگاه مراجعه کرد. در صورت عدم پرداخت حق بیمه، کارگر می تواند به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه نماید و پیگیری های لازم را انجام دهد. برای طرح این شکایت باید مدارک مهم از قبیل قرارداد کار، استشهادیه و دیگر مدارک نمایانگر فعالیت خود برای کارفرما را به اداره کار ارائه دهید.

مهمترین موارد قانون کارگر و کارفرما کدامند؟

حقوق و تعهدات کارگران و کارفرمایان: این قانون حقوق اساسی کارگران را از جمله حقوق به حداقل دریافتی، حقوق مرتبط با ساعات کاری، حقوق مرخصی و مزایا و تعهدات کارفرمایان را مانند پرداخت به موقع حقوق، ارائه محیط کاری ایمن و سالم و غیره را مشخص می‌کند.

شرایط استخدام: این قانون شرایط استخدام را مشخص می‌کند از جمله مواردی مانند فرایند استخدام، دوره آزمایشی، قوانین مربوط به استخدام نوعی و بستن قرارداد.

حقوق بهداشت و ایمنی: این قانون به حفظ حقوق بهداشت و ایمنی در محیط کاری توجه ویژه‌ای دارد و مقررات مربوط به این حقوق را تعیین می‌کند.

روش‌های حل اختلاف: قانون کارگر و کارفرما شیوه‌های مختلفی را برای حل اختلافات بین کارگر و کارفرما فراهم می‌کند، از جمله استفاده از روش‌های داوری، مذاکره و شکایت قضایی.

همچنین، این قانون ممکن است شامل مفاد دیگری نیز شود که بسته به قوانین و مقررات متغیر است. اهمیت این قانون در این است که تعادل و تعهدات عادلانه بین دو طرف را تضمین می‌کند و در صورت بروز مشکل، چگونگی رسیدگی به اختلافات را بررسی می‌کند.

کارگران چند روز برای طرح شکایت وقت دارند؟ 

مهلت طرح شکایت کارگر از کارفرما با توجه به نوع شکایت مشخص خواهد شد. برای طرح شکایت در رابطه با اخراج کارگر تنها 30 روز فرصت دارد برای طرح شکایت خود اقدام نماید. در قانون کار برای پیگیری حقوق معوقهریال عدم پرداخت مزایا و یا عدم پرداخت حق بیمه محدودیت زمانی خاصی وجود ندارد. پس از فوت کارگر وارثان قانونی می توانند شکایت خود را در این زمینه مطرح کرده و حقوق از دست رفته کارگر را بازیابند. از این رو می توان گفت برای طرح شکایت کارگر از کارفرما برای عدم پرداخت حقوق محدودیت زمانی وجود ندارد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد