صنعت دارو در یک قدمی حالت فوق بحرانی

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران از تداوم کمبود نقدینگی در صنعت دارو خبر داد و تصریح کرد که تداوم این شرایط می‌تواند به بحران جدی در تامین دارو بینجامد.

به گزارش اکونگار به نقل از ایلنا، مریم تاج‌آبادی، نائب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت تامین مالی صنعت داروی کشور اظهار کرد: از زمستان سال ۱۴۰۲ تا کنون مشکل کمبود نقدینگی در صنعت دارو بیداد می‌کند تا اندازه‌ای که اگر این مشکل برطرف نشود به زودی شاهد مشکلات جدی در تامین دارو خواهیم بود.

کمبود۶۰همتی نقدینگی در صنعت دارو

وی افزود: مشکل کمبود نقدینگی هم در ابتدای زنجیره و تامین ارز وجود دارد و هم در صنعت پخش برقرار است در حالی که تمام سرمایه تولیدکننده در پخش متمرکز شده است.

تاج آبادی اظهار امیدواری کرد که برای حل مشکل کمبود نقدینگی توجه ویژه‌ای به صنعت دارو شود. 

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در ادامه به موضوع کمبود نیروی انسانی در صنعت دارو پرداخت و توضیح داد: تعداد فارغ‌التحصیلانی که در صنعت دارو تحصیل کرده‌اند در ایران قابل توجه است با این حال مشکلی که در تامین نیروی انسانی در این دارو وجود دارد برآمده از آن است که شمار چشمگیر فارغ‌التحصیلان به خارج از ایران مهاجرت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چالش دوم ناشی از این است که هنوز فاصله زیادی میان آموزش‌های دانشگاهی و صنعت دارو وجود دارد و آنچه دانشجو در محیط آکادمیک آموخته پاسخگوی نیاز صنعت نیست البته در سال‌های گذشته برای کاهش شکاف میان دانشگاه و صنعت کارهای زیادی انجام شده و تلاش شده ادبیات این دو گروه به یکدیگر نزدیک‌تر شود و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم نقش پررنگی در تحقق این امر داشته است. 

تاج آبادی گفت: زمانی اگر استاد و یا دانشجو در محیط علمی دانشگاه از فعالیت اقتصادی صحبت می‌کرد گناه کبیره‌ای مرتکب شده و متهم به این می‌شد که از دایره علم خارج شده است اما معاونت علمی ریاست جمهوری رویکردی را اتخاذ کرد که مبتنی بر آن دانش پایه‌ای که در دانشگاه شکل می‌گیرد و یا فناوری‌هایی که در سطوح پایین‌تر ایجاد می‌شود در بستری مناسب به محصول تبدیل و در بازار عرضه شود. 

وی یادآور شد: بنابراین امروز دانشگاه‌ها هم پذیرفته‌اند که باید با علم صنعتی‌تر و اقتصادی‌تر رفتار کنند و معاونت‌های ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشگاه‌ها شکل گرفته است اما باز هم باید به کاهش شکاف علم و دانشگاه بیش از اینها پرداخته شود تا گذشته‌ای که از دست رفته جبران شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: رویکرد همگرایی دانشگاه و صنعت به ایران محدود نمی‌شود و در تمام دنیا برقرار است و در جریان آن تلاش می‌شود فناوری به محصول صنعتی تبدیل شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد