اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه/ از مخالفت با ارز۴۲۰۰ تومانی تا انتقاد از هزینه‌های غیرشفاف دولت‌ها

رئیس جمهور در حکمی «سید حمید پورمحمدی» را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از ایسنا، پزشکیان در حکم انتصاب رئیس سازمان برنامه و بودجه، پورمحمدی را موظف به تحقق اهداف سند چشم انداز، سیاست های کلی مصوب مقام معظم رهبری و قانون برنامه توسعه کرده است.

پورمحمدی متولد ۱۳۴۶، دارای دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران بوده و معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه و معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه، قائم مقام بانک مرکزی، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد و معاون برنامه ریزی و اداری و مالی استانداری چهارمحال و بختیاری از جمله سوابق رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است.

انتقاد از هزینه‌های غیرشفاف دولت‌ها

پورمحمدی در زمان تدوین سند برنامه هفتم توسعه گفته بود:«در قیمت منابع بودجه گاهاً درآمدها ناپایدار است که منجر به بی‌ثباتی می‌شود. در سال‌های اخیر در یک سال ۳ میلیارد دلار و در یک سال ۱۳۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. از درآمدهای پایدار می‌تواند مالیات باشد. منابع دیگر نفت و منابع طبیعی است که باید نوسان در آن به حداقل برسد. درآمدهای دیگر مربوط به اموال دولت است. بحث اوراق مالی نیز پایدار نیست و در بخش مخارج نیز دو مشکل اساسی داریم یکی هزینه‌های غیرشفاف و دیگری هزینه‌های غیرکارا است.» 

گزارش‌های متناقض مالیاتی

وی در رابطه با سیستم مالیات ستانی در کشور عنوان کرده بود« در حوزه مالیات بیش از ۵۰ درصد مالیات وصول نمی‌کنیم. عناوینی که باید به دنبال آن برویم کاهش معافیت‌های اشخاص حقوقی است. ضمن اینکه باید برای معافیت‌ها سقف در نظر بگیریم. به دلیل عدم شفافیت امکان شناسایی فرار مالیاتی وجود ندارد. مالیات بر مجموع درآمد هنوز تکمیل نشده است و در برخی موارد شاهد گزارش‌های متناقض به وزارت کار و سازمان مالیاتی در حوزه تأمین اجتماعی هستیم.»

مخالفت با ادامه تخصیص ارز 4200 تومانی

یکی از اظهارنظرهای او در رابطه با ادامه تخصیص ارز 4200تومانی در سال 1400 بود که با مخالفت با ادامه این روند عنوان کرد« با ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت برای تامین ارز کالاهای اساسی اقدام به خرید از سامانه نیما می‌کند و این کار منجر به چاپ پول و تحمیل تورم به مردم می‌شود.»

ماجرای دستگیری رییس سازمان برنامه و بودجه چه بود؟

پورمحمدی از اواسط دهه هشتاد پورمحمدی به سمت‌هایی بالاتر در سطح معاونت در وزارت امور اقتصادی و دارایی رسید و در زمان فعالیت دولت محمود احمدی‌نژاد تا قائم مقامی بانک مرکزی نیز پیش رفت. او در اوایل دهه هشتاد به عنوان معاون امور بانکی و بیمه‌ای وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب شد. در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، پس از آنکه دانش جعفری از سمت خود به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی استعفا داد و حسین صمصامی به عنوان سرپرست به ین وزارتخانه رفت، طرحی تازه در دستور کار قرار گرفت که موقعیت پورمحمدی را در این وزارتخانه متزلزل ساخت.

صمصامی طرح ادغام همه بانک‌ها را در دستور کار قرار داد که با مخالفت برخی کارشناسان وزارت اقتصاد از جمله پورمحمدی مواجه شد. صمصامی بعد از ایستادگی پورمحمدی بر نظر خود وی را از وزارت اقتصاد اخراج کرد. پس از این اتفاق طهماسب مظاهری، رییس کل وقت بانک مرکزی  او را به عنوان مشاور عالی خود منصوب کرد. بعد از معرفی نشدن صمصامی به مجلس برای کسب سمت وزیر اقتصاد، پورمحمدی با دعوت و دستور رئیس‌جمهور و حکم وزیر جدید اقتصاد یعنی شمس الدین حسینی دوباره به وزارت اقتصاد برگشت.

حمید پورمحمدی البته در سال 1390، در حالی که قائم مقام بانک مرکزی بود، پس از کشف سوء استفاده مالی موسوم به سه هزار میلیارد تومانی از سوی قوه قضاییه دستگیر شد و مدتی را در بازداشت گذراند. وی بنا بر اعلام رسانه‌های ان زمان با قرار وثیقه آزاد شد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد