یارانه‌بگیران بخوانند/مهمترین اقدامات برای افزایش ۴۵ درصدی یارانه

درحالی که بسیاری از خانوار نگران قطع یارانه‌های نقدی هستند به یک روش می‌توان یارانه را ۴۵درصد افزایش داد.

به گزارش اکونگار، در چند ماه اخیر اخبار ضد و نقیضی در رابطه با قطع یارانه برخی دهک‌های به گوش می‌رسد، درحالی که  همچنان یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، اما بسیاری از یارانه‌بگیران اعلام کرده‌اند که دهک‌های آنها در یکسال اخیر تغییر کرده و برخی از دهک سوم به دهک هشتم تغییر داده شده‌اند. با این وجود دولت معتقد است که تنها یارانه افراد قطع نشده؛ بلکه طرح کالابرگ الکترونیک منجر به افزایش ۴۵درصدی یارانه‌ها شده است.

چه کسانی می توانند کالابرگ الکترونیک جدید را دریافت کنند + جزئیات

افزایش ۴۵ درصدی یارانه در قالب طرح یارانه تشویقی قرار بود در بازه زمانی ۱۷ بهمن سال قبل تا ۱۷ اردیبهشت امسال به‌عنوان گزینه موقت صورت بگیرید، اما هنوز به‌شکل رسمی توضیح نداده‌اند پرداخت یارانه تشویقی پس از این تاریخ تمدید می‌شود یا نه. البته سخنگوی دولت سیزدهم بر تداوم این طرح در هفته‌های پایانی فعالیت دولت تاکید داشت و آن را یک دستاورد مهم برای دولت رییسی خوانده بود. 

یارانه تشویقی چقدر به کسری بودجه دامن می‌زند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اجرای این طرح‌ها در سال ۱۴۰۳ ممکن است با افزایش مورد استقبال قرار بگیرد، اما سخاوتمندی در انتخاب گروه هدف و احتمال کسری منابع می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. ادامه پرداخت یارانه‌های تشویقی می‌تواند کسری بودجه را تا ۴۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش دهد، در حالی که بودجه سال جاری حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان کسری دارد.

به‌روز رسانی دهک‌بندی خانوار از ابتدای شهریورماه

چندی پیش،علیرضا محمدی،رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در رابطه با تغییر دهک‌بندی خانوار گفت: باتوجه به اینکه آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ها در دی ماه سال گذشته انجام شده است، مرحله بعدی اوایل شهریورماه انجام می‌شود.مطابق قانون بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به به‌روزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف برای دهک‌بندی و وسع‌سنجی خانوارها، ۲ بار در سال (هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد