خاموشی برای یک سوم متقاضیان برق/ ناترازی به ۳۷ درصد می‌رسد؟

درحالی که وزیر نیرو هفته گذشته بر تولید ۳۳۲ میلیارد کیلووات ساعت برق در سال تاکید کرد،آمارهای اتاق بازرگانی ایران حاکی از ناترازی ۸۵۰۰ مگاواتی برق در کشور است.

به گزارش اکونگار، بحران ناترازی انرژی در سال‌های اخیر تابستانی خاموش و زمستانی سرد را برای صنایع رقم زده است. کمبود گاز در زمستان و نبود برق در تابستان منجر به تحمیل عدم‌النفع‌های سنگین به صنایع شده است. 

سنگ بزرگ قوانین دولتی پیش پای صنایع/ انتظار صنعتگران از دولت چهاردهم چیست؟

درحالی که دولت سیزدهم با وعده حل مشکل خاموشی‌ها و پایان ناترازی انرژی روی کار آمد، اما در سه سال اخیر نه تنها گاز شهرک‌های صنعتی در زمستان قطع نشد؛ بلکه خاموشی‌های تابستان علاوه بر صنایع، ادارات را هم به ورطه تعطیلی کشاند. 

ناترازی 8500مگاواتی برق در کشور 

براساس اعلام رسمی اتاق بازرگانی ایران سطح ناترازی برق در کشور به 8500مگاوات رسیده است که در صورت تداوم شرایط فعلی  این رقم تا دو برابر افزایش خواهد یافت. 

ناترازی 37هزار مگاواتی برق در 10سال آینده

آمارهای شرکت‌های تولیدکننده برق هم نشان می‌دهد که در پیک مصرف شبکه حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد که با ادامه روند کنونی در ۱۰ سال آینده حدود ۳۷ هزار مگاوات ناترازی تولید برق در کشور رقم خواهد خورد. به عبارت بهتر،۳۳درصد از نیاز مصرف و یا همان یک ‌سوم برق مورد نیاز کشور قابل تامین نخواهد بود.

براساس اعلام سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق تا سال ۱۴۱۴ میزان ناترازی برق به ۳۷ درصد می‌رسد، این میزان کمبود برق شامل یک سوم تقاضای برق است.

سهم 67درصدی نیروگاه‌های خصوصی از تولید برق

طی ۱۰ سال گذشته تمام قوانین و سیاست گذاری‌ها منجر به ناترازی ۱۷ هزار مگاواتی شده، در واقع سیاست گذاری‌های غلط که منجر به سرکوب بخش خصوصی شده است این وضعیت را به وجود آورده؛ این در حالی است که نیروگاه‌های خصوصی ۶۷ درصد و دولتی‌ها ۳۳ درصد برق کشور را تأمین می‌کنند.

از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۳ میزان درآمد نیروگاه‌های بخش‌خصوصی ۶۰ درصد افزایش یافته‌، در حالی که توانیر با واسطه‌گری درآمد خود را تا ۴۰۰ درصد افزایش داده‌است. 

در حال حاضر قیمت برق آزاد شده است؛ به گونه‌ای که توانیر در اوج بار، قیمت هر کیلووات ساعت برای صنعت را ۱,۸۰۰ تومان تعیین کرده و برای مشترکان پرمصرف قیمت هر کیلووات ساعت را ۱,۵۰۰ تومان تعیین کرده است.

عقب‌ماندگی صنعت برق از برنامه‌های توسعه‌ای

بر اساس برنامه هفتم توسعه تولید برق باید از ۹۷ هزار مگاوات به ۱۲۴ هزار مگاوات برسد، به عبارت دیگر باید 31هزار مگاوات به ظرفیت تولید افزوده شود. برای ساخت 31 هزار مگاوات نیروگاه و اجرای برنامه هفتم توسعه و البته برای رفع ناترازی برق طی ۵ سال به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز  است که در حال حاضر هیچ یک از نهادهای مالی مسولیت تامین منابع مورد نیاز برای حضور بخش خصوصی را برعهده نمی‌گیرند. 

عدم‌النفع 150هزار میلیاردتومانی صنایع از قطعی برق

آمارهای رسمی حاکی از آن است که حدود ۱۸‌هزار مگاوات کسری برق در کشور وجود دارد و دولت هیچ راه‌حلی جز تعطیلی صنایع و تعطیلی ادارات برای این چالش ندارند. تداوم تعطیلی صنایع منجر به آسیب‌های جدی بر پیکر تولید شده پیش‌بینی‌‌‌ها حاکی از عدم‌‌‌النفع ۱۵۰‌هزار میلیارد تومانی صنایع است. 

عدم‌النفع ۳ میلیارد دلاری فولادی‌ها از خاموشی‌های تابستان

درحالی که وزیر نیرو هفته گذشته بر تولید ۳۳۲ میلیارد کیلووات ساعت برق در سال تاکید کرد، اما قطعی برق صنایع بیش از یک ماه است که آغاز شده و همین موضوع صنایعی مانند سیمان و فولاد را با مشکل جدی رو به رو کرده است. براساس اعلام رسمی انجمن تولیدکنندگان فولاد، عدم‌النفع ۳ میلیارد دلاری فولادی‌ها حاصل قطعی برق در تابستان است. 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد