انحصار شرکت‌های دولتی در صنایع مختلف

رئیس خانه صنعت و معدن تهران گفت: شرکت‌های مادر تخصصی دولتی در صنایع مختلف انحصار ایجاد کرده اند و فعالیت بخش خصوصی را محدود می‌کنند.

به گزارش اکونگار به نقل از صدا و سیما، محمدرضا مرتضوی افزود: شرکت‌های مادر تخصصی دولتی در بخش‌های مهم اقتصاد کشور ایجاد شده اند و دولت بخش خصوصی را مجبور می‌کند تا از مسیر این شرکت‌ها فعالیت خودر را ادامه دهد بطوری که بخش خصوصی ناچار است طبق سیاست‌های این شرکت‌های دولتی کار کند.
 
وی گفت: به طور مثال در حوزه صنایع غذایی، شرکت‌های دولتی نظیر پشتیانی امور دام یا شرکت بازرگانی دولتی ایران بجای اینکه به بخش خصوصی کمک کنند در حال زورگویی به بخش خصوصی هستند. همه کشاورزان ایران بخش خصوصی هستند و تولید فرآورده‌های غلات در کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اما بازار خرید و فروش گندم در دست شرکت‌های دولتی است و دولت با یارانه‌های سنگین، بازار را در دست گرفته است.
 
مرتضوی افزود: ما سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه نان یارانه می‌دهیم، اما کشاورزان هنوز به پول خود نرسیده اند، از ۸۰ هزار میلیارد تومان گندمی که بخش خصوصی امسال تولید کرده و تحویل داده است کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان وصول شده است.
 
رئیس خانه صنعت و معدن تهران گفت: وقتی از مردمی کردن اقتصاد صحبت می‌کنیم باید فرصت‌های عادلانه برای رشد اقتصادی کشور ایجاد شود، باید بخش‌های خصوصی و تعاونی در تصمیمات اقتصادی نقش داشته باشند. 
 
وی افزود:در اجرای برنامه هفتم هم باید این موضوع مد نظر قرار گیرد و رئیس جمهور آینده فرصت‌های عادلانه برای بخش خصوصی فراهم کند، با شیوه فعلی بخش خصوصی محدود می‌شود و انگیزه برای سرمایه گذاری نخواهد داشت.
از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان