کدام کالاها از سبد خانوار حذف شدند؟/ این دهک‌ها در میان آتش تورم + جدول

درسال ۱۴۰۲ و همزمان با تشدید تورم برخی کالاها مانند شوینده‌ها و محصولات بهداشتی جایگاه خود را در سبد خانوار از دست دادند.

به گزارش اکونگار، مرکز آمار ایران تورم نقطه‌ای خانوار در خرداد1403 را منتشر کرد. بر اساس آمارهای منتشر شده تورم نقطه‌ای 39.1 بوده و تورم ماهانه نیز 2.8درصد افزایش یافته است. 

اوج ‌گیری شاخص فلاکت ایرانیان در دولت سیزدهم + جزییات و نمودار در هفت دولت گذشته

مقایسه آماری بین تورم اردیبهشت و خرداد 1403 نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای دهک اول ۲۸٫۷ درصد و برای دهک دهم برابر با ۳۲٫۵ بوده است. روند تورم نقطه‌ای با بالاتر رفتن دهک‌ها تقریبا صعودی بوده است.

فاصله تورم نقطه‌ای دهک اول و دهم به اندازه ۳٫۸ واحد درصد است که این رقم در اردیبهشت ماه امسال برابر با ۳٫۲ درصد بوده است.همچنین، تورم نقطه‌ای همه دهک‌ها در مقایسه با اردیبهشت ماه حدود یک واحد درصد و حتی بیشتر افزایش یافته است.

آب رفتن شوینده‌ها و محصولات  بهداشتی در سبد خانوار

در سال 1401 بسیاری از محصولات جایگاه خود را در سبد خانوار از دست دادند. یافته‌های یک تحقیق از ۲۵۰۰ فروشگاه کوچک و بزرگ در تهران نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱محصولات شوینده و بهداشتی تورم ۳۵درصدی را تجربه کرده‌اند.

چرا بازار نوشیدنی‌ها کوچکتر شد

گزارش جامع بازار خرده‌فروشی ایران(سوپرمارکتی) در سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد که اندازه بازار نوشیدنی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ کوچکتر شده و تغییرات عدد منفی ۱.۹درصدی را نشان می‌دهد.

حذف برخی محصولات از سبد خانوار

درحالی که دولت تورم سال 1402 را حدود 40درصد اعلام می‌کند، اما افزایش افسار گسیخته قیمت برخی محصولات منجر به حذف آنها از سبد خانوار شده است. 

جدول زیر تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوار کشور به تفکیک دهک‌ها را نشان می‌دهد. 

دهک‌بندی تورم سالانه
دهک اول 35درصد
دهک دوم 37.6درصد
دهک سوم 39.2درصد
دهک چهارم 39.9درصد
دهک پنجم 40.7درصد
دهک ششم 40.7درصد
دهک هفتم 41.6درصد
دهک هشتم 42.1درصد
دهک نهم 42.3درصد
دهک دهم  43.4درصد

بررسی نرخ تورم سالانه در دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد که خانوارهای حاضر در دهک‌های بالاتر، تورم بیشتری را نیز تجربه کرده‌اند. طوری که تورم دهک هزینه‌ای اول 35 درصد بوده و این رقم در دهک دهم برابر با 43.4 درصد ثبت شده است.

حذف گوشت از سبد خانوار

در دو سال اخیر قیمت گوشت در میان اقلام خوراکی بسیار رشد کرده و منجر به کاهش سرانه مصرف و حذف آن از سفره برخی خانوار شده است. بر اساس استاندارهای جهانی  سرانه مصرف گوشت در جهان ۳۰ کیلوگرم در سال بوده اما در ایران ۵ کیلوگرم است. 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان