پرش فنر قیمتی دلار در پسا انتخابات/ عبور اسکناس آمریکایی از مرز ۶۲هزار تومان

قیمت دلار در بازار ارز دو روز پس از انتخابات همچنان به روند افزایشی خود ادامه داد و از ۶۲هزار تومان گذشت.

به گزارش اکونگار، بیش از یک و نیم ماه از درگذشت ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم می‌گذرد و در این مدت نرخ ارز در بازار ارز با نوسان بسیار اندک و در بیشتر مواقع بدون نوسان به کار خود ادامه داده است. 

خواب ۴۰روزه قیمت دلار با کنترل بازارساز

در این مدت دلار در محدود ۵۹هزار تومان در نوسان بود و در کریدور اول و دوم ۵۹هزار تومان دچار نوسان می‌شد، با وجود اینکه تنش‌های بین‌المللی هم در این مدت چندان بالا نبود، بازار ارز در یک خواب انتخاباتی فرو رفته بود. 

اوج ‌گیری شاخص فلاکت ایرانیان در دولت سیزدهم + جزییات و نمودار در هفت دولت گذشته

آغاز افزایش قیمت دلار از روز انتخابات

قیمت دلار در بازار آزاد در دو روز اخیر روند افزایشی در پیش گرفته و روز جمعه با عبور از کانال ۵۹هزار تومان وارد ۶۰هزار تومان شد. یک روز پس از انتخابات هم نرخ دلار به روند افزایشی خود ادامه داده و روز گذشته در محدوده ۶۱هزار و ۸۰۰ تومان نوسان می‌کرد، اما با گشایش معاملات در بازارهای امروز، دلار از مرز ۶۲هزار تومان عبور کرد تا طی ۳ روز با افزایش بیش از ۲هزار تومانی همراه باشد. 

نقش کمبود ارز و کاهش مراودات تجاری در افزایش قیمت دلار

بسیاری از کارشناسان حوزه ارز بر این باورند که وضعیت موجودی دلار در کشور چندان مناسب نیست و زنگ خطر کمبود ارز در کشور به صدا درآمده است که یکی از دلایل مهم آن کاهش تقاضا از سوی کشورهایی که بیشترین مراودات مالی با آنها انجام می‌شد است. در این میان کشور چین به عنوان یکی از مهمترین مقاصد تجاری ایران زیر سایه رکود اقتصادی و کاهش سطح تقاضا میزان مراودات خود را کاهش داده و به همین دلیل ارز کمتری وارد کشورمان می‌شود. 

نقش مواضع نامزدهای انتخاباتی روی افزایش قیمت دلار

به اعتقاد کارشناسان یکی دیگر از مواردی که بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده مواضع تند یکی از نامزدهای انتخاباتی است. سعید جلیلی یکی از دو نامزدی که به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافته است، مواضع تندی در زمینه ارتباطات بین‌الملل دارد و این موضوع زنگ خطر کاهش شدید مراودات تجاری و ورود ارز به کشور را به صدا در می‌آورد. 

ادامه تحریم‌ها و بحران ارزی

جدا از بحث انتخابات و تحلیل تکنیکال یکسری خبر هم در بازار دست به دست می‌شد که بعد از تحریم‌های آمریکا، چند روز پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا تعدادی صرافی‌ها و شرکت‌ها را تحریم کرده و گفته می‌شود این تحریم روی روند نقل و انتقالات اثرگذار بوده است.

سیگنال بازار رمزارزها به بازار ارز 

از سوی دیگر قیمت تتر شب گذشته روند صعودی قابل توجهی در پیش گرفت و معامله گران معتقدند روند صعودی قیمت تتر در معاملات شبانه و افزایش قیمت در جریان معاملات پشت خطی، نویدبخش افزایش قیمت اسکناس آمریکایی در بازار امروز است.معامله گران معتقدند روند صعودی قیمت تتر در معاملات شبانه و افزایش قیمت در جریان معاملات پشت خطی، نویدبخش افزایش قیمت اسکناس آمریکایی در بازار امروز است.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان