پرداخت وام۲ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان به چای دبش/ یک هزار و ۶۰۰ میلیارد به یک مونتاژکار خودرو پرداخت شد + جزییات و جدول

با وجود آنکه دولت سیزدهم بارها بر حمایت از تولید تاکید داشته و شعار سال نیز بر این مقوله مهم تاکید کرده است، اما روند اعطای تسهیلات بانکی نشان می دهد سهم بخش‌های تولیدی و صنعتی کاهش داشته و سهم بخش های غیرمولد و بازرگانی افزایش یافته است.

به گزارش اکونگار، در دوران تبلیغات و مناظره‌های نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، برخی نامزدها خود را ادامه دهنده راه دولت سیزدهم معرفی کرده و بر روی ادامه برنامه‌های دولت رییسی تاکید داشتند. این نامزدها چندین بار عملکرد اقتصادی دولت خاتمی و روحانی را مورد هجمه قرار دادند و بدون ذکر آمار مقایسه ای دولت رئیسی را در اجرای برنامه های اقتصادی و افزایش رفاه مردم بسیار موفق خواندند.

خصوصی‌سازی، نقابی برای اغفال مردم / سایه دولت همچنان بر سر بانک‌ها

صرف نظر از قیاس آماری شاخص های اقتصادی که در روزهای گذشته در رسانه های مختلف به آن پرداخته شده است، بررسی عملکرد دولت سیزدهم در شاخص حمایت از تولید و مبارزه با فساد درخور توجه است. با وجود آنکه دولت سیزدهم بارها بر حمایت از تولید تاکید داشته و شعار سال نیز بر این مقوله مهم تاکید کرده است، اما روند اعطای تسهیلات بانکی نشان می دهد سهم بخش‌های تولیدی و صنعتی کاهش داشته و سهم بخش های غیرمولد و بازرگانی افزایش یافته است.

حمایت از مونتاژکار و تاجر به اسم تولید

بررسی موردی تسهیلات اعطا شده نشان می دهد در حالی که تولیدکنندگان صنعتی کشور برای گرفتن وام‌های خرد نیز با موانع زیادی مواجه هستند اما به راحتی یک واردکننده بزرگ خودرو بیش از 1.6 هزار میلیارد تومان وام می گیرد.

بررسی آمار تسهیلات بانکی در دولت سیزدهم نشان می دهد بانک های کشور در سال 1401 بیش از یک هزار و 600 میلیارد تومان به یک مونتاژکار خودرو که از قضا بزرگ ترین دریافت کننده ارز ارزان در این حوزه نیز شناخته می شود، پرداخت کرده اند.

بررسی لیست مهر و آبان تسهیلات بانکی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، مدیران خودرو توانسته از بانک سامان، صنعت و معدن و شهر وام‌های هزار میلیاردی دریافت کند.

طبق اعلام بانک مرکزی بانک سامان یک هزار و 324 میلیارد تومان، بانک صنعت و معدن 133 میلیارد تومان و بانک شهر 179 میلیارد تومان به مدیران خودرو تسهیلات داده اند.

گزارش نظام بانکی از تسهیلاتبانکی  اعطایی به مدیران خودرو

نام تسهیلات گیرنده

نام بانک تسهیلات دهنده

مبلغ تسهیلات (میلیون تومان)

خودروسازی مدیران

(لیست 18 آبان 1401)

سامان

1324039

خودروسازی مدیران

(لیست 28 مهر 1401)

صنعت و معدن

133811

خودروسازی مدیران

(لیست 3 آبان 1401)

شهر

179986

جمع کل

1637837

منبع: بانک مرکزی

حمایت از وزیر متخلف در دولتی با شعار مبارزه با فساد

داستان چای دبش هم برای همه آشناست. در دولت سیزدهم که شعار مبارزه با فساد در اولویت بود طی یک اتفاق نادر از یک وزیر متخلف حمایت ویژه مالی صورت گرفت.

دولت سیزدهم با شعار مبارزه با فساد آمد. از آنجا که مرحوم رئیسی پیش از ریاست جمهوری، رئیس قوه قضائیه بود در مناظرات انتخاباتی خود گفت برای مبارزه در سطح گسترده تری با فساد از قوه قضائیه به دولت می آید تا در شناسایی مفسدان موفق تر عمل کند. اما در دولت او ماجرای چای دبش و وزیر کشاورزی که از چای دبش حمایت کرده بود کشف شد.

بر اساس لیست های منتشر شده، شرکت واردکننده چای که یکی از بزرگ ترین فسادهای ارزی را به نام خود ثبت کرده است، توانسته در ۲ سال گذشته ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز از بانک های کشور تسهیلات دریافت کند.

البته این حداقل تسهیلات دریافتی دبش است و احتمال زیادی وجود دارد که وام های اعطایی به دبش بیش از این رقم باشد. دلیل این ادعا آن است که در لیست هایی که بانک مرکزی طی چند دوره منتشر شده، همه بانک های کشور اطلاعات تسهیلات خود را اعلام نکرده اند.

از بین ۳۱ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی، تقریبا لیست تسهیلات ۱۳ بانک و موسسه در هر دوره اعلام نشده و ارقام به دست آمده فقط از لیست بانک های اعلامی ست. بنابراین ممکن است، شرکت دبش سبز گستر ارقام بیشتری از بانک هایی که اطلاعات خود را منتشر نکرده اند تسهیلات گرفته باشد که امکان دسترسی به اطلاعات آن هنوز وجود ندارد.

در بین بانک هایی که لیست تسهیلات خود را اعلام کرده اند هشت بانک به شرکت دبش سبز گستر تسهیلات پرداخت کرده اند. بیشترین رقم تسهیلات را بانک اقتصاد نوین پرداخت کرده که به یک هزار و 83 میلیارد و 810 میلیون تومان می رسد.

پس از آن بانک صادرات با پرداخت 871 میلیارد و 148 میلیون تومان بزرگ ترین تسهیلات دهنده به دبش شناخته می شود. بانک شهر با پرداخت 308 میلیارد و 585 میلیون تومان، بانک خاورمیانه با پرداخت 186 میلیارد و 998 میلیون تومان، بانک کارآفرین با پرداخت 166 میلیارد و 499 میلیون تومان، بانک ایران زمین با پرداخت 130 میلیارد تومان، بانک ملی با پرداخت 100 میلیارد و 33 میلیون تومان و بانک تجارت با پرداخت 89 میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان در مقام های بعدی قرار دارند.

در مجموع چای دبش از هشت بانک کشور 2 هزار و 936 میلیارد و 583 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است. اینکه این میزان تسهیلات بانکی چرا به یک واردکننده داده شده است آن هم واردکننده ای که از از ارزهای ترجیحی و نیمایی استفاده کرده را باید مسئولان توضیح دهند. اینکه آیا همه واردکنندگان کشور به اسم تولید داخل از چنین تسهیلاتی برخوردار می شوند یا فقط تعدادی از آنها به این سرمایه ها دسترسی دارند؟ اینکه آیا به همین میزان نیز از تولیدکنندگان کشور بخصوص تولیدکنندگان خرد و متوسط حمایت صورت می گیرد یا خیر؟ و اینکه شرکت دبش این تسهیلات را با چه نرخی دریافت کرده و آیا بازپرداخت داشته یا خیر را باید مسئولان برای مردم شفاف کنند.

گزارش نظام بانکی از تسهیلات بانکی اعطایی به شرکت دبش سبزگستر

نام تسهیلات گیرنده

نام بانک تسهیلات دهنده

 مبلغ تسهیلات (میلیون تومان)

دبش سبزگستر

(لیست ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲)

تجارت

۸۹۵۰۸

دبش سبزگستر

(لیست ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱)

کارآفرین

۱۶۶۴۹۹

دبش سبزگستر

(لیست ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲)

خاورمیانه

۱۸۶۹۹۸

دبش سبزگستر

(لیست ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱)

بانک شهر

۱۵۳۶۳۵

دبش سبزگستر

(لیست ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱)

ملی

۱۰۰۰۳۳

دبش سبزگستر

(لیست ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲)

اقتصاد نوین

۱۰۸۳۸۱۰

دبش سبزگستر

(لیست ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲)

ایران زمین

۱۳۰۰۰۰

دبش سبزگستر

(لیست ۱ تیر ماه ۱۴۰۱)

بانک شهر

۱۵۴۹۴۹

دبش سبزگستر

(لیست ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱)

صادرات

۸۷۱۱۴۸

جمع

۲۹۳۶۵۸۳

منبع: بانک مرکزی

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان