قاضی‌زاده هاشمی وعده خصوصی‌سازی «همه شرکت‌های دولتی» داد / او چرا سازمان اقتصادی کوثر را به‌‌‌جای خصوصی‌سازی، گسترش داده؟

درحالی که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در شعارهای انتخاباتی خود بر تبل خصوصی سازی شرکت نفت و بنگاه‌های دولتی می‌کوبد، سازمان اقتصادی کوثر زیر نظر او نه تنها از بنگاه‌داری خروج نکرده؛ بلکه از تولید مرغ و ماهی تا برق و معدن را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش اکونگار، از روز گذشته تبلیغات نامزدهای انتخابات در رسانه ملی آغاز شده و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، در اولین ویدیو تبلیغاتی خود با تکیه بر وعده‌های اقتصادی و نجات اقتصادی ملی بر خصوصی سازی تاکید کرد.

قاضی‌زاده هاشمی  در برنامه «با مردم» گفت: همۀ بنگاه‌های اقتصادی دولت را به مردم واگذار می‌کنم. شرکت‌های دولتی باید عمومی شوند، حتی شرکت گاز و شرکت نفت.

وعده‌های مسکنی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم چیست؟

وعده قاضی زاده هاشمی، برای خصوصی سازی شرکت ملی نفت، بسیار جذاب، اما پر از ابهام است. از آنجایی که نماینده سابق مجلس و رییس فعلی بنیاد شهید و امور ایثارگران بر صندلی تکیه زده که بنگاه‌داری را بر تمام امور اولویت داده و هیچ اقدامی برای خصوصی سازی بنگاه‌های سازمان اقتصادی کوثر انجام نشده است.سازمان اقتصادی کوثر به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌‌های دولتی و فعال در بنگاه‌داری شناخته شده و در حال حاضر سبد بنگاه داری سازمان اقتصادی کوثر از مرغداری و گاوداری تا معدن و برق و حوزه‌های مالی گسترده است.

ورود گسترده سازمان اقتصادی کوثر به بخش معدن

سازمان اقتصادی کوثر به عنوان یکی از نهادهای مهم در این سال‌ها نه تنها دست از بنگاه‌داری نکشیده است؛ بلکه با توسعه فعالیت خود در بخش معدن همکاری با شرکت‌هایی مانند ذوب آهن را از سال 1401 آغاز کرده است.

در مهرماه سال 1401 سند همکاری سه جانبه سازمان اقتصادی کوثر، شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و صندوق بازنشستگی فولاد کشور با هدف حضور مؤثر در معادن فراسرزمینی، سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ارزش در حوزه معادن و مولد سازی ظرفیت‌های سه جانبه در محل سازمان اقتصادی کوثر به امضا رسید.

سازمان اقتصادی کوثر چند شرکت دارد؟

هلدینگ سازمان اقتصادی کوثر دارای 32شرکت تابعه است که به صورت مستقیم زیرنظر بنیاد شهید فعالیت می‌کنند. ۳۲ شرکت تابعه سازمان، ذیل ۶ شرکت دیگر به عنوان گروه (هلدینگ) فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها که شامل کشاورزی، صنایع، عمران، معادن، مالی و برق و انرژی هستند، راهبری و نظارت بر شرکت‌های زیر مجموعه را بر عهده دارند که در سالهای حضور قاضی زاده هاشمی در بنیاد شهید هیچ کدام خصوصی سازی نشده‌اند.

حضور پررنگ سازمان اقتصادی کشور در بنگاه‌داری بخش کشاورزی

در  میان  میان توسعه شرکت و بنگاه داری سازمان اقتصادی کوثر سهم بخش کشاورزی بیشتر از سایر بخش‌ها است. در حال حاضر سازمان اقتصادی کوثر دارای 14شرکت تابعه در حوزه کشاورزی است. خوان بنگاه‌داری سازمان اقتصادی کوثر در بخش کشاورزی از ماشین‌آلات تا تولید مرغ تخم‌گذار و از سوی دیگر از پرورش ماهی تا گاوداری گسترده است. در ادامه لیست  شرکت‌های سازمان اقتصادی کوثر در بخش کشاورزی آمده است.

1- شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر (سهامی عام): در سال ۱۳۶۲ با نام «تصویران» بصورت سهامی خاص درصحنه اقتصاد ایران ظهور پیدا کرد. پس از آن در سال ۱۳۸۰ با نام شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر به سهامی عام تبدیل و در سال ۱۳۹۸ با نماد زکوثر به عنوان یکی از شرکت های مادر وابسته به سازمان اقتصادی کوثر در بورس اوراق بهادار عرضه شد و به بازار سرمایه راه یافت. این شرکت که هم اکنون به هلدینگ کشاورزی کوثر نیز اشتهار دارد.

۲. شرکت مرغ اجداد زربال (سهامی عام): شرکت مرغ اجداد زربال یکی از شرکت‌های زنجیره تولید مالکیتی گوشت مرغ کل کشور و یکی از زنجیره های تامین پروتئین حیوانی شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر است.

۳. شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (سهامی عام): شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان از شرکت های تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر بوده و زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر، وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی، است.

۴. شرکت مرغ مادر دیزباد (سهامی عام): این شرکت در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده مرغ در شرق کشور است.

۵. شرکت مرغک (سهامی خاص): این شرکت یکی دیگر از شرکت‌های زیرنظر سازمان اقتصادی کوثر است که اولین تولید کننده جوجه مادر تخمگذار در کشور و بزرگترین تولید کننده  جوجه تخمگذار تجارتی در ایران به شمار می‌رود.

۶. شرکت کشت و صنعت شریف آباد (سهامی عام): زمینه فعالیت این شرکت در تولید شیر و فراورده های لبنی است.

۷. شرکت کشت و صنعت اشراق (سهامی خاص): شرکت کشت و صنعت اشراق در حال حاضر دارای ۷ فارم دامداری، ۴۰۰ هکتار زمین زراعت و ۲۱۰ هکتار باغ پسته است.

۸. شرکت آبزی اکسیر کوثر (سهامی خاص): شرکت آبزی اکسیر کوثر واجد ۲ مزرعه تکثیر و پرورش قزل آلای رنگین کمان در استان لرستان بوده که جزء بزرگترین مزارع تکثیر و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان در کشور است و در حال حاضر در تمام طول سال سه محصول اصلی تخم چشم زده، بچه ماهی و ماهی پرواری قزل آلا رنگین کمان تولید و به فروش می‌رساند.

۹. شرکت خوراک دام پارس (سهامی عام): در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکننده های خوراک پلت در کشور است.

۱۰. شرکت شیمی دارو کوثر (سهامی خاص): شرکت شیمی دارو کوثر در سال 1392 در حوزه دام، طیور و آبزیان در استان سمنان با سرمایه گذاری گسترده ای با هدف تکمیل زنجیره تامین گروه تاسیس گردید. شرکت شیمی دارو کوثر از واحدهای زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر و وابسته به سازمان اقتصادی کوثر است.

۱۱. شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر (سهامی خاص): هم اکنون شرکت پیشگامان کشاورزی و صنعت کوثر دنا جزء واحد های تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری کوثر بوده و واحد تجاری نهایی سازمان اقتصادی کوثر است‌.

۱۲. شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر (سهامی خاص): در حال حاضر دامنه فعالیت این شرکت شامل انجام کلیه عملیات مربوط به بخش کشاورزی اعم از دامی و زراعی، باغبانی و شیلات، مکانیزاسیون و انجام امور فنی و مهندسی مشاوره ای در زمینه کشاورزی و دامپروری و زراعی، باغبانی، حفظ محیط زیست، احداث گلخانه، فرآوری گیاهان دارویی و ...است.

۱۳. شرکت پیشگامان کشاورزی و صنعت کوثر دنا (سهامی خاص): این شرکت قبل از  انقلاب با نام مرغداران تهران فعالیت می‌کرده، اما در حال حاضر شرکت پیشگامان کشاورزی و صنعت کوثر دنا جزء واحد های تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری کوثر است و واحد تجاری نهایی سازمان اقتصادی کوثر است‌.

۱۴. شرکت خدمات بازرگانی تحفه (سهامی خاص): فعالیت این شرکت در حوزه نهاده‌های کشاورزی و غذایی و توسعه صادرات محصولات است.

بنگاه‌داری به نام صنعت به کام بنیاد شهید

دسته دیگر فعالیت سازمان اقتصادی کوثر، حوزه صنایع است. این سازمان در بخش صنعت از کشت و صنعت تا دانه‌های روغنی و حتی تولید تلویزیون را در دستور کار خود قرار داده است. گروه صنایع سازمان اقتصادی کوثر دارای 8شرکت است که در ادامه آمده است.

1. شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت کوثر صبا (سهامی عام): شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت کوثر صبا“، توسط سازمان اقتصادی کوثر با هدف سامان دادن فعالیت ها در حوزه صنایع عمومی و ایجاد زنجیره های تولیدی مربوطه در مسیر بومی سازی تولید محصولات و ارایه خدمات مورد نیاز کشور درسال ۱۳۹۷ در تهران تأسیس شد.

2. شرکت کشت و صنعت خاوردشت (سهامی خاص): محصولات شرکت کشت و صنعت خاوردشت شامل انواع کنجاله سویا ، کلزا ، آفتابگردان و کنجد و روغن های خام آنها است.

3. شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان (سهامی عام): شرکت کارخانجات پنبه و دانه های روغنی خراسان با ظرفیت روغن کشی روزانه 500 تن انواع دانه های روغنی، به تولید انواع روغن های خوراکی (سویا ، کلزا، کنجد، ذرت، هسته انگور) و انواع و کنجاله های دامی (جهت مصرف دام، طیور و آبزیان)، کنجاله سویای پروتئینی (جهت مصرف انسانی)، روغن سویای لیستین گیری شده (لیستین خوراکی قابل استفاده در صنایع غذایی)، پروتئین سویای انسانی، الیاف پنبه، روغن پنبه دانه، کنجاله پنبه دانه، و دانه آفتابگردان می پردازد.

4. شرکت شهاب (سهامی عام): این شرکت در تولید تلویزیون و لوازم صوتی، تصویری و خانگی فعالیت دارد  و در سال‌های اخیر برخی اقلام خانگی را به سبد کالایی خود اضافه کرده است.

5. شرکت تولیدی سیم و کابل تبریز ـ سیمکات (سهامی عام): این شرکت در زمینه تولید انواع مختلف سیم و کابل، گرانول PVC، مفتول آلومینیوم و مس فعالیت دارد.

6. شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین ـ جمکو (سهامی خاص): این شرکت در زمینه طراحی، ساخت، تست و تعمیر انواع الکتروموتور و ژنراتور فعالیت می‌کند.

7. شرکت تهران الکتریک (سهامی خاص): این شرکت در زمینه تولید تولید کولرهای آبی فعالیت دارد.

8. شرکت صنایع غذایی کوثر به چین سامین (سهامی خاص): شرکت صنایع غذایی کوثر به چین سامین در سال 1399 به عنوان شرکتی نیمه دولتی سهامی خاص توسط سازمان اقتصادی کوثر و با هدف رشد تولید محصولات غذایی راه‌اندازی شده است.

فعالیت در گروه‌های مالی، معدنی و ساختمانی

سازمان اقتصادی کوثر در گروه عمران و ساختمان، معدن و برق و انرژی و مالی فعالیت خود را گسترده کرده است.شرکت طلای توسعه‌ی معادن کوثر (سهامی خاص) شرکت معدنی زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر است که در عرصه معدن و صنایع معدنی به عنوان سرمایه‌گذار و بهره‌بردار در زنجیره ارزش مواد معدنی از مرحله اکتشاف، استخراج، فرآوری و بازرگانی با اولویت معادن سنگ‌های ساختمانی و تزئینی فعالیت می کند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان