وعده‌های اقتصادی رییس جمهور دهم در ستاد انتخابات کشور/ احمدی نژاد با چه کارنامه اقتصادی به میدان بازگشت؟

محمود احمدی نژاد که دو دوره ریاست جمهوری کشور را بر عهده داشت و با در دست داشتن رکود درآمدهای نفتی، سیاه‌ترین آمارهای اقتصادی را برای کشور برجای گذاشت.

به گزارش اکونگار، دوره ۸ ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد یکی از سخت‌ترین دوره‌های اقتصادی کشور بود. بدترین رخدادهای اقتصادی در دوره ریاست جمهوری او روی داد و بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی در این دوران گشوده شد. 

نظر علی لاریجانی درباره نرخ دلار / او نامزد ریاست جمهوری می‌شود؟

در هشت سالی که احمدی نژاد بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زده بود، درآمدی نفتی دولت بالغ بر۷۰۰ میلیارد دلار بود که بر اساس بی‌برنامگی و نبود نگاه توسعه‌ای در دولت و سایه سنگین رانت بر اقتصاد کشور تمامی درآمدهای نفتی نابود شد. 

رشد فضای رانتی و فساد اقتصادی

فضای رانتی دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به قدری پررنگ بود که پرونده‌هایی مانند فروش نفت ایران به حساب غیر به نام دور زدن تحریم‌ها،  پرونده بابک زنجانی، پرونده امیر منصور آریا، اختلاس ۳هزار میلیاردی، تخصیص ارز کالاهای اساسی به واردات خودرو و... در این دوران در تاریخ اقتصاد کشور ثبت شد و کشور ایران در شاخص فساد اقتصادی به سطوح بالا رفت. 

گسترش فسادهای گسترده مالی، رونق دلالی و فعالیت‌های مولد، زد‌وبندها و رانت‌جویی‌ها در دولت احمدی‌نژاد در نهایت سبب شد تا بر اساس اطلاعات مؤسسه شفافیت بین‌المللی، رتبه ایران از لحاظ شفافیت مالی از رتبه ۸۸ در سال ٢٠٠٥ (٨٣-٨٤) به رتبه ۱٤٤ در میان فاسدترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱٣ (٩١-٩٢) از میان ١٧٧ کشور مورد بررسی برسد. بر اساس آنچه موردتایید اقتصاددانان داخل کشور است، گستره این فسادها و عدم شفافیت‌ها در تمام ارکان اقتصاد کشور کاملا مشهود است و آثار و عواقب آن در تمامی حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تا سال‌ها باقی خواهد ماند که می‌تواند منجر به نارضایتی‌های عمومی باشد. 

برباد رفتن منابع ارزی کشور

براساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، از عملکرد قانون برنامه پنجم منابع انتقالی حساب ذخیره ارزی از سال قبل به صندوق توسعه ملی در سال ٨٩ به‌ دلیل منفی‌بودن، عددی گزارش نشده است. در سال ٩٠ این رقم ١٤میلیارد دلار و در سال ٩١، ٢٨ میلیارد و ٦٧٥ میلیون دلار اعلام شده است. رقمی که در نهایت در پایان دولت احمدی‌نژاد، روی عدد صفر ایستاد. روایت‌ها از علت برداشت از این حساب بی‌شمار است. برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که وی برداشت‌های گسترده‌ای از این حساب، بدون مجوز مجلس و برای پرداخت به مردمی که در جریان سفرهای استانی احمدی‌نژاد به او نامه نوشته بودند، داشته‌ است، تاجایی‌که این حساب به صندوق نذری تبدیل شده‌ بود. 

وعده‌های تکراری رشد اقتصادی

صبح امروز احمدی نژاد با حضور در وزارت کشور، رسما نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شد و در صحبت‌های خود با وعده‌های اقتصادی، کارنامه بی‌اعتبار خود را نادیده گرفت. 

احمدی نژاد در جمع خبرنگاران وعده داد: مهم ترین اولویت من حل مشکلات معیشتی مردم خواهد بود.

احمدی نژاد در حالی وعده حل مشکلات معیشتی می‌دهد که در دوران ریاست جمهوری او با اولین زمزمه‌های تحریم، دلار روند صعودی به خود گرفت. تلاطم در بازار ارز سبب شد قیمت دلار از ٨٩٨ تومان در شهریور ٨٤ به نزدیک ۴ هزار تومان برسد. نرخ دلار در دولت احمدی نژاد ۲۰۰ درصد رشد کرد. همزمانی این شوک ارزی با افزایش تورم و تحریم‌های خارجی، شرایط معیشتی را برای مردم به خصوص طبقات ضعیف جامعه سخت کرده بود.

 

 

 

دیدگاه
آخرین اخبار