عملکرد مثبت بانک صادرات به مدد بخشنامه‌های دولتی/ سود سهام سال ۱۴۰۲ بانک صادرات چقدر است؟

بررسی صورت‌های مالی بانک صادرات نشان می‌دهد که شرایط برای کسب بازدهی بالاتر و پایداری درآمدهای بانک مهیا شده است.

به گزارش اکونگار، سال مالی 1402 برای بانک صادرات با فراز و فرودهای فراوانی همراه بود. با این حال تجزیه و تحلیل آخرین صورت های مالی و گزارشات منتشر شده در مورد عملکرد این بانک نشان می دهد شرایط برای کسب بازدهی بالاتر و پایداری درآمدهای بانک مهیا شده و سهامداران این بانک درآینده می توانند نسبت به بازدهی مناسب دارایی های خود امیدوار تر شوند.

سهامداران وبصادر در جریان باشند

دست غیب بخش‌نامه‌های اجرایی دولتی 

این امر بیش از همه مدیون اصلاحات قوانین و بازنگری در بخشنامه‌های اجرایی، به نفع نظام بانکی است. به عنوان مثال تغییر قوانین پرداخت کارمزد تراکنش‌های بانکی و مجوز افزایش هزینه نقل و انتقالات بین بانکی، اثر بسیار قابل توجهی در رشد درآمدها و سود حاصل از درآمدهای کارمزدی بانک‌ها داشته است. اگر به آخرین صورت سود و زیان منتشر شده (9ماهه منتهی به آذر 1402) بانک صادرات مراجعه شود، خواهیم دید که درآمدهای کارمزدی این بانک با رشد 19 درصدی به حدود 4 هزار و 887 میلیارد تومان رسیده که سود خالص 4 هزار میلیارد تومانی را برای این بانک درپی داشته است. این ارقام در کنار رشد 115 درصدی خالص سود سرمایه گذاری‌ها و رشد 143 درصدی سود حاصل از مبادلات ارزی شرایط را برای افزایش قابل توجه درآمدهای عملیاتی بانک هموار می‌کند.

کاهش درآمد شعب خارج از کشور بانک صادرات

نکته قابل توجه این است که علی رغم این افزایش ارقام حسابداری، جزئیات عملکرد بانک در 9 ماهه 1402 کاهش مانده سپرده ارزی (از 21 هزار و 079 به 20 هزار و789 میلیارد تومان) در این بانک را نشان می دهد. مورد دیگری که در صورت های مالی 9 ماهه بانک گزارش شده است، کاهش درآمد شعب خارج از کشور این بانک به 985 میلیارد تومان است. این عنوان در مدت مشابه سال قبل حدود 1 هزار و 994 میلیارد تومان گزارش شده بود.

پابرجایی مطالبات مشکوک الوصول

هرچند بانک صادرات همچنان با مشکل مطالبات مشکوک الوصول رو به رو بوده و در کاهش هزینه های مالی و عمومی خود توفیق چندانی کسب نکرده است، اما کاهش تعداد شعب (از 1 هزار و 986  شعبه به 1 هزار و 854 شعبه) و توفیقاتی که در وصول مطالبات شعب خارج از کشور به دست آمد نشان می دهد، عملیات اصلاحات ساختاری در این بانک مسیر مناسبی را طی کرده است. با تمام این تفاسیر، فاصله بانک صادرات با بانک های بزرگ بازارسرمایه به این واقعیت اشاره می کند که تحقق اهدافی مانند قرار گرفتن در بین سه بانک برتر کشور به سادگی قابل دستیابی نخواهد بود.

رشد 21 درصدی خالص درآمد کارمزدی وبصادر

بر اساس مصوبه بانک مرکزی در ابتدای سال 1402 ، رقم پرداخت کارمزد تسهیلات و تراکنش های بانکی در سیستم بانکی افزایش یافت. این افزایش در میزان پرداخت کارمزد و تسهیلات با توجه به تغییر سطح عمومی قیمت ها و شرایط کلان اقتصادی کشور، پس از سه سال از ابلاغ آخرین بخشنامه در این باره، در سال 1402 به روزرسانی و تعدیل شد. این مهم منجر شد تا بانک های بورسی در صورت های مالی خود درآمدهای قابل توجهی را از این محل کسب کنند. مصوبه بانک مزکزی در راستای اصلاح نظام پرداخت های کارمزد تراکنش های بانکی بود. این موضوع برای بانک صادرات نیز مثبت واقع شد و خالص درآمدهای کارمزدی بانک را به بیش از 4 هزار میلیارد تومان رساند. افزایش پرداخت تسهیلات در کنار رشد 28 درصدی منابع در دسترس بانک صادرات ازجمله دیگر عوامل رشد درآمدی وبصادر در 1402 بود. به گفته مدیرکل بانک صادرات، منابع این بانک در سال گذشته در دو مرحله، به ترتیب از مرز ۶00 هزار و 700 هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

افزایش سرمایه بانک صادرات تا قبل از مجمع عمومی سال 1402

این بانک قصد دارد تاقبل از برگزاری مجمع عمومی سال 1402، سرمایه خود را به 120 هزار میلیارد تومان برساند که بخشی از این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و صلب حق تقدم سهام، صورت پذیرد. تحقق چنین اتفاقی می تواند کفایت سرمایه وبصادر را تا عدد 5 درصد بهبود ببخشد. در حال حاضر نسبت کفایت سرمایه این بانک حدود 0.37 واحد است. البته این افزایش سرمایه در کنار افزایش توان سپرده گیری و استقراض بانک، نسبت تسهیلات پرداختی و درآمدهای تسهیلاتی را نیز افزایش می دهد. از طرفی دست بانک را برای پرداخت بیشتر تسهیلات به اشخاص و شرکت های وابسته را بازتر می کند.  چنین رویه ای مشخصا می تواند حجم عملیات بانکی وبصادر را بدون نیاز به افزایش سپرده گیری از مردم، افزایش دهد که اثر مثبت بر ترازنامه و اثری دوسویه بر اقتصاد خواهد داشت.

پیش بینی سود خالص وبصادر در سال 1402

براساس صورت های مالی 9 ماهه منتهی به آذر 1402، سود خالص وبصادر به حدود 216 میلیارد تومان رسیده که به نسبت مدت مشابه سال قبل، رشد 35 درصدی را نشان می دهد. این عدد معادل 50 درصد سود خالص سال 1401 است که برآورد سود سال گذشته بانک را دور از دسترس می کند. البته با توجه به تغییرات نرخ تسعیر دارایی های ارزی، حدود 56 هزار میلیارد تومان به مجموعه سود شناسیی شده  بانک در سال 1402 افزوده خواهد شد که رقمی قابل توجه است. بنابراین به نظر می رسد تغییر نرخ تسعیر دارایی ها بتواند کمک شایانی در عملکرد حسابداری وبصادر باشد.

از دست رفتن جذابیت وبصادر برای سهامداران 

از طرفی نسبت های بسیار پایین پرداخت سود در مجامع سال گذشته برای سهامداران کوتاه مدت چندان جذاب نخواهد بود و آنها را از نگهداری بیشتر سهام این بانک منصرف می کند. براساس آمار کدال این بانک در سال 1399 حدود 1.6 درصد از سود شناسایی شده را به سهامداران اختصاص داد. این رقم در سال 1400 به 9.5 درصد و در 1401 به 12 درصد افزایش یافته است. با توجه به این آمار، اگر بانک بتواند سود محقق شده در سال 1401 را در سال 1402 نیز محقق کند، به نظر می رسد سود پرداختی به ازای هر سهم این بانک در سال جاری نیز از 3 ریال تجاوز نکند. درصورت رشد 35 درصدی سود خالص بانک برای 1402 و پرداخت 12 درصد از سود محقق شده به سهامداران، رقم سود به ازاء هر سهم (تعداد سهام مساوی در نظر گرفته شده است) تا 4 ریال افزایش می یابد.  

 

روند سودسازی بانک صادرات در 3سال گذشته

سال

سود خالص eps

سود مصوب مجمع(ریال)

نسبت پرداخت سود

1399

670

11

1.6%

1400

21

2

9.5%

1401

25

3

12%

1402(برآوردی)

33

4

12%

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان