راهکار تامین منابع کسری بودجه دولت/ اوراق اخزا چیست؟

اوراق اخزا بیشتر روی جذب سرمایه‌گذاران خرد تمرکز دارد و افرادی که دامنه ریسک پذیری کمتری دارند می‌توانند این اوراق را خریداری کنند.

به گزارش اکونگار، یکی از روش‌های مرسوم برای تامین منابع مورد نیاز کسری بودجه دولت انتشار اوراق خزانه اسلامی است.

زمانی که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود، برای رفع کسری بودجه و پرداخت بدهی‌های خود اقدام به انتشار اوراق اخزا می‌کند. از آنجایی که اوارق اخزا، بدون ریسک هستند، افراد بسیاری تمایل دارند که آن را خریداری کنند.

اوراق اخزا بیشتر روی جذب سرمایه‌گذاران خرد تمرکز دارد و افرادی که دامنه ریسک پذیری کمتری دارند می‌توانند این اوراق را خریداری کنند.

افزایش بودجه نامتعارف دستگاه‌های دولتی همزمان با افزایش اندک حقوق کارگران و کارمندان

اوراق خزانه اسلامی یک روش تامین مالی است که تنها دولت مجاز به انتشار آن بوده و هیچ سازمان و یا شرکت دولتی و یا غیردولتی اجازه ورود به این جریان را ندارد.

دولت با انتشار اوراق اخزا می‌تواند بدهی خود به طلبکاران را تسویه کرده و یا به تاخیر بیندازد. بیشتر طلبکاران دولت همان مجریان طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی هستند که دولت از طریق انتشار اوراق خزانه منابع مورد نیاز آنها را تامین می‌کند.

در شرایطی که دولت توان پرداخت بدهی خود به طلبکاران و مجریان طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی را ندارد، با انتشار اوراق اخزا بازپرداخت مبلغ اسمی اوراق بهادار را در آینده تضمین کند؛ در واقع به این وسیله دولت پرداخت بدهی‌های خود را به تاخیر می‌اندازد.

یکی از موارد مهمی که دامنه ریسک اوراق اخزا را پایین آورده این است که این اوراق دارای زمان سررسید و قیمت اسمی مشخصی هستند و افرادی که این اوراق را خریداری می‌کنند، می‌توانند در زمان تعیین شده مبلغ بدهی خود را دریافت کنند.

مزیت دیگر خرید اوراق اخزا این است که اگر خریداران نیاز به منابع مالی داشته باشند، می‌توانند اوراق خرانه اسلامی را در فرابورس به فروش رسانده و اوراق اخزا را به وجه نقد تبدیل کنند.

مهمترین مزایای خرید اوراق اخزا:

1-ریسک پایین

2-معافیت مالیاتی برای خرید و فروش اوراق

3-دریافت سود مناسب در زمان رکود بازارها

4-تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی  و تسویه بدهی دولت

5-قابلیت نقدشوندگی بالا

معایب خرید اوراق خزانه اسلامی:

1-بازدهی پایین نسبت به سایر بازارها

2-عدم پرداخت سود به صورت دوره‌ای

3-تعیین سقف مشخص برای بازدهی

چطور اوراق اخزا خریداری کنیم؟

اوراق خزانه اسلامی تنها از طریق وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت منتشر می‌شود و سپس در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد. در واقع دستگاه‌‌های دولتی با توجه به اولویت‌های پرداخت بدهی به بستانکاران، فهرستی از پیمانکارانی که بدهی دارند را در اختیار بانک قرار می‌دهند.

این پیمانکاران باید جهت احراز هویت به بانک مراجعه کنند. لیستی از بدهکاران به فرابورس داده می‌شود و در مدت ۱۰ روز اطلاعات در سامانه درج می‌شود و آنها می‌توانند اقدام به فروش کنند؛ در صورتی که موفق به فروش شدند، طی ۷۲ ساعت وجه به حساب آنها واریز خواهد شد.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان