رئیسی در آخرین بازدید چه گفت؟/ اولین و آخرین دستور رئیسی چه بود؟

سفر ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی که با بازدید از تالار بورس تهران در زمان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم آغاز شد، با دیدار او از سد «قیز قلعه سی» به پایان رسید و کارنامه ۴ ساله ریاست جمهوری او که به آخر نرسیده بود، مهر پایان نخورد.

به گزارش اکونگار، ابراهیم رئیسی در خرداد ۱۴۰۰ و زمانی که تنها اسم نامزد انتخاباتی دولت سیزدهم را به یدک می‌کشید در یک اقدام سرزده در تالار بورس تهران حضور یافت و به دیدار مالباختگان بازار سرمایه رفت و در همین حین با برخی از مسئولان و فعالان بازار سرمایه گفت و گو کرد. در برخی از این گفت و گوها رئیسی وعده های انتخاباتی را مطرح کرد که از جمله مهم ترین این وعده ها برنامه بازگشت ثبات به بازار سرمایه بود. 

واکنش بازار ارز به شهادت ابراهیم رئیسی/ راهبردها در ۵۰ روز آینده تغییر می‌کند؟

بازدید از تالار شیشه ای تهران

رئیسی به عنوان کاندید ریاست جمهوری در ساختمان بورس اوراق بهادار تهران به مالبخاتگان گفت:‌ متاسفانه اشکالاتی در کار بوجود آمد اما در وهله اول، دوم و سوم امید شما باید به خدا باشد و من نیز در خدمت شما خواهم بود. 

او در ادامه به فعالان و مسئولان بورس متذکر شد: نباید مشکلات را پشت گوش انداخت بلکه باید در دل مشکلات رفت، راه‌ حل‌ها را پیدا کرد و با کمک همه کسانی که می‌توانند نقش آفرین باشند، وضعیت را به سرعت اصلاح کرد.

هدف ترمیم اعتماد مردم است

رئیسی در رابطه با ریزش ناگهانی بورس تصریح کرد: آگاهی بخشی در این رابطه به درستی مدیریت نشد که اگر صورت میپذیرفت این مشکل میتوانست به راحتی حل شود.

او همچنین در رابطه با سیاست های دستوری تاکید کرد: هرچه قوانین و مقررات ساده تر باشد، ثبات بازار بهتر می‌شود و سیاست های دستوری نمی‌توانند روی بورس به خوبی نتیجه دهند. 

رئیس سابق قوه قضائیه به وضوح گفت مهم ترین مسائل بورس اعتماد مردم است و خدشه دار شدن این اعتماد مشکلی است که باید حل شود و هدف ما در وهله اول ترمیم و بازرگرداندن این اعتماد است و در این رابطه با کارشناسان و اقتصاددانان مربطه صحبت کرده ایم تا مسئله به خوبی برطرف شود چرا که بورس به عنوان تامین کننده مالی تولید از اهمیت بالایی برخوردار است.

پای درد دل فعالان اقتصادی

ابراهیم رئیسی پس از برگزیده شدن در انتخابات ریاست جمهوری در اولین اقدام به اتاق بازرگانی ایران رفت و پای صحبت‌های فعالان اقتصادی نشست. ابراهیم رئیسی روزی که برای نخستین‌بار به اتاق ایران رفت تا با اهالی اقتصاد، تولید و تجارت به گفت‌وگو بپردازد، وعده‌‌‌‌های بسیاری داد. این وعده‌‌‌‌ها در پاسخ به خواسته‌‌‌‌هایی بود که بخش‌خصوصی از وی داشت. از جمله این وعده‌ها، ثبات اقتصادی، کاهش نرخ ارز، بهبود فضای کسب و کار و کاهش تورم قوانین فضای کسب و کار بود.

اولین دستور پس از تحلیف

ابراهیم رئیسی پس از تحلیف سه دستور اساسی را در راهبرد های ریاست جمهوری خود قرار داد که اولین آن به موضوع بورس باز می‌گردد که با توجه به ریزش های ناگهانی بورس پیش از انتخابات، به عنوان یک تصمیم معقول در نظر گرفته می‌شود.

رئیسی درباره اولین دستوربه عنوان رئیس جمهور تازه منتخب تاکید کرد: به وزارت امور اقتصاد و دارایی موضوع بورس را اعلام کردم تا نگرانی مردم در این رابطه برطرف شود.

با وجود وعده های رئیس جمهور سابق در حین و پس از انتخابات، همچنان بذر بی اعتمادی نسب به بورس از دل سرمایه گذاران خارج نشد و با وجود وعده های مختلف برای بازگشت مردم به تابلوی سبز، تلاشها بی نتیجه ماند و همچنان به روند قرمز شدن ادامه داد. 

سد پایان

دستور آخر رئیسی به تامین آب مردم منطقه آذربایجان شرقی برمی گردد. او البته مجالی پیدا نکرد که تحقق دستوراتش را ببیند. رئیسی در آخرین اقدامش به عنوان رئیس جمهور در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به بازدید و افتتاح سد «قیز قلعه سی» که پروژه مشترک ایران و آذربایجان در نقطه صفر مرزی است رفت و در آنجا نیز وعده هایی برای تامین آب مردم منطقه داد.

او در دیدار با «علی اف» بر سر سد اظهار کرد: کار بزرگی در اینجا انجام شده و  این پروژه قرار است آب شرب و آب کشاورزی را تامین کند و همچنین اشتغال ۴۰ هزار نفر در در پرتو این سد امری قطعی است.

او با ابراز امیدواری افزود: این کار، اقدام و جلوه‌ای از همکاری و همدلی ایران و آذربایجان است و 

قطعا امروز روز مبارکی ست.

انتظارات از سد جدید بالا است

سد قیز قلعه سی که تونایی تنظیم دو میلیارد مکعب آب در سال را دارد از سوی مقام های ایران به عنوان یک اتفاق مبارک و بزرگترین پروژه آبی مشترک دو کشور ایران و آذربایجان نام گرفت. این سد از نوع سد های خاکی است و بدنه آن ۱.۵ میلیون متر مکعب و طول تاج آن ۸۵۰ متراست و ارتفاعش به ۳۷ متر می‌رسد.

با توجه به وعده های رئیس جمهور شهید و ابعاد این پروژه انتظار می رود که بخشی از مشکلات کم آبی استان آذربایجان شرقی و پیامد های آن بر زندگی کشاورزان منطقه، حل شود.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان