برای گرفتن مرخصی از کارفرما به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اولین نکته مهم در قانون کار آن است که بدانیم مرخصی بدون احتساب جمعه های هر ماه است و بر این اساس ۲۶ روز به حساب می آید.

به گزارش اکونگار، همچنین بر اساس ماده ۶۶ قانون کار هر یک از کارمندان می توانند ۹ روز از مرخصی خود را ذخیره کنند و پول این ۹ روز باید پرداخت شود، یعنی در صورتی که کارمند از ۹ روز مرخصی خود استفاده نکند کارفرما باید مبلغ آن را پرداخت کند، البته پرداخت بیش از ۹ روز جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی نیست.

اعتراض شدید جامعه کارگری به وجاهت قانونی مصوبه مزدی ۱۴۰۳/ دولت به ترمیم مزد کارگران تن می‌دهد؟

مرخصی چطور محاسبه می‌شود؟

اگر فردی به دنبال بازخرید خود باشد، باید تمام مرخصی ها اعم از قراردادی، دریافتی و حتی انگیزشی را لحاظ کند. باید به این نکته توجه داشت که مرخصی استعلاجی قابل کسر از مرخصی استحقاقی نیست و مبحث جداگانه ای دارد.

در پایان هر سال مبنای محاسبه ۳۰ روزه است، حتی اگر یک شرکت مبنای خود را هم ۲۶ روز قرار داده باشد باز هم ۳۰ روز محاسبه می شود.

چگونه درخواست مرخصی کنیم؟

قبل از گرفتن مرخصی، باید بدانید که آیا حقوقتان در زمان مرخصی پرداخت می‌شود یا خیر. همه شرکت‌ها به تمام کارکنانشان امکان مرخصی با حقوق نمی‌دهند. اگر به تازگی وارد یک شرکت شده‌اید، با قوانین و روش‌های آن در مورد تعطیلات و امکان درخواست مرخصی بدون حقوق و باحقوق و مرخصی پریود (اگر خانم هستید) آشنا شوید. اگر از همه روزهای مرخصی با حقوق خود استفاده کردید، ممکن است بتوانید از مرخصی بدون حقوق استفاده کنید.

درباره تعداد روزهای مرخصی، انواع مرخصی و امکان دریافت مرخصی طولانی مدت در شرایط خاص مانند بیماری یا مسافرت با واحد منابع انسانی صحبت کرده و درباره شرایط و نحوه درخواست مرخصی استعلاجی و بدون حقوق بپرسید.

مرخصی را به صورت مکتوب درخواست کنیم؟

لزوما نیازی به نوشتن نامه کتبی نیست، اما اگر درخواست مرخصی خود را از طریق ایمیل ارسال کنید، می‌توانید در آینده به آن مراجعه کنید. نوشتن ایمیل یک سابقه مکتوب برای شما ایجاد می‌کند و مانع فراموش شدن درخواست شما می‌شود. برای درخواست‌های خاصی مثل مرخصی پزشکی، حتما نسخه‌ها و مدارک مربوطه را در ایمیل خود پیوست کنید. اغلب، برای دریافت مرخصی پزشکی و مرخصی بدون حقوق، نیاز به تکمیل نمونه فرم مربوطه منابع انسانی دارید.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان