قیمت سکه امامی کاهشی شد/ نقش آمریکا چیست؟

چندی است، قیمت سکه امامی در بازار روند نزولی داشته و درحال حاضر سکه امامی در کانال ۴۰میلیون تومانی نوسان می‌کند.

به گزارش اکونگار، قیمت سکه امامی چندی است که روند نزولی به خود گرفت و برخلاف روزهای ابتدایی سال، نه تنها جهش را تجربه نکرده است؛ بلکه در روزهای اخیر با از دست دادن کانال 40میلیونی به 39میلیون و 800 هزار تومان هم رسید. این روند، سوالی را ایجاد می‌کند که چرا قیمت سکه امامی کاهشی شد؟ 

رکود سنگین در بازار طلا و سکه/ خیز قیمت‌ها در راه است

در ابتدای اردیبهشت ماه هم قیمت سکه امامی در بازه‌ای روند نزولی داشت و در سه روز بیش از یک میلیون تومان کاهش یافت. 

یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت سکه در روزهای ابتدایی سال، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بود. همزمان با حمله اسراییل به کنسولگری ایران در سوریه، قیمت سکه امامی جهش یافت و تا مرز 46میلیون تومان هم رفت، اما پس از فروکش کردن تب تنش‌ها بازار سکه آرام گرفت و سیگنال‌های بین‌المللی درباره عدم حمایت از اسراییل منجر شد تا احتمال درگیری‌های بیشتر از بین رود. به همین دلیل قیمت سکه امامی کاهشی شد. 

به اعتقاد کارشناسان، یکی دیگر از دلایل اینکه چرا قیمت سکه امامی کاهشی شد، این است که بازهم خبرهای مثبتی از افزایش درآمدهای نفتی دولت و کاهش مشکلات بین‌المللی به گوش می‌رسد. در بسیاری از خبرهای بین‌المللی صحبت از افزایش درآمدهای نفتی ایران، افزایش سهم صادرات نفتی ایران و ... می‌شود. همین موضوع آرامش نسبی را به بازار سکه و ارز تزریق کرده است. 

کارشناسان معتقدند که از سوی دیگر رکود حاکم بر بازار سکه، در شرایطی رخ داده است که سرمایه‌گذاران به دنبال جدیدترین سیگنال‌های بین‌المللی هستند. بسیاری از فعالان بازار سکه و سرمایه‌گذاران چشم به راه نشست روز 14خرداد شورای حکام هستند. در خبرها آمده است که  فرانسه، آلمان و انگلیس پیش‌نویس یک قطعنامه علیه ایران را تهیه کرده‌ اما هنوز آن را در اختیار اعضای شورای حکام قرار نداده‌اند. 

رویترز در گزارشی اعلام کرده است که با وجود تهیه قطع نامه از سوی سه کشور اروپایی هنوز آمریکا  با این کشورها درباره تحریم‌های بیشتر ایران به دلیل فعالیت هسته‌ای موافق نکرده و احتمال تایید نشدن نظرات سه کشور اروپایی از سوی ایالات متحده وجود دارد. همین سیگنال بین‌المللی منجر به کاهش قیمت سکه و احتیاط سرمایه‌گذاران شده است. 

در حال حاضر قیمت سکه امامی در بازار آزاد در کانال 40میلیون تومانی نوسان می‌کند و خبری از خیزش قیمت‌ها نیست که عمده‌ترین دلیل آن آرامش بازار ارز، کاهش سطح تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران، حرکت دست به عصای سرمایه‌گذاران و سیگنال‌های بین‌المللی است. 

به طور کلی کارشناسان درباره اینکه چرا قیمت سکه امامی کاهشی شده است، می‌گویند بازار در یک رکود نسبی به سر می‌برد و از سوی دیگر بازار ساز درحال کنترل شدید بازار ارز است که این موضوع هم به صورت مستقیم روی قیمت سکه امامی تاثیر می‌گذارد. 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان