ماموریت ارزی بانک مرکزی در وضعیت افزایش تنش سیاسی چیست؟

اقتصاد ایران در سالهای گذشته با تورم مزمن و رشد افسارگسیخته نقدینگی مواجه بوده و این موضوع نه تنها کار تیم فعلی دولت بلکه کار هر رئیس جمهوری را برای مهار انتظارات تورمی سخت خواهد کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه شهروند، این انتظار وجود دارد که تیم فعلی دولت سیزدهم با سرپرستی محمد مخبر، سیاست‌های شهید رئیسی را ادامه دهند تا مردم و فعالان اقتصادی نسبت به تحولات احتمالی آینده و یا شوک‌های بیرونی نظیر انتخابات آمریکا دچار نگرانی نشوند.

واکنش بازار ارز به شهادت ابراهیم رئیسی/ راهبردها در ۵۰ روز آینده تغییر می‌کند؟

ناگفته پیداست که اقتصاد ایران در سالهای گذشته با تورم مزمن و رشد افسارگسیخته نقدینگی مواجه بوده و این موضوع نه تنها کار تیم فعلی دولت بلکه کار هر رئیس جمهوری را برای مهار انتظارات تورمی سخت خواهد کرد.

سایه سیاست بر سر اقتصاد

کامران ندری استاد دانشگاه گفته: برنامه بانک مرکزی اعمال سیاستهای انقباضی است. یکی از گمانه زنی‌ها این است که شاید دولت فعلی برای کسب رضایت مردم دست از سیاست‌های انقباضی بردارد تا شاید روی تصمیم مردم در انتخاب رئیس جمهور تاثیر بگذارد ولی واقعا بعید است که دولت با انگیزه سیاسی دست از سیاست‌های قبلی بردارد.

باید توجه کنیم که سیاست تثبت اقتصادی در حال اجراست و نرخ ارز هم به عنوان یک شاخص مهم از همین قاعده پیروی میکند. ممکن است با بروز تنش سیاسی تقاضای خرید ارز بالا برود و در آن حالت طبیعتا بانک مرکزی در بازار مداخله خواهد کرد.

احتمال تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم 

هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی درباره آینده کوتاه مدت اقتصاد ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، گفته: آنچه که مسلم است سرپرست قوه مجریه با همین تیم موجود ٤٠ روز آینده را مدیریت خواهد کرد، برنامه‌های دولت هم کوتاه مدت خواهد بود چون بعد از روز هشتم تیرماه ممکن است سیاست‌های دیگری در دستگاه اجرایی به کار گرفته شود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان