این مشاغل رکوددار درآمدزایی در سال ۱۴۰۲ بودند/ معرفی پول‌سازترین شغل برای جوانان + جدول

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی مشاغل برای جوانان پولسازتر از راه‌اندازی یک کارخانه است.

به گزارش اکونگار، از سال 2012 کنفرانس جهانی داووس درباره تغییر ذایقه شغلی در جهان هشدار داد. در آن زمان تاکید شده بود که دنیا به پایان عصر دودکش‌ها نزدیک شده و به زودی مشاغلی جهان را فرا می‌گیرد که بر بستر انقلاب صنعتی چهارم، از نظر درآمدزایی رکوددار خواهد بود. 

تغییر ماهیت بازار کار

روند رو به رشد مشاغل فناوری محور در کشورمان نشان از تغییر ماهیت بازار کار و علاقمندی نیروی کار به شغل‌های نوین است. مشاغل پردرآمد سال دیگر مانند گذشته الگوهای یکسانی ندارند. پول‌سازترین شغل‌ها هم در کشور و جهان تغییر کرده‌اند. مشاغل پردرآمد با تغییر به یکباره دنیایی از تازگی و تنوع را به بازار کار هدیه کرده‌اند. رشد اکوسیستم استارتاپی در کشور و توسعه زیست بوم فناوری در یک دهه گذشته باعث ایجاد مشاغل پردرآمدی در کشور شده که با گذشته اختلاف مالی و ذاتی بسیاری دارد. 

انقلاب در سفارش آنلاین غذا/ورود شرکت‌های جدید به بازار و شروع رقابتی فریبنده؟

مشاغلی که در حوزه فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر به وجود آمده‌اند یکی از جذابترین شغل‌ها برای جوانان به شمار می‌رود. در دوران کرونا رشد فروشگاه‌های اینترنتی و توسعه مشاغل اینترنتی یک تغییر شگرف در بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاهی به وجود آورد. علاوه بر تمرکز و توسعه مشاغل در حوزه فناوری، ماهیت برخی مشاغل در حوزه‌های مالی و بازاریابی هم دست خوش تغییرات اساسی شد.

افزایش تقاضا برای مشاغل حوزه فناوری در دوران کرونا

اشتغالزایی در حوزه‌های فناوری محور از دوران کرونا اوج گرفت و همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که سهم بالای تقاضا برای جذب متخصصان این حوزه به یکی از موارد قابل تامل بازار کار شده است. 

در بسیاری از آگهی‌های کاریابی در فضای مجازی، درخواست برای برنامه نویسی، پشتیبانی سایت و فعالیت‌هایی از این دست به وفور دیده می‌شود. این مشاغل بر اساس آمار جاب ویژن از حقوق کارمندی درآمد بالاتری دارند و کف دستمزد کارکنان در حوزه فناوری بیش از 32 میلیون تومان است. حال اینکه با توسعه تخصص‌ها و افزایش توانمندی‌ها و قابلیت‌ها تا 100درصد این دستمزد قابل افزایش است. 

علوم داده

درآمدزایی بالای مشاغل فناوری محور

آمارهای جاب ویژن می‌گوید مشاغل مرتبط با حوزه علوم داده و هوش مصنوعی در کمترین حالت قابلیت درآمد ماهیانه 26میلیون تومان را دارند که بیشترین مخاطبان این شغل‌ها نیروی جوان، تازه نفسی است که در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند. 

به گونه‌ای که ارتقاء تخصص‌ها و افزایش قابلیت‌ها منجر به افزایش دستمزد و ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری برای این افراد شده است. سهم بالای مهندسان کامپیوتر، برنامه نویسان، متخصصان علوم داده، متخصصان حوزه هوش مصنوعی در آگهی‌های بازار کار نشان از قابلیت بالای اشتغالزایی این شغل‌ها دارد. 

وضعیت بازار کار زنان در اکوسیستم  استارتاپی

رشد اکوسیستم استارتاپی در سال‌های اخیر وضعیت اشتغالزایی زنان فارغ التحصیل دانشگاهی را هم بهبود بخشیده است. حدود 10درصد از مشاغل اکوسیستم فناوری اطلاعات را زنان پوشش می‌دهند که این آمار در دوران کرونا و پسا کرونا روند رو به رشدی داشته است.

اکوسیستم استارتاپی برای چند نفر ایجاد اشتغال کرده است؟

بر اساس آمار ارایه شده از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری، در سال 2022 بیش از 64هزار نفر در اکوسیستم استارتاپی کشورمان فعالیت می‌کردند که عمده فعالیت افراد در حوزه فناوری بوده است. 

از سوی دیگر داشتن شغل پردرآمد برای جوانان یک ویژگی و موضوع مهم به شمار می‌رود،به همین دلیل بسیاری از جوانان با دریافت تخصص در حوزه‌های ذکر شده وارد بازار کار این مشاغل شده‌اند. 

جدول زیر میانگین درآمد مشاغل حوزه فناوری را بر اساس داده‌های جاب ویژن نشان می‌دهد. نکته قابل تامل این است که شاغلان این حوزه باتوجه به تخصص و توانایی خود می‌توانند دو یا سه شغل داشته باشند و میانگین درآمدی خود را دو سه برابر کنند. 

نام شغل

میانگین درآمد

مدیر محصول/ مالک محصول

 بیش از 32میلیون تومان درماه

توسعه نرم‌افزار و برنامه نویسی

 بیش از 27میلیون تومان در ماه

علوم داده/ هوش مصنوعی

 بیش از 26میلیون تومان در ماه

پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

حدود 24میلیون در ماه

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان