در پنل تخصصی تجهیزات پزشکی مطرح شد

انتقاد از اشتباه بزرگ دولت در پرداخت یارانه به واردکنندگان

فعالان صنعت تجهیزات پزشکی ضمن بررسی چالش‌های موجود در این صنعت، از پرداخت یارانه توسط دولت به واردکنندگان انتقاد کردند.

به گزارش اکونگار، پنل تجهیزات پزشکی، از واردات تا تولید در حاشیه دومین روز از بیست‌وپنجمین نمایشگاه ایران هلث با حضور حسین چمنی، مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات سلامت‌محور؛ حمیدرضا بنفشه، سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت؛ محمود قفقازی، مدیرعامل شرکت ترینا و محمودرضا مرآتی، هم‌بنیان‌گذار شرکت پویندگان راه سعادت برگزار شد.

معرفی ابرچالش تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی/ بازارهای صادراتی به چه قیمتی از دست رفت؟

در ابتدا، قفقازی با اشاره به توسعه پانسمان‌های پیشرفته ترمیم زخم در شرکت تریتا اظهار کرد: پیش از اینکه تریتا راه‌اندازی شود امار قطع عضو ناشی از زخم بسیار بالا بود و تریتا توانست عنوان پانسمان‌ها را بومی کند و کشور در زمینه ترمیم زخم دیابت، بستر و… خودکفا است. به تکنولوژی مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای نیز دست پیدا کردیم و نیاز به حمایت ویژه داریم تا خط آن راه‌اندازی شود.

چالش ارزی برای فعالان حوزه سلامت

وی با تاکید بر اینکه موضوع کیفیت در حوزه سلامت اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: یکی از چالش‌های ما موضوع ارز است. باید مورد حمایت‌های عملی قرار بگیریم. البته حمایت‌هایی از سوی دولت صورت گرفت اما این حمایت با افزایش نرخ ارز گسترش نیافت. امسال ارز ۴۲۰۰ تومان را به ۲۸۵۰۰ تومان تغییر دادند اما هزینه‌های ما همچنان با دلار ۶۰ هزار تومانی است. ما از نظر علمی در جایگاه بالایی هستیم اما مشکلات باید برطرف شود. امیدوارم بتوان پروتکلی ایجاد کرد که چالش ارز برطرف شود؛ سرمایه‌گذار بداند نرخ ارز ثابت است.

قفقازی با تاکید بر اهمیت ثبات قوانین گفت: ثبات قوانین به جذب سرمایه‌گذار نیز کمک می‌کند. گاهی ما تولید کردیم و مجبور شدیم ارزان‌تر بفروشیم.

سیاست یارانه دادن به تولیدکننده اشتباه است

سپس مرآتی، با بیان اینکه شرکت پویندگان در سال ۱۳۷۷ تاسیس شده است، اظهار کرد: بحث ارز بسیار مهم است؛ ارائه یارانه به مصرف‌کننده در همه جای دنیا انجام‌ می‌شود. اما نحوه ارائه یارانه خیلی مهم است. روش دولت ما برای ارائه یارانه، دادن یارانه به واردکننده است، به این امید که جنس واردکننده ارزان‌ به دست مصرف‌کننده برسد. در غلط بودن این سیاست بارها صحبت شده است. از سوی دیگر یک سیستم فسادزا هم در تقسیم ارز وجود دارد.

وی ادامه داد: نمی‌شود همه سیاست‌ها به نفع واردات باشد و توقع جهش در تولید نیز وجود داشته باشد. این جفا به مردم است که دولتمردان با اجرای برخی سیاست‌های غلط باعث می‌شوند برخی استعدادها شکوفا نشود. پیشنهاد ما این است یارانه را در صندوقی بگذارند و به مصرف‌کننده سوبسید دهند. 

ارز چند نرخی یعنی چند نوع نرخ رانت

چمنی در ادامه، با بیان اینکه شرکت آریا طب فیروز از سال ۱۳۹۲، حیات دوم خود را آغاز کرده است، گفت: ارز چند نرخی یعنی چند نوع نرخ رانت؛ چه ۴۲۰۰ تومانی باشد چه ۲۸ هزار تومان. امیدوارم دولتمردان در عمل این مشکل را بپذیرند و بدانند اگر برطرف نشود نرخ رانت جابه‌جا می‌شود. از یک طرف افتخار می‌کنیم تولید دانش بومی داریم که قابلیت رقابت با دنیا را دارد، اما هرچه عمق تولید داخلی افزایش پیدا کند نگرانی‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. اگر قرار است تولید داخل را ارزش بدانیم این ارزش باید در سیاست‌ها طوری اعمال شود که تولیدکننده رغبت گسترش فعالیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سال جاری تعرفه‌ها به نفع واردکنندگان کاهش یافته است، گفت: از تولید دانش حمایت می‌شود اما از تجاری‌سازی دانش خیر. کشورهای دیگر حمایت‌های گسترده‌ای از تولیدکنندگان خود دارند و از ما توقع دارند در سطح آن‌ها فعالیت کنیم. 

باید راهکارهایی پیدا کرد ضمن اینکه به مردم تنش وارد نشود قیمت‌ها واقعی شود

همچنین بنفشه، با بیان اینکه محکم‌ترین رسالت دفتر توسعه فناوری توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری سلامت است، گفت: بر اساس سه شاخص اصلی که اهمیت استراتژیک محصولات، میزان ارزبری و امکان‌سنجی تولید، طی دو سال اخیر یک لیست مشخص شد تا مشخص شود اولویت کشور چه محصولاتی است. بر این ایاس شرکت‌های دانش‌بنیان و اعضای هیات علمی مورد حمایت وزارت بهداشت قرار می‌گیرند. 

وی ادامه داد: شرایط اجتماعی و اقتصادی ایران با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست؛ در هیچ کشوری تنوع قیمت ارز وجود ندارد؛ از سوی دیگر از یک اقتصاد واردات محور به سمت اقتصاد تولیدی در حرکت هستیم و این دوران گذار الزامات خود را دارد. الگویی که در بحث صنعت سلامت طی می‌کنیم رو به پیشرفت است. 

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت با تاکید بر اینکه چشم‌انداز کشور روشن است، اظهار کرد: شاه‌بیت مشکلات موضوعات ارزی است اما نکته‌ای که وجود دارد باید به پرداختی مردم در حوزه سلامت توجه کنیم. باید سعی کنیم حمایت به انتهای زنجیره منتقل کنیم تا آسیب‌ها کمتر شود. در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی این سیاست‌گذاری آغاز شده است.

البته در حوزه دارو پیشرفت بیشتری داشتیم اما در حوزه تجهیزات پزشکی کار مشکل‌تر است. ارز ترجیحی کم‌تر می‌شود و سمت ارز نیمایی در حرکت هستیم.

بنفشه  با بیان اینکه تنشی نباید در سمت مردم در حوزه سلامت وجود داشته باشد، گفت: باید راهکارهایی پیدا کرد ضمن اینکه به مردم تنش وارد نشود قیمت‌ها واقعی شود. از سوی دیگر چالشی که وجود دارد موضوع اخذ مجوز برای محصولات است؛ محصولاتی که نوآورانه است و مشابه داخلی نداشتند؛ برای صدور مجوز نیازمند استانداردها هستیم.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان