حضور زنان در هیات مدیره چه تاثیری روی بازدهی سهام شرکت‌ها دارد؟

نتایج پژوهش‌ها نشان‌داده‌اند تیم‌های با تنوع جنسیتی تصمیمات بهتری می‌گیرند، عموما نوآورتر هستند و ریسک‌های احمقانه کمتری می‌پذیرند، همچنین طبق پژوهشی که روی ۵۰۰شرکت پردرآمد بورس آمریکا انجام شد، هرچه تعداد زنان در هیات‌مدیره این شرکت‌ها بیشتر باشد، میانگین بازده سهام، میزان فروش و میزان سرمایه جذب‌‌‌‌‌شده بیشتر است.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد، تحقیقات آکادمیک نشان‌داده‌اند فواید افزایش برابری جنسیتی در شرکت‌ها تنها معطوف به وجه اخلاقی این امر نیست؛ بلکه این تصمیم مزیت‌های دیگری نیز برای شرکت‌ها دربر دارد. نتایج پژوهش‌ها نشان‌داده‌اند تیم‌های با تنوع جنسیتی تصمیمات بهتری می‌گیرند، عموما نوآورتر هستند و ریسک‌های احمقانه کمتری می‌پذیرند، همچنین طبق پژوهشی که روی 500شرکت پردرآمد بورس آمریکا انجام شد، هرچه تعداد زنان در هیات‌مدیره این شرکت‌ها بیشتر باشد، میانگین بازده سهام، میزان فروش و میزان سرمایه جذب‌‌‌‌‌شده بیشتر است.

زنگ خطر نابرابری جنسیتی در جهان / آمارها چه می‌گویند؟

با وجود تایید نتایج مثبت برابری جنسیتی برای شرکت‌ها و روند بلندمدت بازارهای سهام در این راستا، رشد بالاتر سهام شرکت‌های با شاخص برابری بالا الزامی و همیشگی نیست. به گزارش مورگان استنلی، در سال‌گذشته سهام شرکت‌های با تنوع جنسیتی بالا 3.1‌درصد نسبت به سهام شرکت‌های با تنوع جنسیتی پایین در بازارهای توسعه‌‌‌‌‌یافته عملکرد کمتری داشته‌اند؛ در واقع جز بورس اروپا، عملکرد شرکت‌های بازارهای سهام در تمام دنیا بدین شکل بوده‌است.

می‌توان گفت سال‌2023 دومین سالی بود که شرکت‌های با «برابری همه‌‌‌‌‌جانبه» بیشتر، عملکرد بدتری در بازار سهام داشتند.

به گزارش فایننشال‌تایمز، تعدیل نیروی صورت‌‌‌‌‌گرفته طی سال‌های اخیر موجب افول شاخص برابری در برخی شرکت‌ها شده‌است. شواهدی دال بر اخراج جنسیتی و تمایل مدیران به تعدیل نیروهای متفاوت با خودشان (که موجب کاهش تنوع و برابری می‌شود) نیز در دوران کرونا و پساکرونا یافت شده‌است، با این‌وجود مهم‌ترین یافته مورگان‌استنلی این است که فضای کاری شرکت‌ها به‌تدریج عادلانه‌‌‌‌‌تر شده و به‌سوی برابری و تنوع بیشتر گام برمی‌‌‌‌‌دارد. آیا این موضوع به بهبود قیمت سهام شرکت‌ها منجر خواهد شد؟ این مساله هنوز مشخص نیست و حقیقت اینجا است که اهمیتی نیز ندارد.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان