از دامداری‌های شستا چه می‌دانید؟/ خصولتی‌ها به بخش خصوصی فضای فعالیت نمی‌دهند

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در حالی در بخش دامداری، تولید شیر، گوشت و کود فعالیت می کند که انجام این فعالیت از عهده بخش خصوصی به خوبی بر می آید.

به گزارش اکونگار، شستا یا همان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که یک هلدینگ عمومی بزرگ محسوب می شود در فعالیت خرد اقتصادی هم حضور چشمگیر دارد. نمونه آن ورود به بازار شیر و گوشت و فرآورده های حیوانی ست.

ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد علوی، وام‌های خانگی می‌گیرند!

شستا در حال حاضر سه دامداری با نام های کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، کشت و دامداری فکا و کشاورزی و دامپروری ملاردشیر را به عنوان زیرمجموعه های خود در اختیار دارد.

امسال شعار سال یک حجت برای بخش عمومی بود. تاکید رهبری بر مشارکت مردم دلالت بر این دارد که باید دولت و به طور کلی حاکمیت شرایط را برای حضور بخش خصوصی بیش از گذشته فراهم کند. 

هرچند سال هاست این تاکید درقالب اصل 44 قانون اساسی وجود دارد ولی امسال با هدف تعیین شده، باید تمرکز بیشتری بر خصوصی سازی و واگذاری ها صورت گیرد.

در ماجرای اصل 44 گفته می شد بخش خصوصی توان خرید شرکت های دولتی را ندارد. به همین دلیل حضور پررنگ نهادهای عمومی در بحث واگذاری ها سبب شد عبارت خصولتی به ادبیات اقتصاد ایران وارد شود.

نکته غم انگیز ماجرا اینکه نهادهای عمومی به فعالیت های بزرگ اقتصادی که در توان بخش خصوصی نیست اکتفا نکردند و وارد فعالیت های خردتر هم شده اند. 

نمونه این فعالیت ها، سه دامداری متعلق به هلدینگ شستاست. شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در حالی در بخش دامداری، تولید شیر، گوشت و کود فعالیت می کند که انجام این فعالیت از عهده بخش خصوصی به خوبی بر می آید.

شستا در حال حاضر سه دامداری با نام های کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، کشت و دامداری فکا و کشاورزی و دامپروری ملاردشیر را به عنوان زیرمجموعه های خود در اختیار دارد. جالب اینکه دو دامداری کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان و کشت و دامداری فکا بورسی هم هستند.

کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان در حال حاضر 11 هزار و 106 راس دام، 205 تن تولید شیر روزانه، 5 هزار و 149 دام دوشا و 373 نفر پرسنل دارد. این مجموعه محصولاتی مانند شیر، انواع دام، فرآورده های ژنتیکی و کود تولید می کند.

دامداری فکا نیز با ظرفیت تولید سالانه 80 هزار تن شیر، تولید 300 راس گوساله حاصل از برداشت تخمک و انتقال جنین در سال، فروش سالانه 2000 قطعه جنین در سال، فروش 800 راس تلیسه آبستن، 200 راس گوساله نر ممتاز و فروش 2500 راس گوساله نر معمولی از زیرمجموعه های شستاست.

درباره سومین دامداری شستا یعنی کشاورزی و دامپروری ملاردشیر به عنوان یک شرکت غیر بورسی، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. اما در سایت این مجموعه، تولیدات شرکت شیر خام، دام و کود ذکر شده است.

با توجه به اینکه دامداری شغلی ست که بخش خصوصی به خوبی از عهده انجام آن بر می آید باید دید حاکمیت چه برنامه ای برای واگذاری این مجموعه ها به بخش خصوصی در سال تولید با مشارکت مردم دارد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان