نوآوری دیجیتال، پاشنه آشیل صنعت پخش در ایران/ جاماندگی دیجی کالا از همزاد ترکیه‌ای خود

فعالان صنعت پخش بر اهمیت نقش تحول دیجیتال روی این صنعت تاکید کردند.

به گزارش اکونگار، پنل نقش فناوری اطلاعات، هوشمندسازی و تحول دیجیتال در صنعت پخش با حضور سهراب کارگر، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش؛ داریوش حشمت، معاون مالی اقتصادی پخش رازی و محمدجواد اتابکی، مدیرعامل آپتایم در حاشیه آخرین روز از ششمین نمایشگاه صنعت پخش ایران برگزار شد.

کلاف سردرگم قوانین در صنعت پخش/ از قیمت‌گذاری دستوری تا نبود متولی مشخص

در ابتدای پنل سهراب با تاکید بر فناوری‌های نوین و استفاده از تکنولوژی روی افزایش بهره‌وری اظهار کرد: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که در صنعتی به کار گرفته می‌شود که بافتی قدیمی دارد؛ از طرف دیگر به دلیل اینکه صنعت پخش در زنجیره تامین به عنوان قسمتی از بدنه تولید تا مصرف در نظر گرفته شده سرمایه‌گذاری کم‌تری روی آن صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه صنعت پخش ایران به دو قسمت توزیع و فروش تقسیم می‌شود، اظهار کرد: تکنولوژی در قسمت توزیع که شامل نگهداری و انبارش می‌شود در کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری تاثیر زیادی دارد. همچنین استفاده از هوش مصنوعی در قسمت فروش  باعث می‌شود شاهد افزایش بهره‌وری باشیم.

بنابراین در هر دو قسمت باید از تکنولوژی استفاده کنیم. هدف مشتری امروزی از خرید اینترنتی فقط گردش در سایت مد نظر نیست، بلکه تمایل دارد قیمت چندین کالا را ارزیابی کند. رقابت باعث شده است بازیگران صنایع  برای اینکه سهم خود را در بازار حفظ کنند باید ابزارهای نوین‌تری داشته باشند

می‌توان از دانش شرکت‌های بزرگ دنیا استفاده کرد

در ادامه اتابکی با تاکید بر اینکه توجه به موضوع نوآوری پیش از این در صنعت لجستیک خالی بوده است، گفت: توجه به این موضوع در نمایشگاه سال جاری قوت قلبی برای شرکت‌هایی است که در حوزه لجستیک فعالیت میکنند. طبق آمار مکنزی ۵۰ درصد شرکت‌هایی که تحول دیجیتال را پیاده می‌کنند با شکست مواجه می‌شوند، این رقم در ایران بیشتر است.

وی ادامه داد: زمانی که قصد داریم به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم از گردش کار لجستیک اطلاعات درست داشته باشیم؛ درحال حاضر یک لوکیشن درست از شرکت‌ها نداریم؛ شرکت‌های دنیا قبل از آغاز کار خود یک دوره ۶ ماهه آماده‌سازی دارند؛ شرکت‌های داخلی می‌توانند از دانش و گزارش شرکت‌های خارجی استفاده کنند.

حشمت نیز با اشاره به هزینه‌های حرکت از روش‌های سنتی به روش‌های مدرن اظهار کرد: اگرچه با مدنیزه شدن هزینه‌ها در نهایت کاهش پیدا می‌کند اما هزینه‌های اولیه مانند دست انداز است. باید این موضوع بررسی شود که اگر بخواهیم پخش مدرن را ببینیم باید صنعت را از ابتدا تاسیس کنیم یا روش‌های موجود را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بگویند اجرای مدرن‌سازی چقدر زمان می‌برد و هزینه آن چقدر است؛ البته به غیر از نوآوری، موضوع دیتا هم مهم است؛ برای مثال وزارت بهداشت اطلاعات افرادی که بیماری‌های مختلف دارند را جمع آوری و ثبت کرده است؛ با یک GPS ساده می‌توان این اطلاعات را در صنعت پخش جمع آوری کرد.

در ادامه کارگر با تاکید بر اهمیت شرکت‌هایی که در دیجیتال سلز فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: دیجی‌کالا در اواسط دهه ۸۰ کار خود را آغاز کرد و یک شرکت مشابه پنج سال بعد کار خود را در ترکیه شروع کرد؛ گردش مالی این شرکت امروز پنج برابر دیجیکالا است؛ این اتفاق فقط به بدنه داخلی شرکت برنمی‌گردد، بلکه نوع حمایت‌ها، تغییر ساختارها، توانمندسازی‌ها و  ارتباطات با دنیا تاثیر دارد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان