صنعت پتروشیمی به سرنوشت صنعت برق تبدیل می‌شود؟

فعالان صنعت پتروشیمی چالش‌ها و مشکلات این صنعت را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش اکونگار، پنلی با عنوان وضعیت ارزآوری صنعت پتروشیمی در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با حضور آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران؛ احمد مهدوی، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی، رضا پدیدار، نائب رئیس فدراسیون صنعت نفت و سیدمحمدرضا میری لواسانی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس برگزار شد.

در ابتدا آرش نجفی، با تاکید بر اینکه نمی‌توان جزیره‌ای حرکت کرد، گفت: تعاملات بین‌المللی الزام موفقیت در صنعت پتروشیمی است.

سپس رضا پدیدار، با بیان اینکه جایگاه صنعت پتروشیمی در ارزآوری قابل توجه است، گفت:صنعت پتروشیمی رتبه دوم ارزاوری را در کشور دارا است و در پنج سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد دلار ارزآوری داشته است. ارزآوری این صنعت در سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار بوده است. اما مشکل صنعت  پتروشیمی این است که ظرفیت اسمی انواع محصولات پتروشیمی ۹۲ میلیون تن اعلام شده درحالی که تولید آن در مرز ۷۰ میلیون تن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کردند اما این موضوع مهم در کشور ما مغفول مانده است؛ ما از مزیت‌های اقتصادی درست استفاده نکردیم. جغرافیای کشور ارزشمند است و در مرکز بیضی انرژی قرار گرفته است؛ منابع هیدروکربوری کشور  معادل ۳۶۵ میلیارد بشکه نفت خام است. صنعت پتروشیمی ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته نائب رئیس فدراسیون صنعت نفت در دنیا حدود ۳۳۷ ماده از گاز تولید می‌شود که سهم ایران حدود ۳۰ ماده است، یعنی کمتر از ۱۰ درصد.

نجفی پنل را با این جمله ادامه داد که ظرفیت تولید کشور بیش از ۹۰ میلیون تن است اما  نزدیک ۷۰ میلیون تن تولید میکنیم، یعنی ۲۰ میلیون تن قابلیت سرمایه‌پذیری وجود دارد.

دولت طلب خود را نمی‌دهد اما برای پول گاز شمشیر را از رو می‌کشد

در ادامه مهدوی با تاکید بر اینکه کشورهایی که اقتصاد قابل قبولی دارند در ابتدا به سمت مزیت‌های خود حرکت می‌کنند گفت: پتروشیمیم یکی از راه‌های تبدیل منابع هیدروکربوری است؛ پتروشیمی در مقابل خام فروشی قرار دارد. ارزاوری نفت به سختی است اما ارز پتروشیمی در سبد ارزی بانک مرکزی قرار دارد؛ صنعت ایران میتواند نجات دهنده باشد، به شرطی که مورد حمایت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی در شرایط تحریم و طی پنج سال ۱۰۸ میلیارد  دلار خلق ارزش کرد و ۷۶ میلیارد صادرات داشت که ۸۵ درصد را در اختیار بانک مرکزی قرار دادیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی، با اشاره به ناترازی گاز در کشور اظهار کرد: امروز یک حرکت بزرگ در کشور با حضور وزیر نفت کلید خورد و ۱۰ هلدینگ پتروشیم تفاهم‌نامه همکاری توسعه ۲۰ میدان گازی را امضا کردند.

مهدوی با بیان اینکه شرکت‌های پتروشیمی ۵۳ همت از دولت طلبکار هستند عنوان کرد: دولت طلب خود را پرداخت نمی‌کند اما وقتی پول گاز را می‌خواهد شمشیر را از رو می‌کشد!

تقصیر آمریکاست که ما گرسنه داریم؟

وی با بیان اینکه طبق اعلام شرکت BPانگلستان ایران نخستین رتبه را در ذخایر گازی دارد، گفت: با چنین منابعی چرا باید وضعیت مردم اینطور باشد؟ چرا مردم باید گرسنه باشند؟ تقصیر امریکا و اسراییل است؟ خیر تقصیر خودمان است؛ مدیریت درست نبوده است.

اجازه ندهیم صنعت پتروشیمی به سرنوشت صنعت برق دچار شود

نجفی با اشاره به وضعیت صنعت برق گفت: نیروگاه‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی از صندوق توسعه ملی وام گرفتند، اما قیمت برق به موقع تسویه و تعدیل پس. تا صنعت‌گران بتوانند بدهی خود را به صندوق پرداخت کنند؛ با بالا رفتن قیمت ارز صنعت برق نمی‌تواند بدهی خود را پرداخت کند؛ نباید اجازه

دهیم صنعت برق نیز به این وضعیت دچار شود.

از دست رفتن صد میلیون دلار به دلیل قطعی برق

در ادامه میری لواسانی با اشاره به اهمیت اوره در امنیت غذایی دنیا اظهار کرد: جمعیت دنیا در سال ۲۰۵۰  به بیش از ۹ میلیارد نفر می‌رسد که مصرف غذا را ۴۰ درصد افزایش میدهد. چالش ما قطعی گاز است؛ در سه سال گذشته از ۷۴ تا ۹۲ روز قطعی را در سال داشتیم؛ تولید هر فاز با ۷۴ روز قطعی ۳۰۰ هزار تن محصول از دست می‌رود. یعنی طی سه سال قبل

تقریبا صد میلیون دلار از دست دادیم.

وی از بدهی ۲۵ همتی دولت به پتروشیمی پردیس خبر داد و گفت: این بدهی در سال ۹۸ و با قیمت گاز ۴۰۰ تومانی بود اگر آن را با قیمت امروز گاز معادل سازی کنیم، ۵۲ همت از دولت طلب داریم.

به گفته نجفی در سال ۱۴۰۱،

۷۰۰ میلیون دلار ناشی از صادرات به خاطر قطعی گاز از دست رفت.

میرلواسانی در ادامه صحبت‌های خود به مهاجرت نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: من با حقوق ۱۵۰۰ دلار در ماه نمی‌توانم نیرویی که در قطر ماهی ۲۰ هزار دلاری می‌گیرد را نگه دارم.

در نهایت نجفی با تاکید بر اینکه دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند، اظهار کرد: مدیر بخش خصوصی همیشه موفق است؛ حتی اگر با شکست مواجه شود تجربه کسب کرده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد