محمد یعقوبی، هم‌بنیان‌گذار صرافی ارز دیجیتال یوبیتکس در گفت‌وگو با «اکونگار»:

فعالیت در بازار رمزارزها، حرکت به سمت یک اقتصاد بدون واسطه است

هم بنیانگذار صرافی ارز دیجیتال یوبیتکس معتقد است که با وجود نوسانات بسیار بالای دنیای کریپتو، فعالیت در بازار رمزارزها، حرکت به سمت یک اقتصاد بدون واسطه است

به گزارش «اکونگار»، کیف پول نا امن و کلاهبردارانی که مدام سرمایه گذاران بازار کریپتو را وسوسه می کنند در کمین افرادی هستند که آشنایی کاملی از این بازار ندارند.

به عقیده مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال یوبیتکس، نداشتن دانش کافی چه در بازار رمزارزها و چه در سایر بازارهای مالی، به راحتی می‌تواند موجب از دست رفتن دارایی و سرمایه افراد شود. به گزارش «اکونگار»، با گسترش حوزه رمزارزها در سراسر جهان، افراد زیادی تا کنون به سرمایه‌گذاری و فعالیت در آن علاقه‌مند شده‌اند. عواملی مانند ۲۴ ساعته بودن بازار رمزارزها، درآمد دلاری داشتن و نبودن واسطه برای مبادلات، این حوزه را برای ایرانی‌ها نیز جذاب کرده است. اما با وجود تمام جذابیت‌هایی که این بازار دارد، نداشتن دانش و آگاهی کافی، می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری را برای افراد در پی داشته باشد. 

در مورد شرایطی که افراد برای ورود به بازار رمزارزها باید داشته باشند و همچنین مزیت‌هایی که این حوزه دارد، گفت‌وگویی با محمد یعقوبی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار صرافی ارز دیجیتال یوبیتکس داشتیم که در ادامه، متن این مصاحبه را می‌خوانید.

شرط ورود به بازار کریپتو چیست؟

افراد برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال چه شرایطی باید داشته باشند؟

من دو دسته شرط متفاوت را برای ورود افراد به بازار ارزهای دیجیتال در نظر می‌گیرم. اولین مورد، توانایی و دانش معامله‌گری و سرمایه‌گذاری است که برای ورود به هر بازار مالی ضروری به شمار می‌رود. ورود به بازارها به یک حداقل دانش نیاز دارد که افراد بدانند باید چگونه سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کنند. مواردی مثل مدیریت سرمایه، مدیریت ریسک و اصول معامله‌گری، یک دانش واحد است. مورد دوم، شناخت بازار هدف برای ورود است که هر بازاری، ظرفیت و پتانسیل مختص خود را دارد و با همان نگاه باید وارد آنها شد و در آن دانش و تجربه کسب کرد. در بازار کریپتو به دلیل پتانسیل‌های بالا و تنوع بسیار زیادی که دارد، قطعا نیاز به کسب مهارت در آن بسیار بیشتر از سایر بازارها است. به عنوان مثال، زمانی که شما وارد بازاری مانند بازار سرمایه می‌شوید، دانش‌های اولیه مثل ساعت کاری آن چه زمانی است، حجم مبادلات به چه اندازه است و غیره، برای شما کفایت می‌کند، اما در بازار کریپتو، علاوه بر مسائل اینچنینی، شما باید یک دانش حداقلی از مفاهیم بلاکچین و کرپتوکارنسی و همچنین پروژه‌ها داشته باشید؛ چرا که نداشتن دانش در این حوزه، باعث می‌شود سرمایه شما وارد پروژه‌های کلاهبرداری شود و به راحتی سرمایه از دست می‌رود.

Yaghoobi-1600-2

نداشتن آگاهی و سرمایه‌گذاری در این حوزه تا چه حد می‌تواند افراد را دچار چالش کند؟

نداشتن آگاهی، قطعا در هر بازاری، چه بازار سنتی و چه بازار دیجیتال، موجب ضرر و زیان می‌شود. به عنوان مثال، فردی که دانش کافی نداشته باشد، وارد بازار نجاری نمی‌شود. قطعا در بازار کریپتو و بازارهای مالی، این مورد بسیار بیشتر است؛ زیرا به صورت مستقیم با سرمایه شما در ارتباط است. این خصوصیت، یعنی نداشتن دانش کافی در بازار کریپتو، به راحتی سرمایه شما را به سمت پروژه‌های اسکم هدایت می‌کند؛ زیرا کلاهبرداران در این حوزه، افراد را وسوسه کرده و وعده سودهای کلان می‌دهند. یکی از راه‌هایی که موجب ضرر و زیان می‌شود، افتادن در دام کلاهبرداران است. مورد دیگر این است که این بازار، بازار پرنوسانی است و در عین حال که پتانسیل بالایی برای سوددهی زیاد دارد، از طرف دیگر، پتانسیل بسیار بالا برای ضرردهی دارد و افرادی که عموما دانش کمی دارند، به شدت در این بازار دچار زیان می‌شوند. 

مورد دیگری که در بحث داشتن دانش در حوزه رمزارزها مهم است، بحث امنیت دیجیتال و دارایی است. شما حتی اگر در حوزه سرمایه‌گذاری هم موفق باشید، ممکن است دارایی خود را به سمت یک کیف پول ناامن ببرید و به راحتی سرمایه خود را از دست دهید. یا حتی اگر توانستید یک کیف پول امن پیدا کنید، نتوانید کلید خصوصی خود را به صورت ایمن نگهداری کنید. از این رو، افراد کلاهبردار و هکر به راحتی به سرمایه شما دسترسی پیدا می‌کنند و دارایی شما از دست می‌رود. یک مورد بالاتر هم داریم که افرادی که حتی دانش کافی در حوزه بلاکچین و رمزارز دارند و روش امنیت دارایی را نیز می‌شناسند، بارها فراموش کرده‌اند که کلید خصوصی خود را کجا قرار داده‌اند و عملا دارایی آن کیف پول دیگر در دسترس نیست. 

از این رو، داشتن دانش کافی در این بازار، اولویت اصلی ورود به آن است. موارد دیگری که به جز از دست دادن سرمایه وجود دارد، این است که به صورت طبیعی، فشار روحی و استرس زیادی به دلیل پرنوسان بودن بازار رمزارزها به افراد وارد می‌شود و صدماتی به افراد وارد می‌کند که از ضررهای مالی هم سنگین‌تر است. 

مزیت‌های این حوزه چیست؟  

بازار رمزارزها، یک بازار ۲۴ ساعته، دلاری، پرپتانسیل و با قابلیت سوددهی بالا است و تنوع و انعطاف‌پذیری بالایی دارد که در سراسر جهان برای افراد، بسیار جذاب است. این بازار در ایران نیز به دلیل داشتن ماهیت دلاری، دارای جذابیت بالایی است و می‌تواند اثرات ناشی از تورم در کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این مورد، یکی از مزیت‌های اصلی بازار رمزارزها است. 

جدا از معامله‌گری، این بازار بین‌المللی، قابلیت تراکنش‌های برون مرزی با سرعت بالا و کارمزد بسیار کم را دارد. اگر به این بازار به چشم معامله‌گری و سرمایه‌گذاری نگاه نکنیم، فرصت بسیار مناسبی برای افرادی است که در این حوزه دانش دارند که می‌توانند نوآوری و خلاقیت ایجاد و کسب‌وکار در آن راه‌اندازی کنند. اما در نهایت، جدا از مواردی که ذکر شد، فعالیت در بازار رمزارزها، حرکت به سمت یک اقتصاد بدون واسطه است و این موضوع، بزرگترین پتانسیل این بازار به شمار می‌رود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان