هزینه علی‌الحساب سفر حج تمتع امسال چقدر است؟

بنابر تازه‌ترین اعلام سازمان حج و زیارت، دارندگان اسناد حج تمتع تا پایان شهریورماه ۱۳۸۶ می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح شنبه ۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با مراجعه به سامانه http://reserve.haj.ir/ برای حج ثبت‌نام کنند.

به گزارش اکونگار، کمتر از چهار ماه دیگر اعزام زائران سرزمین وحی آغاز می‌شود. درحالی که امسال عربستان محدودیت‌هایی برای افراد مختلف در نظر گرفته است، برنامه جدی برای توسعه صنعت گردشگری در کشور خود دارد. عربستان با افزایش هزینه‌های حج در تلاش است تا زیرساخت‌های بیشتری را فراهم کند، اما گرانی این سفر باعث شده تا بسیاری از زائران کشورهای دیگر مانند مالزی، اندونزی و حتی فلیپین از سفر حج بازمانند. 

بازار سرد خرید و فروش فیش عمره / فیش ۸۰۰ هزار تومانی ودیعه عمره بعد از ۱۴ سال چند؟

کاهش چشمگیر  زائران سرزمین وحی

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت گرانی سفر حج باعث شده تا ثبت نام حجاج کمتر شود. این موضوع در کشورهای دیگر هم رایج شده، برای مثال از سهمیه ۱۲۷ هزار نفری بنگلادش برای حج تمتع، کمتر از ۴۸ هزار نفر ثبت‌نام کردند. بنگالی‌ها که سال گذشته به عنوان چهارمین کشور خارجی دارای بیشتری تعداد حاجی بودند، امسال با کاهش ۷۰ درصدی متقاضیان حج مواجه شدند. در ایران هم از سهمیه ۸۲ هزار نفری، حدود ۳۰ هزار نفر برای تشرف به حج ثبت‌نام کرده‌اند. با این حال رئیس سازمان حج و زیارت سیدعباس حسینی از سعودی‌ها «درخواست افزایش سهمیه» کرده است.

فیش حج تمتع

ثبت‌نام زائران با تعیین کاروان و پرداخت هزینه علی‌الحساب تکمیل می‌شود

به گزارش ایسنا، بنابر تازه‌ترین اعلام سازمان حج و زیارت، دارندگان اسناد حج تمتع تا پایان شهریورماه ۱۳۸۶ می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح شنبه ۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با مراجعه به سامانه http://reserve.haj.ir/ برای حج ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام زائران با تعیین کاروان و پرداخت هزینه علی‌الحساب این سفر به مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان، تکمیل می‌شود.

سازمان حج و زیارت پیش‌تر دارندگان اسناد حج تمتع تا پایان مردادماه ۸۶ را فراخوانده بود و فراخوان دیگر ودیعه‌گذاران به صورت روزشمار تا تکمیل ظرفیت کاروان‌ها ادامه خواهد داشت.

همچنین، افرادی که در کاروان‌های حج سال ۱۳۹۹ نام‌نویسی و وجوه مربوط را واریز کرده‌ بودند، ولی به دلیل لغو سفر حج در آن سال و سال‌های پس از آن موفق به تشرف نشده و تاکنون نیز انصراف نداده‌اند، نیازی به انجام پیش ثبت‌نام نداشته و همزمان با اعلام ثبت‌نام قطعی، به‌صورت مستقیم امکان نام‌نویسی در کاروان‌ها را خواهند داشت.

سهمیه حج ایران در سال ۱۴۰۳ حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شده است و تا این مرحله، کمتر از نصف این جمعیت در کاروان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

بنابر اعلام سازمان حج و زیارت،  عملیات اعزام کاروان‌های حج تمتع، از اوایل ماه ذی‌القعده (دهه سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) آغاز می‌شود و با پایان ماه ذی‌الحجه و اوایل ماه محرم ۱۴۴۶ (نیمه دوم تیرماه ۱۴۰۳) پایان خواهد یافت.

به گزارش اکونگار، بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، قیمت حج تمتع برای هر فرد در سال ۱۴۰۲ بین ۱۰۹ تا ۱۳۹میلیون تومان بود.که به تازگی قیمت نهایی حج تمتع اعلامشده است. این درحالی است که فیش حج تمتع در بازار حدود ۴۰۰ میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شود. 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد