«اکونگار» بررسی می‌کند

بازار عجیب لاستیک، از کمبود تا فروش زیر قیمت و اقساطی ! / قیمت‌‌‌گذاری دستوری بلاتکلیف است

تولیدکنندگان لاستیک معتقدند قیمت‌گذاری دستوری به یکی از معضلات جدی این صنعت تبدیل شده است.

به گزارش اکونگار، شرکت‌های تولیدکننده لاستیک در چند وقت اخیر با دو مشکل عمده درگیر بوده‌ و هستند. اول این که عدم تامین ارز مورد نیاز برای تهیه و خرید مواد اولیه تولیدکنندگان فعال صنعت تایر از اواخر سال 1401 آغاز شد و به افت تولید و کمبود محصول در سال جاری به ویژه در پاییز 1402 منجر شد. با وجود هشدارهای مکرر فعالان این صنف، ارز به موقع اختصاص نیافت و افت 8 درصدی تولید لاستیک رقم خورد.

مشکل عرضه و تقاضا در بازار تایر سواری / قیمت‌های سرسام‌آور لاستیک در بازار سیاه + فیلم

تهدید صنعت لاستیک سازی با قیمت‌گذاری دستوری 

علاوه بر این موضوع دیگری که انجمن صنفی لاستیک به دنبال تحقق آن است، اما تا به امروز به نتیجه نرسیده، حذف قیمت‌گذاری دستوری از این صنعت است. آنها می‌گویند قیمت گذاری حذف و نرخ ارز مورد استفاده آنها ارز آزاد باشد. با وجود این که توافقی میان وزارت صمت و فعالان حوزه لاستیک انجام شده و قرار بوده اول دی ماه آزادسازی قیمت لاستیک ابلاغ شود، اما سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از این کار طفره می‌رود. این درحالی است که سابق بر این وزیر صمت از آزادسازی قیمت تایر خبر داده بود.

واردات لاستیک با ارز نیمایی توان رقابت از تولیدکنندگان را گرفته 

در همین رابطه جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با بیان این که مشکلات ارزی این صنف کمتر از قبل شده است، به خبرنگار «اکونگار» گفت: حمایت دولت و انجام واردات لاستیک با ارز ترجیحی قدرت رقابت را از تولیدکننده داخلی که با ارز نیمایی و آزاد کالا تولید می‌کند را گرفته است.  

جمال-میرزایی1-390x220

میرزایی درخصوص زمان حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت تایر طبق توافقی که پیش از این با وزارت صمت صورت گرفته است و تاریخ اول دی ماه مقرر شده بود، گفت: این موضوع همچنان بلاتکلیف است، می‌گویند ما همچین حرفی نزده‌ایم، در حالی که مصوبه موجود است. 

میرزایی افزود: مسئولان همچنین می‌گویند که التهاب در رینگ‌های 13، 14 و 15 رفع نشده است. در حالی که ما می‌دانیم رینگ 14 و 15 التهابی ندارد و در رینگ 13 هم مشتری انتخاب برند می‌کند که در برخی برندها قیمت‌ها بالاتر از نرخ مصوب است و برخی برندها هم تایر را به قیمت مصوبه عرضه می‌کنند. 

مشکلات ارزی منجر به کاهش تولید شد

وی درخصوص جدیدترین وضعیت مشکلات ارزی تولیدکنندگان تایر نیز گفت: افت تولیدی که در سال جاری رخ داد به دلیل عدم تامین به موقع ارز بود. در حال حاضر مشکلاتمان در تامین ارز نسبت به قبل کمتر شده و فضا مقداری بهتر شده است. امیدوارم ارز مورد نیاز برای ماشین‌آلات تامین شود تا بهتر بتوانیم توسعه تولید داشته باشیم. 

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در مورد رواج فروش قسطی نیز گفت: التهاب خوابیده و مشتری انتخاب برند می‌کند، حتی بسیاری از رینگ‌ها به قیمت مصوب خرید و فروش نمی‌شود و به زیر نرخ مصوب رسیده است. فروش قسطی لاستیک به دلیل عرضه بیشتر از تقاضا است و فروشنده‌ها این آپشن و امتیاز را گذاشته‌اند تا کالا به فروش برسد.  

واردات منصفانه باشد 

میرزایی همچنین در مورد انتقاد تولیدکنندگان تایر از اختصاص ارز ترجیحی به واردات نیز گفت: ما مشکلی با واردات نداریم، اما آنچه درخواست داریم این است که واردات باید منصفانه باشد. چرا تولیدکننده باید نرخ مواد اولیه اش به قیمت دلار آزاد و 50 هزارتومانی باشد، اما واردکننده با ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومانی تایر وارد کشور کند؟ در واقع این حمایتی است که از واردکننده رخ داده و قدرت رقابت را از ما گرفته است. وقتی از تولید حمایت نمی‌کنند انتظار نداریم از واردات هم حمایت شود.

مدیرعامل لاستیک بارز در پایان تاکید کرد: تولیدکننده‌ای که با ارز آزاد و نیمایی تولید می‌کند قابلیت رقابت با تایری که با ارز ترجیحی وارد می‌شود را ندارد و اختلاف 40 درصدی میان قیمت این دو وجود دارد.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد