رنج مضاعف زنان از تغییرات آب‌و هوایی/ گرمایش زمین درآمد زنان را ۸درصد بیشتر از مردان نابود می‌کند

براساس گزارش بانک جهانی، تغیییرات آب‌و هوایی در جهان زندگی و معیشت زنان را بیشتر به خطر انداخته و احتمال کاهش عمر آنها را افزایش می‌دهد.

اکونگار، فهیمه اکبری صحت- تحقیقات جدید بانک جهانی نشان می‌دهد، تلاقی‌های مرگباری بین  تغییرات آب و هوای شدید، گرسنگی و نابرابری جنسیتی  وجود دارد. در این تحقیقات مشخص شده با گسترش فقر، زنان به طور نامتناسبی از تغییرات آب و هوایی و از گرسنگی رنج می‌برند.

تاوان سنگین زنان بابت جهانی‌شدن اقتصاد / دولت ها در خدمت تاب‌آوری مردان هستند

 تحقیقات بانک جهانی نشان می‌‌دهد که در طول یک واقعه سخت آب و هوایی، زنان( چه پناهنده در اوگاندا، چه بازماندگان زلزله در نپال، یا مبتلایان به خشکسالی در هندوراس) به غذای کمتری دسترسی پیدا می‌کنند و احتمال مرگ آنها بیشتر از مردان می‌شود.

سهم صفردرصدی زنان از اطلاعات مرتبط با تغییرات اقلیم

زنان به‌طور مزمن در برنامه‌ریزی برای پیشگری و مبارزه با مخاطرات طبیعی حضور  کمتری دارند و  احتمال اینکه نسبت به مردان نیازها و خواسته‌های خود را اعلام کنند، بسیار پایین است. در حال حاضر یک صندلی در میزهای برنامه‌ریزی برای پیشگیری و مدیریت بحران بلایای طبیعی برای زنان وجود ندارد و زنان نمی توانند به اطلاعات آب و هوایی، پشتیبانی، یا رهبری و فرصت‌های مالی مشابه مردان دسترسی داشته باشند.

درآمد زنان

سرمایه‌گذاری ناچیز کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیم

در حال حاضر در بیشتر کشورهای جهان برای کمک به مردم و مقابله با خطرها و بحران‌های تغییرات اقلیمی و ایجاد یک سیستم انعطاف‌پذیر طولانی‌مدت در برابر تغییرات آب و هوایی، سرمایه‌گذاری‌های اندکی انجام شده که این موضوع به خودی خود بر گسترش فقر دامن می‌زند.

در بیشتر برنامه‌ریزی‌ها و بودجه‌ریزی‌های کشورها منابعی برای بحران‌های زیست محیطی در نظر گرفته نمی‌شود و همچنان واکنش‌ها به رویدادهای شدید آب و هوایی مانند حوادث لحظه‌ای است که هر کدام نیازمند پیگری زمانی است.

درگیری ۱۸ کشور جهان با بحران‌های تغییرات اقلیم

بررسی‌ها و  تحقیقات بانک جهانی نشان می‌دهد که هر واقعه آب و هوایی شدید تا پنج سال بر امنیت غذایی افراد تأثیر می‌گذارد. بحران‌های آب و هوای شدید عامل اصلی گرسنگی در ۱۸ کشور هستند که در آن ۷۲ میلیون نفر با تبعات تغییرات آب و هوایی حاد  دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس آمار، تشدید گرمای زمین و سیل، شکاف درآمدی بین مردان و زنان را سالانه ۵۳میلیارد دلار افزایش می‌دهد. گرمای شدید باعث می‌شود درآمد زنان ۸درصد بیشتر از مردان از دست برود.

همچنین  سیل باعث می‌شود زنان 3 درصد بیشتر از مردان محصولات تولیدی خود را از دست بدهند و از آنجایی که زنان دسترسی کمتری به اطلاعات آب و هوا و فناوری دیجیتال دارند، برای آنها سخت‌تر است که برای واکنش نشان دادن یا محافظت در برابر شوک‌های آب و هوایی اقدام کنند.

تهدید امنیت غذایی زنان با گسترش نابرابری جنسیتی

نابرابری‌های جنسیتی مداوم به این معنی است که ناامنی غذایی زنان را بیشتر از مردان در هر منطقه از تهدید می‌کند. در کریدور خشک هندوراس، یکی از آسیب پذیرترین مکان‌های آب و هوایی جهان، ۶۱ درصد از زنان در بحران غذایی هستند، اما تنها ۱۱ درصد از مردان بحران غذایی را تجربه می‌کنند.

ریشه کن کردن گرسنگی پایدار مستلزم تغییر سیاست‌های رشد محور به سیاست‌هایی است که برابری و پایداری را در اولویت قرار می‌دهد. در اقتصادهایی که تولید ناخالص داخلی (GDP) در حال رشد است، اما نابرابری وجود دارد، گرسنگی افزایش می‌یابد نه کاهش.

طبق برآورد بانک جهانی  در ۵۷ اقتصاد جهان، تولید ناخالص داخلی و همچنین گرسنگی در حال رشد است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد