برترین شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی جهان

کوکاکولا و پپسی‌کولا را همگی می‌شناسیم. این دو شرکت پیشتازان بازار نوشیدنی‌های غیرالکلی هستند و هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند.

به گزارش اکونگار به نقل از تجات نیوز، هر شرکتی برای حفظ و رشد موقعیت بازار خود در صنعت نوشیدنی رقابتی باید به استانداردهای سلامت مالی و بهداشتی و روندهای ترجیحی مصرف توجه کند. در این گزارش شرکت‌های برتر جهانی در حوزه نوشیدنی را بیشتر خواهیم شناخت.

  • پپسی‌کو

دفتر مرکزی این شرکت سهامی عام که مجموعه متنوعی از تنقلات و نوشیدنی‌ها را ارائه می‌دهد، در پورچیس نیویورک واقع شده است و در بیش از 200 کشور فعالیت می‌کند.

درآمد: 91.47 میلیارد دلار (2023)

تعداد کارمندان: حدود 318 هزار نفر

حضور قوی و متنوع این شرکت در بازار نوشیدنی‌ها و تنقلات، یکی از نقاط قوت آن است که جریان‌های درآمدی متعادلی ایجاد می‌‎کند و ریسک را کاهش می‌دهد. پپسی‌کو بر تولید محصولات سالم‌تر، از جمله نوشیدنی‌های بدون گاز و تنقلات با ترکیب تغذیه‌ای بهبودیافته تاکید دارد و پورتفولیو برند قوی آن شامل برندهای شناخته‌شده جهانی مانند پپسی، گاتورید، تروپیکانا و کواکر است. البته مدیریت یک مجموعه گسترده و متنوع مانند پپسی‌کو می‌تواند منجر به پیچیدگی‌های عملیاتی و افزایش هزینه‌ها شود؛ به علاوه وقتی رقابت شدید با کوکاکولا در بخش نوشیدنی و سایر شرکت‌ها در بخش تنقلات به پیچیدگی‌ها اضافه می‌شود.

کوکاکولا

کوکاکولا یک شرکت دولتی پیشرو در تولید نوشیدنی در سطح جهان است و دفتر مرکزی آن در شهر آتلانتا جورجیا در ایالات متحده آمریکا واقع شده و در بیش از 200 کشور فعالیت می‌کند.

درآمد: 46 میلیارد دلار

تعداد کارمندان: حدود 80 هزار نفر

کوکاکولا یکی از شناخته‌شده‌ترین برندها در سطح جهانی است که دارای مجموعه‌ای قوی از نوشیدنی‌هاست. سیستم توزیع گسترده و جهانی آن، در دسترس بودن گسترده محصولات را در بیش از 200 کشور تضمین می‌کند. این شرکت همچنین با معرفی مداوم محصولات و تغییرات جدید، از جمله نوشیدنی‌های بدون کالری و کم‌قند، برای خود فرصت‌های جدید خلق می‌کند.

امروزه افزایش آگاهی مصرف‌کننده و فشارهای نظارتی بر نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر می‌تواند بر فروش تاثیر منفی بگذارد. همچنین وابستگی شدید این شرکت به تولید نوشابه‌های گازدار که در بازارهای توسعه‌یافته روند کاهشی پیدا کرده‌اند یکی از تهدیدهایی است که این شرکت با آن روبه‌روست.

نستله واترز

این بخش از نستله که زیر نظر شرکت مادر خود است، بر ساخت بطری‌های آب تمرکز دارد و در کشورهای مختلف فعالیت می‌کند.

درآمد: بخشی از 93 میلیارد دلار درآمد نستله (2023)

کارمندان: بخشی از حدود 275 هزار نفر کارمند نستله

نستله در تحقیق و توسعه که منجر به تولید محصولات نوآورانه و نوشیدنی‌های سلامت‌محور می‌شود سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده است؛ حضور جهانی نستله و در دست داشتن بازار تقریباً در هر کشور جهان با شبکه توزیع قوی یکی دیگر از نقاط قوت این شرکت است. البته تولید مشروط به قوانین مختلف در بازارهای مختلف می‌تواند عملیات را پیچیده کند و هزینه‌ها را افزایش دهد. سبد محصولات نستله شامل آب بطری، قهوه، چای و نوشیدنی‌های تغذیه‌ای بسیار گسترده و تحسین‌برانگیز است اما در عین حال مدیریت طیف گسترده‌ای از محصولات در بازارهای جهانی می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز و پرهزینه باشد.

برخی از شرکت‌های جهانی دیگر در زمینه تولید و توزیع نوشیدنی عبارت‌اند از: Heineken با درآمد 26 میلیارد دلار، Keurig Dr Pepper با درآمد 11.62 میلیارد دلار، Fomento Económico Mexicano (FEMSA) با درآمد 27.4 میلیارد دلار، برندهای Constellation با درآمد 9 میلیارد دلار و پرنود ریکارد با درآمد 10.9 میلیارد دلار.

نتیجه‌گیری

کوکاکولا و پپسی‌کو با گستردگی جهانی و سبد برندهای قوی بر بازار نوشیدنی‌ها تسلط دارند.

پپسی‌کو و نستله در توجه به سلامت و نوآوری، با سرمایه‌گذاری قابل توجه در خطوط تولید سالم‌تر، فعال هستند. کوکاکولا همچنین به سمت تولید گزینه‌های سالم‌تر می‌رود، اما کماکان به‌شدت به تولید نوشابه‌های سنتی وابسته است. در واقع نستله و پپسی از سبدهای متنوعی سود می‌برند که درآمدهای آنها را متعادل می‌کند و وابستگی به دسته خاصی از محصولات را کاهش می‌دهد.

کوکاکولا و نستله گسترده‌ترین حضور جهانی را دارند و تقریباً در هر بازاری در دسترس بودن محصول را تضمین می‌کنند. کوکاکولا و پپسی با چالش‌های ناشی از نگرانی‌ها برای سلامت، حذف قند و کاهش مصرف نوشابه در بازارهای توسعه‌یافته مواجه هستند. هر شرکتی برای حفظ و رشد موقعیت بازار خود در صنعت نوشیدنی رقابتی باید به روندهای سلامت، محیط‌های نظارتی و تغییر ترجیحات مصرف‌کننده توجه کند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان