چند درصد واردات و صادرات اتحادیه اروپا فقط با یورو و دلار انجام می‌شود؟

سهم یورو در تجارت خارجی اتحادیه اروپا در بخش کالایی طی سال ۲۰۲۳ به ۴۶ درصد رسید، در حالی که سهم دلار آمریکا ۴۲ درصد بود.

به گزارش اکونگار به نقل از  یورونیوز، اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) گزارش داد که یورو با سهم ۵۲ درصدی، بالاتر از دلار آمریکا (با سهم ۳۲ درصدی)، در صادرات اتحادیه اروپا طی سال گذشته میلادی ایفای نقش کرد. همچنین، ارزهای کشورهای اتحادیه اروپا غیر از یورو ۳ درصد و سایر ارزها ۱۴ درصد در صادرات اتحادیه اروپا سهم داشتند.

 

بر پایه این گزارش، در ۱۹ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، یورو بیشترین ارز مورد استفاده برای صادرات کالا به خارج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ بوده است. بیشترین سهم در اسلوونی (۹۰٪)، کرواسی (۸۲٪) و لتونی (۷۸٪) ثبت شده است.

در ۶ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز، دلار آمریکا بیشترین استفاده را برای صادرات کالا داشته است. در این میان، سهم بالای ۵۰ درصد توسط قبرس (۷۶ درصد)، ایرلند (۶۵ درصد) و یونان (۵۴ درصد) گزارش شده است.

سهم دلار و یورو در صادرات اتحادیه اروپا

سهم دلار و یورو در صادرات اتحادیه اروپاEurostat

گزارش سال ۲۰۲۲ حاکیست که ۴۹ درصد صادرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر پایه یورو انجام شده، در حالی که این سهم برای دلار آمریکا ۳۲ درصد بود.

گزارش تازه یورواستات همچنین نشان می‌دهد که دلار آمریکا با سهم ۵۰ درصدی بیشترین استفاده را برای واردات کالا به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ داشته و پس از آن یورو با سهم ۴۱ درصدی قرار دارد. ارز کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جز یورو ۱ درصد و سایر ارزها ۷ درصد ارزش واردات کالا به اتحادیه اروپا را تامین کردند.

سهم یورو و دلار در واردات اتحادیه اروپا

سهم یورو و دلار در واردات اتحادیه اروپاEurostat

در سال گذشته میلادی، دلار آمریکا بیشترین ارز مورد استفاده برای واردات کالا به اتحادیه اروپا در ۱۶ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بود. سهم دلار آمریکا در واردات خارج از اتحادیه اروپا در فنلاند (۶۷ درصد)، یونان، لهستان و لیتوانی (همه با سهم ۶۴ درصد) بالاترین میزان بود.

در ۱۱ کشور باقیمانده اتحادیه اروپا، یورو بیشترین ارز مورد استفاده برای واردات کالا بود که بیشترین سهم در اسلوونی (۷۷%)، کرواسی (۷۰%) و اسلواکی (۶۰%) ثبت شد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

گزارش پیشین یورواستات نشان می‌داد که نیمی از واردات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ بر پایه دلار آمریکا انجام شد، در حالی که سهم یورو ۴۲ درصد بود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان