سایه رکود بر سر بزرگترین اقتصاد منطقه یورو/اقتصاد آلمان به کدام سو می‌رود؟

نتایج تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته از ۲۴هزار شرکت تولید، بازرگانی و خدماتی نشان می‌دهد که احتمال رکود در اقتصاد آلمان طی سال ۲۰۲۴ بسیار زیاد است.

به گزارش اکونگار، اقتصاد آلمان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا است که رتبه سوم تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای جهان، به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی شناخته می‌شود.

بهترین شیوه سرمایه‌گذاری در آلمان/ کدام حوزه‌ها پربازده‌ترند؟

پس از وقوع انقلاب‌های صنعتی کشور آلمان با سوار بر موج‌های بزرگ اقتصادی، توانست به یک کشور پیشرو و توسعه یافته اقتصادی تبدیل شود.

دوران طلایی اقتصاد آلمان با هدایت مرکل

در سال‌های نه چندان دور که خانم مرکل سکان هدایت این کشور را در دست داشت نرخ تورم در آلمان چندین سال پیاپی عدد صفر را تجربه کرد و اقتصاد آلمان موفق به جذب سرمایه در حوزه‌ها نوآورانه و صنعتی شد.

با وجود اینکه اقتصاد آلمان همچنان در دسته برترین اقتصادهای جهان قرار می‌گیرد، اما پیش بینی‌ها برای سال جاری چندان مناسب نیست. به نظر می‌رسد، اقتصاد آلمان تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی روزهای پر رونق و رو به پیشرفت خود را از دست داده است.

پیش بینی تداوم رکود در اقتصاد آلمان 

برای مثال روز 23مه 2024 بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که اقتصاد آلمان به سمت رکود در حال حرکت است. این گزارش که بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی اتاق‌های بازرگانی آلمان، تهیه شده، بیان می‌کند که بهبود وضعیت اقتصادی آلمان آنچان که مدت‌ها مورد انتظار بود، به دست نخواهد آمد.

احتمال افزایش رکود اقتصادی در آلمان

فعالان اقتصادی با تحلیل شرایط فعلی و وضعیت پیش رو، روزهای سخت تری را برای اقتصاد آلمان پیش بینی می‌کنند. به گونه‌ای که گزارش‌های منتشر شده از سوی اتاق‌های بازرگانی آلمان نشان می‌دهد که بزرگترین اقتصاد منطقه یورو در سال جاری دچار رکود خواهد شد.این درحالی است که در ابتدای سال پیش بینی‌های خوش‌بینانه‌تری وجود داشت و احتمال می‌رفت رکود نهایتا اقتصاد آلمان انقباض 0.5 درصدی را تجربه کند.

وضعیت تورمی اقتصاد آلمان چگونه است؟

در گزارش بلومبرگ آمده است که اتاق‌های بازرگانی تقاضا دارند تا مصرف خصوصی از اقتصاد آلمان حمایت کند. در این صورت اقتصاد این کشور می‌تواند بیش از یک درصد رشد کند.البته وضعیت تورمی در اقتصاد آلمان چندان فاجعه بار نیست، بر اساس آمار رسمی، تورم در آلمان از 5.9 درصد در سال 2023 به 2.3 درصد در سال جاری کاهش یافته است.

نظر سنجی انجام شده از 24هزار شرکت آلمانی نشان می‌دهد که امید ماه‌های اخیر مبنی بر اینکه تجارت خارجی مناسب و یا بهبود تقاضای داخلی می‌تواند به عنوان محرکی برای رشد و بهبود وضعیت شرکت‌های داخلی عمل کند، اما هنوز با گذشت بیش از 5ماه از سال میلادی جدید این آروز محقق نشده است.

وضعیت بد شرکت‌های صنعتی در سال ۲۰۲۴

در تحقیق صورت گرفته، وضعیت شرکت‌های صنعتی بد توصیف شده و هیچ کدام از شرکت‌ها روند صعودی را نشان نمی‌دهند، از میان شرکت‌های مورد بررسی، 28 درصد وضعیت فعلی خوب را در بهار گزارش کردند، در حالی که 23 درصد وضعیت بد را گزارش کردند.

چندی پیش هم رویترز با بررسی وضعیت اقتصاد آلمان در گزارشی نوشت که با وجود کنترل تورم در بزرگترین اقتصاد ناحیه یورو همچنان شاخص احساسات در وضعیت نامناسبی قرار دارد و هنوز تعداد بدبین‌ها نسب به خوش‌بین‌ها بیشتر است.

در این گزارش آمده است که 26درصد از شرکت‌های فعال وضعیت رکود را برای اقتصاد آلمان پیش بینی می‌کنند.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان