پشت پرده‌ی تولید انحصار توسط فیلیمو و نماوا

نه‌تنها حقوق صاحبان آثار روز جهان (فیلم، سریال و...) از سوی پلتفرم‌‌های داخلی پخش‌‌ به حساب نمی‌‌آید بلکه حقوق کاربرانی که تماشای این آثار غیرقانونی بارگذاری شده را هم می‌‌خرند، محلی از اعتنا ندارد.

 به گزارش اکونگار به نقل از تجارت‌‌نیوز، دنیایی از سریال‌‌ها و فیلم‌‌های روز جهانی با یک کلیک در نمایشگر تلفن همراه و پخش‌‌کننده‌های هوشمند زیر دستتان ظاهر می‌شود. اما اگر به کپی رایت اعتقادی نداشته باشید؛ به همین سادگی می‌توانید حقوق صاحب اثر را با تماشای اثرش در پلتفرم‌‌های متداول مانند فیلیمو و نماوا به هیچ بگیرید. این پلتفرم‌‌ها به راحتی با هماهنگ کردن سایت‌‌هایشان با IP‌های وطنی، اجازه اتصال از خارج کشور را هم به تولیدکنندگان خارجی نمی‌دهند. یعنی به راحتی آب خوردن، هم عمل مصادره را انجام می‌دهند و هم اینکه اجازه نظارت بر تقلب خود را هم نمی‌دهند. صاحبان این پلتفرم‌‌ها در واکنش به منتقدان خود، برای نپیوستن ایران به کنوانسیون کپی‌‌رایت ملقب به توافق‌نامه بِرن (۱۸۸۶) «وا اسفا» سرمی‌دهند. انگار، که زیر بار حقوق بین‌الملل نرفتن یک کشور، مجوز از بین بردن حق یک شرکت، یک کارگردان، یک تهیه‌‌کننده است.

 منتقدان، این پلتفرم‌‌ها را متهم به مظلوم‌‌نمایی و قربانی نشان دادن خود می‌کنند. با این حال، سازمان سینمایی نسبت به عواقب این نوع عملکرد هشدار داد. از قرار معلوم، این سازمان هشدار داده که چنانچه شکایتی در سطح بین‌المللی علیه این شرکت‌‌ها مطرح شود، دادگاه‌های بین‌المللی می‌توانند با مصادره اموال دولت ایران در خارج از کشور، خسارت‌‌های مادی و معنوی این شرکت‌‌ها را جبران کنند. گرچه تاکنون گزارشی از توقیف اموال دولت ایران برای برداشت خسارت‌‌های صاحبان آثار منتشر نشده، اما به چند دلیل این احتمال وجود دارد که خسارت‌‌ها به حکم دادگاه از همین محل برداشت شود. نخست اینکه این اموال به دلیل تحریم‌ها و بعضا بدهی‌‌های بین‌المللی در خطر مصادره هستند. از سوی دیگر، ایران عضو کپی‌‌رایت نیست و مبادلات بانکی ایران با جهان نیز مسدود شده است. به ویژه اینکه دولت‌ها در ایران زیر بار پذیرش کپی‌‌رایت نرفته‌‌اند.

 نادیده گرفتن حقوق ایرانی‌‌های صاحب اثر در فیلیمو و نماوا

از طرفی ایرانی‌‌ها اعتقادی به رعایت حق مولف و تهیه‌‌کنندگان آثار دیجیتال و مکتوب ندارند و نماوا، فیلیمو و... از این بلبشو و بی‌‌احترامی به حقوق صاحبان آثار سود می‌‌برند. در نتیجه در صورت نقض حقوق مالکیت ایرانی‌‌ها در خارج از کشور امکان رسیدگی به شکایت‌‌های آنها وجود ندارد. مگر اینکه ایرانی صاحب اثر، شهروند یکی از کشورهای عضو کپی‌‌رایت باشد. در این میان، با وجود اینکه پلتفرم‌‌های نماوا و فیلیمو خود به نشر بدون اجازه آثار خارجی‌‌ها می‌‌پردازند اما از سوی مشتریان سایت‌‌های دانلود فیلم‌‌ها و سریال‌‌های روز جهان به تلاش برای حذف سایت‌‌های محبوب خود از روی سرورهای داخلی متهم شده‌‌اند. با اینکه قطع ارائه خدمات به این سایت‌‌ها به دستور دادستانی کل کشور به مدیران شرکت‌‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی برمی‌‌گردد اما مشتریان دانلود غیرقانونی، این پلتفرم‌‌ها را به لابی‌‌ کردن برای تحقق این حذف و ایجاد انحصار متهم کرده‌‌اند.

 تفاوت هزینه اشتراک نتفلیکس با فیلیمو و نماوا

نتفلیکس ممنوع در ایران، با دریافت ماهانه تنها ۱۷ دلار و ۹۹ سنت در آمریکا، با بهترین کیفیت امکان دسترسی به آرشیو گسترده خود را می‌دهد. در حالی که کاربر می‌تواند با کیفیت ۴K+HDR در ۴ نمایشگر مختلف (تبلت، موبایل و...) به صورت نامحدود (در بازه زمانی خرید حساب) به تماشای آثار روز دنیا بنشیند. همچنین او می‌تواند هر زمان که خواست، حساب کاربری‌‌اش را تعلیق کند. کاربران نتفلیکس در آمریکا، می‌توانند با قیمت ۱۳ دلار و ۹۹ سنت و ۸ دلار و ۹۹ سنت حساب‌‌های یک ماهه را به ترتیب در دو پلن استاندارد و پایه خریداری کنند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه