پیش‌بینی بنیانگذار لینکدین از آینده شغلی

هم‌‌‌بنیان‌گذار شرکت لینکدین پیش‌بینی کرده مشاغل ۹ تا ۵ تا چند سال آینده از بین می‌‌‌روند.

به گزارش اکونگار؛ رید هافمن، هم‌‌‌بنیان‌گذار شرکت لینکدین اخیرا با پیش‌بینی جسورانه‌‌‌اش مبنی بر اینکه مشاغل سنتی که به کار روتین ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر نیاز دارند، تا سال ۲۰۳۴ دیگر مربوط به گذشته خواهند بود، جنجال به پا کرده است. این را کسی گفته که در تاسیس بزرگ‌ترین سایت شبکه‌‌‌سازی حرفه‌‌‌ای دنیا نقش داشته و حالا معتقد است شغل‌‌‌هایی که افراد برای پیدا کردنشان به لینکدین مراجعه می‌کنند، احتمالا دیگر وجود نخواهند داشت.

هافمن در ویدئوی جدیدی که به تازگی منتشر شده، توضیح می‌دهد که هوش مصنوعی چطور نظم نیروی کار امروزی را بر هم خواهد زد و ساختار شغلی را آن‌‌‌گونه که ما می‌‌‌شناسیم، تغییر شکل خواهد داد. به گفته او، نیروی کار آینده با یک کارفرما سروکار نخواهد داشت و به سبک اقتصاد گیگی زندگی خواهد کرد. این یعنی یک فرد ممکن است با شرکت‌های مختلف در بخش‌‌‌ها و صنایع مختلف، قرارداد کار ببندد. با اینکه چنین تحولی، انعطاف‌‌‌پذیری بیشتری ایجاد می‌کند و دامنه فرصت‌‌‌ها را گسترده‌‌‌تر می‌کند، اما ممکن است امنیت شغلی را در مقایسه با مشاغل سنتی، کمتر کند.

اقتصاد گیگی: انعطاف‌‌‌پذیری بهتر از ثبات؟

مفهوم اقتصاد گیگی کاملا جدید نیست، اما پتانسیل پذیرش آن در سطح گسترده، تحول قابل‌توجهی در دینامیک‌‌‌های اشتغال ایجاد خواهد کرد. مسیر سنتی یک شغل مشخص و باثبات، جای خود را به رویکرد سیال‌‌‌تر و انعطاف‌‌‌پذیرتر می‌دهد. این تحول به این معنی است که کارکنان باید خود را سازگارپذیر کنند و برای اینکه در بازار کار رقابتی بمانند، همواره مهارت‌‌‌های جدید یاد بگیرند. آینده نیاز دارد که افراد به مصرف‌کنندگان هوشمند هوش مصنوعی تبدیل شوند و از تکنولوژی به شکل موثری برای ارتقای نقش‌‌‌های خود بهره ببرند. این سازگارپذیری در بازاری که همواره در حال تغییر و تکامل است، برای امنیت شغلی بسیار مهم خواهد بود.

هوش مصنوعی: فراتر از یک اخلالگر

هوش مصنوعی قرار نیست فقط جایگزین برخی مشاغل شود؛ قرار است نیروی کار را دگرگون کند. کارکنانی که می‌توانند از اهرم هوش مصنوعی استفاده کنند، رقابتی‌‌‌تر خواهند بود. مدل‌‌‌های هوش مصنوعی هر روز رشد می‌کنند و پیچیده‌‌‌تر می‌‌‌شوند و در نتیجه همسویی آنها با منافع انسانی بیشتر می‌شود. پس بیشتر می‌توانند به سلامت ذهن و رفاه انسان کمک کنند. پتانسیل هوش مصنوعی فراتر از اثرگذاری مثبت بر نیروی کار است و جامعه را هم دربرمی‌گیرد.

بنابراین، پیش‌بینی هافمن در مورد مشاغل ۹ تا ۵، نشان‌‌‌دهنده تحول سریع وضعیت نیروی کار به دلیل وجود هوش مصنوعی است. او قبلا پیش‌بینی‌‌‌های دقیقی هم در مورد اثر رسانه‌‌‌های اجتماعی و ظهور شرکت‌هایی در اقتصاد اشتراکی مثل Airbnb کرده بود. چند سال قبل از اینکه هوش مصنوعی به یک جریان اصلی در دنیا تبدیل شود، هافمن در مورد انقلاب هوش مصنوعی هشدارهایی داده بود که حالا آن را در ابزارهایی مانند چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی و تصویرساز بینگ می‌‌‌بینیم.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد