تب هوش مصنوعی در بازار رمزارزها بالاگرفت

با افزایش تقاضای کارت‌های گرافیک (GPU)، ماینرهای رمز ارز در حال تغییر مراکز داده خود برای برآورده کردن نیازهای صنعت هوش مصنوعی (AI) هستند.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت‌نیوز، طبق گزارش اخیر بلومبرگ، به دلیل نیاز بی‌سابقه هوش مصنوعی به منابع مراکز داده و کارت گرافیک، شرکت‌های ماینینگ رمز ارز با تغییر زیرساخت‌های موجود خود، فرصت‌های جدیدی را در بخش هوش مصنوعی شناسایی کرده‌اند.

تقاضای فزاینده هوش مصنوعی برای قدرت محاسباتی

رشد انفجاری هوش مصنوعی (AI) منجر به کمبود بی‌سابقه‌ای در تجهیزات و منابع مورد نیاز برای راه‌اندازی این صنعت شده است. این کمبود هم شامل سخت‌افزار مورد نیاز (مانند کارت‌های گرافیک) و هم برق لازم برای تأمین انرژی این منابع می‌شود.

بر اساس گزارش ماه مارس شرکت املاک تجاری CBRE Group، تقاضا برای مراکز داده بسیار بالا رفته است. این گزارش نشان می‌دهد که تاسیسات جدید در حال ساخت به سرعت اجاره می‌شوند، به طوری که حدود ۸۳ درصد از فضای آن‌ها پیشاپیش توسط شرکت‌های هوش مصنوعی و ارائه‌دهندگان خدمات ابری رزرو شده است.

برای پاسخگویی به نیاز روزافزون به فضای مراکز داده، بسیاری از شرکت‌ها به سراغ شرکت‌های استخراج ارز دیجیتال (ماینرهای رمز ارز) روی آورده‌اند. دلیل این امر این است که این شرکت‌ها از قبل زیرساخت‌های لازم را در اختیار دارند و حالا به دنبال استفاده‌ای با سودآوری بیشتر برای دارایی‌های خود هستند.

مت براون، مدیر ارشد عملیات شرکت Core Scientific، تجربه خود را در یک کنفرانس که توسط شرکت انویدیا برگزار شده بود اینطور توصیف کرد: «این روزها مدام تماس‌های ناخوانده و پیام‌های متنی از همکاران این حوزه دریافت می‌کنم که به دنبال فضای خالی در مراکز داده هستند. آن‌ها متوجه شده‌اند که دیگر به راحتی ظرفیت خالی پیدا نمی‌شود.»

براون در ادامه گفت: «همه در تلاشند تا ظرف 12 ماه آینده فضایی برای کارشان پیدا کنند، و این کار به طور تصاعدی (با سرعتی فزاینده) سخت‌تر می‌شود.»

Core Scientific و CoreWeave: غول‌های جدید هوش مصنوعی و ماینینگ

این روند همکاری با اعلام مشارکت Core Scientific با استارت‌آپ هوش مصنوعی CoreWeave برجسته شد. انتظار می‌رود این همکاری طی ۱۲ سال، حدود ۳.۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد کند. مدیرعامل Core Scientific، آدام سالیوان، می‌گوید: «ما فرصت فعلی در هوش مصنوعی را زمینه‌ای می‌دانیم که می‌توانیم زیرساخت‌های موجود خود را برای میزبانی مشتریانی که به دنبال نصب آرایه‌های بسیار بزرگی از کارت‌های گرافیک (GPU) برای مشتریان نهایی خود در حوزه هوش مصنوعی هستند، تغییر دهیم.» این شرکت حدود ۵۰۰ مگاوات ظرفیت را برای تبدیل به تاسیسات هوش مصنوعی شناسایی کرده است که به طور بالقوه می‌تواند به بزرگ‌ترین مجموعه نصب شده کارت گرافیک اختصاصی به هوش مصنوعی در سطح جهان تبدیل شود. این ظرفیت برای تامین برق صدها هزار خانه برای یک سال کافی است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان