اختلال در اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

بنا به اعلام شرکت اسپیس ایکس، طوفان خورشیدی عظیمی که از اواخر جمعه ۲۱ اردیبهشت آغاز شده، اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» را دچار اختلال کرده است.

به گزارش اکونگار به نقل از خبرگزاری آنا، ایلان ماسک، مالک شرکت اکس (توییتر سابق) و همچنین کمپانی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک روز شنبه ۱۱ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) نوشته بود: «ماهواره‌های استارلینک در اثر این طوفان خورشیدی تحت فشار زیادی قرار دارند اما تا این لحظه در برابر آن تاب آورده‌اند.»

استارلینک مالک حدود ۵ هزار ماهواره در مدار پایینی زمین است و امکان دسترسی به اینترنت از طریق ماهواره را حتی در مناطق دوردست فراهم می کند.

آزمایش موفق اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس روی گوشی‌های عادی

طوفان‌های خورشیدی زمانی ایجاد می‌شوند که خورشید در فرایند "خروج جرم از تاج خورشیدی" (CME) فورانی از پلاسماهای باردار الکتریکی گسیل می‌کند. فوران‌های خورشیدی به طور کلی به پنج کلاس A و B و C و M و X تقسیم می‌شوند که هر کدام از کلاس پیش از خود ۱۰ برابر قوی‌ترند.

طوفان خورشیدی اخیر از جمله قدرتمندترین طوفان‌های خورشیدی در کلاس X است. با این حال دانشمندان می‌گویند که پرتوهای زیان‌بار این طوفان‌ خورشیدی تاثیر چندانی بر روی انسان ندارد.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا پیشتر درباره احتمال اختلال در شبکه‌های برق و همچنین سیستم‌‌های ناوبری، به دنبال وقوع این طوفان عظیم که پیش‌بینی می‌شود تا یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ادامه یابد، هشدار داده بود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان