«اکونگار» نوسانات بازار ارز را بررسی کرد

پیش‌بینی معاون ارزی پیشین بانک مرکزی درباره قیمت ارز/ سه مانع جهش نرخ ارز

سید کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در بررسی سیاست های ارزی بانک مرکزی، دلایل تثبیت نرخ ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان را برشمرد.

به گزارش اکونگار، سال گذشته بازار ارز التهاب و نوسان بسیار شدیدی را تجربه کرد. درحالی که تا ابتدای پاییز قیمت دلار در بازار آزاد بین 28تا 30هزار تومان در نوسان بود، به یکباره در نیمه دوم سال یک جهش چشمگیر را تجربه کرد. 

در اواسط اسفندماه 1401 قیمت دلار از کانال 60هزار تومان هم عبور کرد و به التهابات بازار دامن زد. افزایش قیمت ارز و التهابات شدید بازارها در نیمه دوم سال گذشته منجر به کاهش 22درصدی ارزش پول ملی شده و بسیاری از بخش‌های تولیدی و حتی سایر بازارها را هم تحت تاثیر قرار داد. 

جریان افزایش قیمت ارز در سال گذشته منجر به برکناری صالح‌آبادی از ریاست بانک مرکزی شد و دولت در دوران ریاست فرزین موفق به کنترل قیمت ارز در بازارها شد. در شش ماه اخیر بازار ارز تغییر چندانی نداشته و قیمت دلار در بازار آزاد بین 49تا 50هزار تومان در نوسان بوده است. البته در مهرماه 1402 و همزمان با جنگ غزه بازار نوسان اندکی را تجربه کرد و قیمت دلار از 48هزار تومان پای به کانال 52هزار تومان گذاشت، اما این نوسان مقطعی بوده و قیمت دلار مجدد به کانال 50هزار تومان بازگشت. 

در روزهایی که شمارش معکوس برای بررسی بودجه سال 1402 در صحن علنی مجلس آغاز شده است، پیش‌بینی‌های مختلفی دلایلتلاش دولت برای تثبت نرخ از در کانال 50هزار تومان و آینده بازار دلار در ماه‌های آتی می‌شود. 

سیدکمال سیدعلی، معاونت اسبق ارزی بانک مرکزی در این رابطه به «اکونگار» گفت: دولت در تلاش است تا نرخ از در محدوده قیمتی 50هزار تومان تثبیت شود. 

او با اشاره به اینکه ثابت ماندن نرخ ارز در چند ماه گذشته چند دلیل عمده دارد، گفت: اول آنکه در یکی دو سال گذشته نرخ ارز، بیش از حد پرش کرده و Over Shoot شده و به 61 هزار تومان نیز رسید. درواقع به دلیل عدم اجرایی شدن برجام، تصویب نشدن FATF و تنش های منطقه‌ای از 24 هزار تومان یکباره جهش کرد و ارقامی در محدوده 60 هزار تومان ثبت کرد.

اغماض بایدن برای منافع آمریکا

سیدعلی اضافه کرد: دلیل دوم این بود که فروش نفت در اواخر دولت قبل به شدت کاهش یافت و به 400 هزار بشکه در روز رسید. در حالی که در دولت سیزدهم تولید و صادرات نفت افزایش قابل توجهی پیدا کرده و صادرات حتی به دو میلیون تن هم رسیده است.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: با روی کار آمدن بایدن، تهدیدات علیه صادرات نفت ایران کمتر شد و بایدن در این حوزه با اغماض به فعالیت‌های ایران در بازارهای جهانی نگاه کرد. دلیل هم این بود که قیمت نفت در حال افزایش بود و بایدن نمی‌خواست، قیمت بنزین در کشورش افزایش یابد. بنابراین یک مقدار از تحریم‌ها کوتاه آمدند.

درآمدهای ارزی به 60 میلیارد دلار می‌رسد

او دلیل سوم را افزایش قیمت نفت عنوان کرد و افزود: قیمت نفت که تا 90 دلار افزایش یافته بر میزان درآمدهای ایران افزوده است. بر این اساس به نظر می‌رسد بالای 60 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشیم که این مساله نیز بر بازار ارز اثر داشته است.

سیدعلی خاطرنشان کرد: نیازهای بازار اعم از واردات کالا و خدمات، خروج سرمایه و کالای قاچاق همه با همین ارزهای به دست آمده از صادرات تامین شده و تامین نیاز ارزی سبب شده قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.

تورم مهار نشود، کنترل نرخ ارز شدنی نیست

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی متذکر شد: قیمت ارز بر اساس این چند آیتم که اشاره شده در ماه‌های اخیر ثابت مانده است و اگر تکانه‌ای هم در قیمت‌ها ایجاد شده به دلیل تنش‌های سیاسی بوده است. پس از حمله حماس به اسرائیل قیمت ارز 4 هزار تومان افزایش پیدا کرد، اما بعد از آنکه عدم دخالت ایران در این حمله مطرح شد؛ بازار مجدد آرام گرفت.

او تاکید کرد: با همه این‌ها اگر ما تورم را کنترل نکنیم قیمت ارز در آینده افزایشی خواهد شد. به هر حال یکی از عوال موثر در نرخ ارز، تورم کل است. تا مادامی‌که تورم بالا در اقتصاد داشته باشیم این تورم عاملی برای افزایش نرخ ارز نیز خواهد بود.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان