زلزله قیمتی در راه بازار رمزارزها

درحالی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از پروژه رمزارزی مرموزی که می‌تواند رقیب بیت‌کوین باشد، حرف می‌زند، اقتصاددانان از چین می‌خواهند تا ۱.۴تریلیون دلار محرک «شوک و هیبت» را آزاد کند که می‌تواند شروع دوباره‌ای برای اقتصادش باشد و باعث رونق «شکوهمند» قیمت بیت‌کوین شود.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد؛ بیت‌کوین و کریپتو در سال جاری افزایش قابل توجهی یافته‌اند، بخشی از این رشد قیمتی به‌دلیل ترس از سقوط ارزشی دلار آمریکا، در آستانه خطر قرار دارد و رسیدن قیمت بیت‌کوین به «نقطه عطف بحرانی» بوده است.

در حال حاضر قیمت بیت‌کوین در حدود ۶۰هزار دلار به ازای هر بیت‌کوین معامله می‌شود که از پایین‌ترین رقم ژانویه که کمتر از ۴۰هزار دلار بود، رشد قابل توجهی داشته است. قسمت عمده‌ای از رشد مربوط به انتظارات معامله‌گرانی است که تصور داشتند تزریق نقدینگی جدید توسط فدرال‌رزرو، بازار بیت‌کوین و رمزارزها را در آستانه یک جهش بزرگ قرار می‌دهد. قیمت بیت‌کوین با شروع ماه سپتامبر به روند نزولی اخیر خود ادامه داده که از نظر تاریخی همیشه زمان بدی برای بیت‌کوین بوده است. تحلیلگران صرافی ارز دیجیتال Bitfinex در یادداشتی نوشتند: «سپتامبر، با میانگین بازدهی ۴.۷۸درصدی و کاهش معمولا ۲۴.۶درصدی به‌طور سنتی ماه پرنوسانی برای بیت‌کوین بوده است.»

این نوسان اغلب به پایان آرامش معاملات تابستان نسبت داده می‌شود؛ زیرا مدیران صندوق از تعطیلات باز می‌گردند و فعالیت‌های تجاری مبتنی بر تصمیم‌های فردی افزایش می‌یابد. کاهش نرخ پیش‌بینی‌شده در سپتامبر لایه دیگری از پیچیدگی را به معادله بیت‌کوین اضافه می‌کند و به‌طور بالقوه نوسانات بازار را تشدید می‌کند.

پرونده آمریکا و نرخ بهره

فوربس در گزارش خود می‌نویسد حدس و گمان‌ها درباره نرخ بهره می‌گوید ممکن است کاهش نرخ بهره سریع‌تر از آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد رخ دهد و تا پایان سال میلادی یک‌درصد کاهش یابد. در همین حال، قیمت بیت‌کوین شتابی را که در نیمه اول سال۲۰۲۴ داشت از دست داده است و عملکرد آن در بقیه سال مورد تردید قرار گرفته است. حال ناظران بازار دارایی‌های رمزنگاری‌شده به عملکرد ضعیف تاریخی بیت‌کوین در ماه سپتامبر به‌عنوان دلیلی برای نگرانی اشاره کرده‌اند. بنیان‌گذار صرافی ارز دیجیتال Paybis مستقر در بریتانیا، با اشاره به احساسات منفی اخیر سرمایه‌گذاران در گفت‌وگو با فوربس گفت: «سپتامبر ماه نفرین‌شده تاریخی برای بیت‌کوین است. اکنون نیز داده‌ها نشان می‌دهد که میانگین نرخ کاهش ارزش بیت‌کوین ۶.۵۶درصد است.»

اگر فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر نرخ بهره را کاهش دهد، ممکن است به بیت‌کوین کمک کند تا بر ضعف تاریخی خود در سپتامبر غلبه کند. به این صورت که کاهش نرخ بهره به‌طور کلی منجر به افزایش جریان دلار آمریکا در اقتصاد می‌شود. قدرت خرید دلار، چشم‌انداز بیت‌کوین را به‌عنوان ذخیره ارزش، تقویت می‌کند. بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی در حال حاضر این نکته را با انباشته‌های عظیم بیت‌کوین اثبات کرده‌اند. اگر سیاست‌های فدرال‌رزرو دلار را تضعیف کند، روی آوردن به دارایی‌های ریسکی با پتانسیل رشد بالاتر ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد. به‌طور کلی، شاخص‌های اقتصاد کلان، پذیرش نقدی صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) و نرخ هش مطلوب ممکن است سپتامبر را به ماه نسبتا بهتری برای بیت‌کوین در این سه‌ماهه تبدیل کند. افزایش قیمت بیت‌کوین تاکنون در سال جاری به‌دلیل ورود گروه بزرگی ازETF های نقدی بیت‌کوین در وال استریت که مدت‌ها مورد انتظار بوده، توربوشارژ شده است.

صندوق‌هایETF بیت‌کوین از BlackRock و Fidelity  موفق شده‌اند تا یکی از سریع‌ترین رشدهای مربوط به صندوق‌های ETFدر تمام دوران‌ها از زمان شروع کار خود در ژانویه داشته باشند.

درحالی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، از پروژه رمزارز مرموزی که می‌تواند رقیب بیت‌کوین باشد، حرف می‌زند، اقتصاددانان از چین می‌خواهند تا ۱.۴تریلیون دلار محرک «شوک و هیبت» را آزاد کند که می‌تواند اقتصاد را شروع کند و باعث رونق «شکوهمند» قیمت بیت‌کوین شود.

پرونده چین و محرک تریلیون دلاری

اقتصاددانان به این نتیجه رسیده‌اند که چین باید در طول دو سال تا ۱۰تریلیون یوآن (معادل ۱.۴تریلیون‌دلار) هزینه کند تا بتواند اقتصاد خود را متحول کند و آن را به رشد پایدار بازگرداند؛ چراکه در حال حاضر نگرانی‌ها از روند ضدتورمی به اوج خود رسیده است. اقتصادانان می‌گویند این محرک که تا ۲.۵برابر بسته «بازوکا» چین پس از بحران مالی جهانی در سال۲۰۰۸ است، به جای سرمایه‌گذاری و زیرساخت، باید مستقیما به هزینه‌های رفاه اجتماعی خانوارها اختصاص یابد.

فرد نویمان، اقتصاددان ارشد آسیا در HSBC، به فایننشال‌تایمز گفت: «در چین بی‌اعتمادی بزرگی وجود دارد و آن را می‌توان در نرخ بسیار بالای پس‌انداز خانوارها دید. مردم نمی‌خواهند خرج کنند.» نویمان بسته یک میلیارد دلاری چین را تازه آغاز راه می‌بیند. او در ادامه می‌گوید: «شوک و هیبت گاهی اوقات رویکرد درستی است. این خطر وجود دارد که در ۱۸ماه گذشته بحران به‌قدری عمیق شده باشد که حتی بسته‌های بزرگ‌تر از این نیز نتواند اعتماد مورد نیاز کشور را بازسازی کند.»

آخرین داده‌های اقتصادی از چین نشان می‌دهد که تورم هسته راکد مانده است؛ به‌طوری‌که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه اوت نسبت به سال گذشته تنها ۰.۶ درصد افزایش یافته است که کمتر از رشد ۰.۸درصدی مورد انتظار نظرسنجی وال‌استریت ژورنال از اقتصاددانان است و این خبر اکنون به ترس از گیر افتادن در مارپیچ کاهش تورم دامن زده است. رابین زینگ، اقتصاددان ارشد چین در مورگان استنلی، در گفت‌وگو با فایننشیال‌تایمز می‌گوید «هرچه دوره ضد تورمی طولانی‌تر باقی بماند، بازگشت از آن سخت‌تر می‌شود.»

ماه گذشته، آرتور هیز، یکی از بنیان‌گذاران بیت‌کوین و مشتقات رمزنگاری بیت‌مکس که صندوق سرمایه‌گذاری Maelstrom را راه‌اندازی کرده است، در یک پست وبلاگی نوشت که انتظار دارد چین در سال آینده «در نهایت محرک‌های مالی بازوکا را که مدت‌ها مورد انتظار بود، آزاد کند.»به عقیده او حتی تصور بازار پر رونقی برای بیت‌کوین و رمزارز که در آن چین و آمریکا هر دو تاثیرگذار بوده‌اند، شکوهمند است. در همین حال، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین و رمزارزی که بر چین متمرکز هستند، انتظار دارند چین ممنوعیت بیت‌کوین خود را نیز لغو کند. طبق گزارش گلدمن ساکس، با توجه به رکود طولانی‌مدت املاک، خانوارها هزینه‌های خود را کاهش داده و پس انداز خود را افزایش داده‌اند؛ به‌طوری‌که در چین نرخ پس‌انداز خانوار تعدیل شده فصلی در سه‌ماه دوم حدود ۳۱درصد بوده است.

پکن با تزریق وام به بخش صنعتی، با تکیه بر تولید و صادرات برای حفظ اقتصاد، در حالی که دارایی‌ها از طریق مازاد عرضه عظیم خانه‌های فروخته نشده، دچار مشکل شده است، به اعتماد ضعیف مصرف‌کننده پاسخ داده است. اما این امر همچنین عرضه کالاهای مصرفی را در زمان تقاضای کم افزایش داده و کاهش تورم را بدتر کرده است.

پکن امسال ۵درصد رشد تولید ناخالص داخلی واقعی را هدف قرار داده است. اما اقتصاددانان گفتند که فشارهای کاهش تورم بر رشد اسمی تاثیر گذاشته است که در سه‌ماه دوم سالانه ۴درصد بود و سود شرکت‌ها را کاهش داد و منجر به اخراج و کاهش حقوق بسیاری شد.

اقتصاددانان هشدار داده‌اند که روند ضدتورمی موجود باید به اولویت اول دولت چین تبدیل شود. هرچه کاهش تورم تعبیه‌شده بیشتر شود، هزینه بیشتری برای از بین بردن آن از طریق اقدامات محرک خواهد داشت. برآوردهای آنها نشان از بزرگی چالش پیش‌روی دولتمردان چینی دارد؛ زیرا آنها تلاش دارند تا رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان تقویت کنند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد