همستر چه برسر فیلترینگ تلگرام آورد؟

حبیب رمضانخانی نوشت: آن همه هزینه برای فیلترینگ تلگرام، به پای هَمِستری بی اعتبار شد.

به گزارش اکونگار،اوج‌گیری بازی همستر در نات کوین چند روزی است که مخاطبان بسیاری به خود جذب کرده است.حبیب رمضانخانی در یادداشتی به تحلیل این موضوع پرداخت.

این روزها کمتر کسی هست که در پیام رسان تلگرام، از تعداد زیاد افراد تازه عضو شده و پیوسته به آن تعجب نکرده باشد. بیشتر این ها برای نصب و بازی تحت عنوان « همستر کامبت» هستند که در جهت تبدیل به رمز ارز و کسب درآمد دلاری، در بستر تلگرام فعالیت می کنند!

چند سال پیش، زمانی که آقایان تصمیم به فیلتر تلگرام کرده و جایگزین آن را، با صرف کلی هزینه و بودجه، پیام رسان های خودی: سروش، ایتا، شاد و... تبلیغ و جانمایی کردند و اعلام شد، بایستی تمام کارمندان دولت و کانال های اطلاع رسانی آن ها از تلگرام به این شبکه ها کوچ اجباری کنند، عده ای خوش باور فکر می کردند درِ پیام رسان های چون تلگرام تخته خواهد شد!

در این راستا، یکی از آشنایان که ذوب در توهم و تندروی بود، چنان کاربری تلگرام خود را با انتساب عناوین مجرمانه و فتنه انگیزانه به آن بست که بعدها اتکا به مطالب تلگرام و صحبت در مورد آن، باعث کهیر زدنش می شد! ولی در کمال تعجب، دیشب در میان انبوه پیوستگان به این پیام رسان، نام ایشان را دیدم که فلانی جوین دِ تلگرام!

آری، در دنیای امروز، وقتی برخلاف قاعده و منطق و در ضدیت با خواست اکثریت، امری بر مردم تحمیل شود، به هر بهانه و گسستی بازدارندگی و اعتبارش از دست خواهد رفت. حال آن همه محدودیت و سال ها اصرار بر اجرای فیلترینگ شدید فضای مجازی، با وجود هشدار دلسوزان و صرف آن همه هزینه، عملا در مورد تلگرام و بسیاری پیام رسان های خارجی کارایی خود را از دست داده و بی اعتبار شده است و اگر تتمه ای از آن نیز وجود داشت، امروز به پای بازی همستر و اغواگری درآمد دلاری، آن جمع محدود ایتا و سروش را نیز مجذوب خود کرد!

اقدامات سختگیرانه ای که در نهایت:

۱. جیب عده ای را از بابت فروش فیلترشکن ها و متولی گری پیام رسان های داخلی پر پول کرد.

۲. بسیاری از مردم را از بابت کندی ورود به تلگرام و نیاز به خرید، جستجو و روشن کردن فیلتر شکن، آزرد!

۳. با ایجاد یک دو قطبی، حامیان تندرو ساختار با جمع محدود در ایتا، سروش و... فعالیت کرده و بدون منتقد همه چیز را گل و بلبل پنداشتند و در نتیجه فضای تلگرام را کاملا دراختیار منتقدین و مخالفان نظام قرار داده و شکاف بین دو طرف را عمیق تر کردند!

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان