دافعه طرح خانه‌های ۲۵متری / مسکن به ابزار سیاسی تبدیل شده

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان زیربنایی معتقد است: مسکن ۲۵متری دوای درد مسکن در کشور نیست و گره کور بازار مسکن به این آسانی باز نمی‌شود.

به گزارش اکونگار، چالش مسکن در دهه‌های اخیر یکی از دغدغه‌های آزاردهنده برای شهروندان محسوب می‌شود به‌خصوص جوانانی که برای رسیدن به منابع مالی، محل زندگی خود را ترک می‌کنند و مسیر پایتخت و سایر شهرهای بزرگ را در پی می‌گیرند ولی بی‌آنکه بدانند به سمت چه گردابی در حرکت هستند. هر بار حاکمیت با شعارها و وعده‌هایی سعی می‌کند تا رویای خانه‌دار شدن را در بین عوام زنده نگاه دارد، بی‌آنکه تلاشی برای حل این بحران از خود نشان دهد. «مسکن مهر» و «ساخت یک میلیون مسکن در سال» از جمله این وعده‌های توخالی بود که از سوی دولت‌های مختلف داده شد. مسکن مهر نه‌تنها به نزدیکی‌های اهداف خود نرسید؛ بلکه خود به عاملی برای افزایش میزان کرایه خانه تبدیل شد، آن هم به این دلیل که اهدافش از اساس اشتباه دنبال شد. در مورد سالی یک میلیون مسکن هم باید گفت که بعد از دو سال هیچ تحرکی دیده نشده است. «پورشیرازی» معتقد است که مسکن به ابزار سیاسی دولت تبدیل شده است، چون به‌راحتی می‌تواند آن را کنار بزند ولی تاکنون برنامه‌ای تعریف نکرده است. او می‌گوید: «پروژه‌هایی مانند ساخت «مسکن 25متری» هم نمی‌تواند گره بازار مسکن را باز کند.» در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

«محمدعلی پورشیرازی»، تحلیلگر بازار مسکن و عضو هیات مدیره انجمن سازندگان زیربنایی در پاسخ به این سوال که آیا دولت‌ می‌تواند با وعده‌هایی مانند یک میلیون مسکن و مسکن 25 متری بحران خانه‌دار شدن را در ایران حل کند، به‌خبرنگار اکونگار می‌گوید: «پیش از هرچیز باید به این موضوع اشاره کنم که مسکن به ابزار سیاسی دولت‌ها تبدیل شده است زیرا با افزایش قیمت در حوزه‌هایی مانند آهن، سیمان، سنگ و ... بر روی قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار هستند.

این تحلیلگر بازار مسکن با بیان اینکه پیش از این فردی که در دولت استخدام می‌شد با دریافت وام و یا اندوخته‌ای محدود می‌توانست در کمتر از 10 سال صاحب خانه شود ولی حالا شاید این آرزو برای بسیاری دست نیافتنی باشد، گفت: شاید با ارائه طرح‌هایی مانند ساخت سالانه یک میلیون مسکن و یا ساخت مسکن 25 متری نشان دهند که در این حوزه برنامه‌هایی دارند ولی نهایتا این دولت است که باید کوتاه بیاید و مسکن ارزان در اختیار شهروندان قرار دهد.

مسکن 25متری به سرنوشت مسکن مهر دچار می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه  برنامه مسکن 25متری مانند طرح مسکن مهر پیش از این در بسیاری از کشورهای غربی و شرقی با موفقیت اجرا شده است، عنوان کرد: آنچه ما در ایران می‌بینیم متفاوت با آن کشورها است، در نتیجه مثلا مسکن مهر نتواست به هدفی که باید برسد.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان زیربنایی با بیان اینکه مشکل چنین طرح‌ها این است که نباید در مراکز کلانشهرها مانند تهران، مشهد، اصفهان، رشت و ... اجرایی شود، تصریح کرد:چنین پروژه‌هایی باید در شهرستان‌ها و روستا‌ها در دستور کار قرار بگیرد تا از مهاجرت به کلانشهرها جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: این موضوع می‌تواند در بلند مدت هم باعث زنده مانده روستا‌ها و شهرستان‌ها باشد و هم به توازن بازار مسکن در شهرهای بزرگ کمک کند.»

 موفقیت پروژه مسکن 25متری چه تضمینی دارد؟

پورشیرازی در پاسخ به این سوال که آیا طرح مسکن 25متری الگوبراداری از کشور ترکیه است، اضافه می‌کند: «پروژه‌هایی مانند مسکن مهر، مسکن 25 متری نه‌تنها در ترکیه؛ بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر مانند آلمان و فرانسه هم اجرایی شده است ولی یک تفاوت عمده بین اجرای این طرح‌ها در ایران و سایر کشورها وجود دارد.

وی تاکید می‌کند: در سایر کشورها دولت در پروژه‌های انبوه‌سازی، هر واحد را تنها به یک فرد می‌فروشد که او هم اجازه فروش به دیگری را ندارد و فقط می‌تواند به شهروند دیگری اجاره بدهد.

پورشیرازی با تاکید بر اینکه طرح مسکن 25 متری برای اولین بار در فرانسه اجرایی شد، اظهار داشت:  بعد از اینکه به اتمام رسید توانست قیمت اجاره و همچنین قیت مسکن را کاهش دهد چون دیگر نیازی برای خرید مسکن وجود نداشت و هر شهروندان می‌دانست که می‌تواند با پرداخت اجاره پایین زندگی کند.

این فعال حوزه ساخت وساز مسکن معتقد است: توجه داشته باشید که در این کشورها دولت‌ها برای راحتی و آرامش شهروندانشان تلاش می‌کنند و در واقع مردم خود را دوست دارند. مشکل مسکن در ایران قابل حل است ولی به شرط آنکه دولت با سیاست‌های عادلانه خود بخواهد به شهروندان کمک کند و بازار مسکن را در چارچوب عدالت قرار دهد.»

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان