«اکونگار» گزارش می‌دهد

شکست مدعی ریاست‌جمهوری در پروژه مسکن/ پیشرفت لاکپشتی «مسکن زاکانی»

طبق آمار جدید از پروژه ۲۰ هزارتایی مسکن شهرداری تهران باید گفت بعد از گذشت بیش از ۳ سال هنوز نتوانسته به مرحله بهره‌برداری برسد. این موضوع نشان می‌دهد که شهردار تهران که تلاش داشت از این پروژه به‌عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی استفاده کند، در این حوزه شکست خورده است.

به‌گزارش اکونگار، چالش مسکن یکی از ابرمشکلات شهروندان اقشار متوسط و پایین جامعه محسوب می‌شود و نوسان در بازار مسکن همواره چالش‌هایی را برای جامعه به‌وجود آورده است. این موضوع باعث سوءاستفاده برخی از چهره‌های پوپولیسی شده است. هر دولتی با یک طرح رویایی برای حل این بحران برنامه‌ریزی کرده است. یک دولت با «مسکن مهر»، یکی با «مسکن امید» و دیگری با «مسکن ملی» وارد این میدان شده‌اند ولی در ادامه هریک با شیوه‌های تکراری در این مورد اعلام شکست کردند. در این بین باید به ادعای شهردار تهران برای حل چالش مسکن در پایتخت اشاره کنیم. «قرارگاه مسکن شهرداری تهران» در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ به دستور «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران و با هدف تسهیل در ساخت و تامین مسکن و حل مشکلات این حوزه شروع به کار کرد. این قرارگاه قرار بود به‌عنوان یک نهاد ویژه برای تسریع و تسهیل ساخت مسکن و رفع مشکلات این حوزه تحرکاتی داشته باشد. حالا با گذشت بیش از 3 سال از تاسیس این قرارگاه، انتقادهای جدی از سوی شهروندان و البته برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به عملکرد این مجموعه مطرح می‌شود.

باتوجه به آمارهایی که در ادامه به‌آن اشاره خواهیم کرد گویا آقای شهردار را (با توجه به وضعیت «ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی» در تهران) باید به لیست شکست‌خوردگان طرح‌های مسکن اضافه کنیم. به این موضوع هم باید اشاره کنیم که بی‌شک زاکانی تصمیم‌ داشت که از این پروژه در کارزار انتخاباتی برای حضور در پاستور استفاده کند، تکنیکی که حالا بر علیه او و سیاست‌هایش استفاده خواهد شد.

 

چالش مسکن، زاکانی را به استیضاح می‌کشاند؟

چالش مسکن زاکانی و هزینه‌هایی که در این پروژه‌ها انجام شده همواره با ابهام‌هایی همراه است که احتمال دارد این موضوع تا استیضاح شهردار هم ادامه پیدا کند. «سوده نجفی»، عضو شورای شهر تهران در حاشیه دویست و شصت و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص حضور شهردار تهران در صحن شورا برای پاسخ به سوالش درباره وضعیت ساخت مسکن در تهران گفت: «با توجه به تذکر هفته پیش بنده درباره ابهامات مطرح شده درخصوص ساخت مسکن در پایتخت از سوی شهرداری تهران مقرر شد تا در یک بازه زمانی ۱۰ روزه کاری، آقای زاکانی در صحن شورا حاضر و به سوال مطرح شده پاسخ دهد. بر همین اساس بنده با آقای چمران، رییس شورا صحبت کردم و قرار بود آقای زاکانی در صحن شورا حاضر شود و با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته قرار شد در جلسه آینده شورا، شهردار تهران در صحن شورای شهر حاضر و در خصوص سوال مطرح شده، پاسخ دهد.»

در ادامه این درخواست عضو شورا، زاکانی به‌دلیل آنچه بیماری او مطرح شده است در خیابان بهشت حاضر نشد و قرار شد که به‌صورت کتبی به این سوال پاسخ دهد.

 

پیشرفت لاکپشتی پروژه مسکن زاکانی

در تازه‌ترین تحولات «مسکن زاکانی» و براساس آماری که شهرداری تهران در اختیار خبرنگاران قرار داده است، میزان پیشرفت هریک از پروژه‌های مسکونی که بیش از 3 سال از شروع به کارشان می‌گذرد، به شرح زیر است: «محله علایین» (رضوان شهرری) واقع در منطقه ۲۰ به ظرفیت ۹هزار و ۷۲۳ واحد مسکونی در مرحله گودبرداری قرار گرفته و میزان پیشرفت این پروژه ۱۰ درصد عنوان شده است.

«محله حکمت» واقع در منطقه ۲۰ هم به ظرفیت ۳۷۴ واحد مسکونی در مرحله گودبرداری و اتمام اخذ پروانه بوده و ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پروژه بعدی «هلال احمر» واقع در منطقه ۱۱ است که ۲۴۲ واحد مسکونی به مرحله سفت کاری رسیده و پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

«ساصد» پروژه بعدی واقع منطقه ۱۳ و به ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است که با پیشرفت ۱۰ درصدی به مرحله فونداسیون رسیده است.

پنجمین پروژه مسکونی در محله باغ بهشت منطقه ۱۹ کلید خورده که دارای یک هزار و ۹۲۰ واحد با پیشرفتی هشت درصدی و در مرحله اتمام خاکبرداری قرار دارد.

«پروژه نفرآباد» شهرری در منطقه۲۰ یکی از پروژه‌های اصطلاحا تیپ بود که با ۵۰ درصد پیشرفت قرار است ۱۶۸ واحد در آن ساخته شود که البته برخی از واحدهای آن پایان یافته، برخی در مرحله اسکلت بندی و برخی هم فونداسیون خود را به پایان رسانده‌اند.

پروژه بعدی «باغ آذری» منطقه ۱۶ که محله‌های شوش و هرندی را شامل می‌شود، پروژه ۲۵۲واحدی با پیشرفت ۴۰ درصد که آن نیز در مرحله اسکلت بندی است.

«محله آرام» در منطقه ۱۸ اخرین پروژه مسکونی است که با پیشرفتی ۲۵ درصدی قرار است ۹۰۰ واحد مسکونی در آن ساخته شود، ذکر این نکته واجب است اسکلت بندی در یک سوم بلوک‌های در نظر گرفته شده انجام شده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد