آمارهای تکان‌دهنده از شهرهای درگیر تنش آبی / مدیریت مصرف آب مهمترین مسأله ملی است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور درباره افزایش تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی هشدار داد.

به گزارش اکونگار، در دیماه سال گذشته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب تعداد شهرهای دیگر با تنش آبی در کشور را : حدود ۲۷۰شهر عنوان کرد. در آن زمان صحبت از برنامه ریزی برای کاهش تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی بود. از اواخر تابستان سازمان هواشناسی پیش بینی کرد که پاییز 1402 بسیار پربارش بوده و ترسالی در پیش است، اما از ابتدای پاییز نه تنها ترسالی رخ نداد، بلکه کاهش میزان بارش‌ها آژیر خشکسالی شدید را به صدا درآورد. 

کاهش 30درصدی بارش‌ها از نُرم جهانی

بارش‌ها از  ابتدای سال آبی جاری تا روز هجدهم آذرماه1402 بر اساس آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران به ۳۴.۲ میلیمتر رسید که نسبت به متوسط بارش‌های درازمدت در مدت مشابه کاهشی ۲۷درصدی را نشان می‌داد.  بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کم‌بارشی شدید در پاییز و ابتدای زمستان امسال باعث شده تا سطح بارش‌هابه صورت متوسط بیش از ۳۰ درصد از شرایط نُرمال کمتر باشد.

افزایش تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی

به گزارش مهر، هاشم امینی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور، گفت: با وجود تحریم‌های موجود و شرایط دشواری که در بازار وجود دارد ۱۲۵ تولید کننده داخلی آخرین دستاورد‌های خود را در معرض عموم قرار دادند.

وی ادامه داد: بیشترین بهره‌وری را چه در حوزه منابع آب سطحی و چه در منابع زیر زمینی در پیش گرفتیم و دو موضوعی که این سال‌ها کمتر به آن توجه شده استفاده از پساب برای به گردش درآوردن صنعت بوده که اکثر شرکت‌های تولید کننده تجهیزات خود را به این سمت و سو بردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در چهارمین سال خشکسالی هستیم و منابع آبی سطحی وزیر زمینی دچار مخاطره شدند مدیریت مصرف آب مسأله است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

امینی خاطر نشان کرد: وزارت نیرو از تمامی ظرفیت‌های خود برای رفع تنش استفاده می‌کند و تمامی شهر‌ها مورد پایش و رصد قرار گرفته‌اند و تقریباً پروژه‌های اضطراری تابستان احصا شده و در تلاش هستیم پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

به گفته این مقام مسؤول ۳۳۹ شهر دارای تنش آبی است که نسبت به سال گذشته تعداد شهر‌های دارای تنش افزایش داشته است. شرایط ۲۶ استان زیرنرمال، ۴ استان نرمال و یک استان فرانرمال است.

مدیر عامل شرکت آبفای کشور گفت: ۴ استان تهران، سیستان و بلوچستان و گلستان و مشهد همانند سال گذشته همچنان شرایط خوبی ندارند. شرایط تأمین آب در ۱۶ استان و ۲۸ شهر کشور به صورت خاص و اضطراری تأمین می‌شود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد