صفر تا صد «نستله»، برند جهانی گره‌‌خورده با کودکان

برند نستله، یک شرکت چندملیتی تولیدکننده مواد غذایی است که در شهر ووه (Vevey) سوئیس قرار دارد. این برند در بیش از ۸۰ کشور سراسر جهان کارخانه دارد و محصولات اصلی نستله شامل شیر خشک و غلیظ، غذای کودک، محصولات شکلاتی، آب‌نبات، قهوه و چای فوری، سوپ، چاشنی، غذاهای منجمد، بستنی و آب معدنی است. این شرکت همچنین محصولات دارویی تولید می‌کند.

به گزارش اکونگار، تاریخچه شرکت نستله به سال ۱۸۶۶ با تأسیس شرکت شیر غلیظ شده به نام AngloSwiss Condensed Milk Company بازمی‌گردد. هنری نستله (Henri Nestlé) در سال ۱۸۶۷ یک غذای جدید برای کودک تولید کرد و در سال ۱۹۰۵ شرکت او با شرکت انگلو-سوئیس (Anglo-Swiss) ادغام شد و چیزی را که ما به عنوان گروه نستله می‌شناسیم تشکیل داد.

1ب

در سال ۱۸۶۶، برادران آمریکایی چارلز و جورج پیج (Charles and George Page) شرکت شیر غلیظ شده انگلو-سوئیس را تأسیس کردند. آنها با استفاده از ذخایر فراوان شیر تازه در سوئیس، اولین کارخانه تولید شیر غلیظ شده در اروپا را راه‌اندازی کردند. آنها این شیر را با نام تجاری Milkmaid به فروش رساندند.

2ب

 

در سال ۱۸۶۷، موسس نستله، داروساز آلمانی‌الاصل، هنری نستله (HenriNestlé)، محصول "farine lactée" (آرد با شیر) خود را در Vevey، سوئیس تولید کرد. این محصول با ترکیب شیر گاو، آرد گندم و شکر، برای نوزادانی طراحی شد که نمی‌توانستند با شیر مادر تغذیه شوند تا با نرخ بالای مرگ و میر مقابله کند. در همین زمان او شروع به استفاده از لوگوی نمادین «لانه» کرد.

ب3

در سال ۱۸۷۵ که در آن زمان هنری نستله ۶۰ ساله بود، شرکت و کارخانه خود را در ووه (Vevey) به سه تاجر محلی فروخت. آنها شیمیدان‌ها و کارگران ماهر را برای کمک به گسترش تولید و فروش استخدام کردند.

ب4

در سال ۱۸۷۸، رقابت شدیدی بین نستله و انگلو-سوئیس در حال گسترش بود. در آن زمان آنها نسخه‌های رقابتی محصولات اصلی دیگری را فروختند: شیر غلیظ شده و غذای نوزاد. هر دو شرکت فروش و تولید خود را در خارج از کشور گسترش دادند.

ب5

در سال ۱۸۸۲، انگلو-سوئیس به ایالات متحده نقل مکان کرد، اما مرگ جورج پیج، بنیان‌گذار آن، برنامه‌ها را کند کرد. در سال ۱۹۰۲ شرکت انگلو-سوئیس فعالیت‌های خود در ایالات متحده را فروخت و راه را برای ادغام نهایی با نستله هموار کرد.

ب6

در سال ۱۹۰۴، نستله فروش شکلات را برای اولین بار پس از در دست گرفتن فروش صادراتی پیتر و کوهلر (Peter & Kohler) آغاز کرد. در سال ۱۸۷۵، شرکت نستله نیز با تامین شیر غلیظ شده همسایه ووه، دانیل پیتر (Daniel Peter)، در تولید شکلات شیری نقشی ایفا کرد. پیتر از این در آزمایشات خود برای ساختن اولین شکلات شیری استفاده کرد.

ب7

تا سال ۱۹۰۵، نستله و انگلو-سوئیس بیش از ۲۰ کارخانه تاسیس کردند و محصولات آنها در آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و استرالیا به فروش رسید. با نزدیک شدن به جنگ جهانی اول، این شرکت از دوره شکوفایی به نام Belle Époque یا "عصر زیبا" برخوردار شد. در این زمان، یک شرکت جهانی لبنیات به شمار می‌رفت.

در سال ۱۹۰۵، شرکت نستله و انگلو-سوئیس با هم ادغام شدند و شرکت Nestlé & Anglo-Swiss Milk را تشکیل دادند. این شرکت دارای دو دفتر مرکزی در ووه و کام (Cham) در سوئیس بود و دفتر سوم را در لندن برای کمک به فروش صادرات افتتاح کرد. طی چندین سال، این شرکت دامنه خود را گسترش داد و شیر غلیظ شده شیرین نشده و شیر استریل شده را نیز تولید کرد.

ب8

 

سازگاری در زمان جنگ

وقوع جنگ در سال ۱۹۱۴، چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرد. تقاضا برای شیر غلیظ شده و شکلات افزایش یافت، در حالی که کمبود مواد خام و تجارت فرامرزی، تولید را کند کرده بود. برای حل این مشکلات، این شرکت امکانات پردازش را در ایالات متحده و استرالیا به دست آورد. تا پایان جنگ، نستله و انگلو-سوئیس دارای ۴۰ کارخانه بود.

ب9

 

 

بحران و فرصت

پس از جنگ، تقاضای ارتش برای شیر کاهش یافت و باعث ایجاد یک بحران بزرگ برای نستله و انگلو-سوئیس در سال ۱۹۲۱ شد. وضعیت این شرکت بهبود یافت اما تحت تأثیر سقوط وال استریت قرار گرفت که قدرت خرید مصرف‌کننده را کاهش داد. با وجود این افت‌ها، این دوران نکات مثبت زیادی را به همراه داشت. مجموعه مدیریت این شرکت حرفه‌ای بود، تحقیقات متمرکز بود و محصولات پیشگامی مانند قهوه نسکافه عرضه شد.

ب10

سوار بر طوفان

شروع جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ تقریباً همه بازارها را تحت تأثیر قرار داد. نستله و انگلو-سوئیس در شرایط سخت به فعالیت خود ادامه دادند و هم به غیرنظامیان و هم نیروهای مسلح خدمات ارائه دادند. در سال ۱۹۴۷، این شرکت سوپ و چاشنی مگی را به طیف محصولات خود اضافه کرد و نامNestlé Alimentana را برگزید.

ب11

ایجاد راحتی برای مصرف‌کنندگان

دوره پس از جنگ با رونق روزافزون مشخص شده است. مردم در ایالات متحده و اروپا شروع به خرج کردن پول برای ماشین‌هایی کردند که زندگی را آسان‌تر می‌کنند، مانند یخچال و فریزر. غذاهای راحت نیز با عرضه محصولات جدید Nestlé Alimentana از جمله غذاهای آماده Nesquik و Maggi محبوب شدند.

ب12

غذاهای منجمد تا داروها

پیشرفت‌ها، نستله را قادر ساخت تا وارد حوزه‌های جدیدی مانند غذاهای منجمد شود و در عین حال تجارت سنتی خود را گسترش دهد. در دهه ۱۹۷۰، این شرکت به محصولات دارویی و آرایشی و بهداشتی تبدیل شد. انتقادهای فزاینده از سوی گروه‌های فعال مدعی است که بازاریابی نستله برای غذای نوزادان غیراخلاقی است. نستله بعداً به یکی از اولین شرکت‌هایی تبدیل شد که کد سازمان جهانی بهداشت (WHO) را در مورد جایگزین‌های شیر مادر اعمال کرد.

به سوی سلامتی، تغذیه و تندرستی

در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۹، پس از سال‌ها رشد، نستله برندهای بی‌سود را کنار گذاشت. در راستای استراتژی جدید «تغذیه، سلامت و تندرستی»، شروع به تبلیغ برندهایی کرد که خواسته‌های مصرف‌کنندگان آگاه‌تر از سلامتی را برآورده می‌کرد. این شرکت در ایالات متحده، اروپای شرقی و آسیا گسترش یافت و برای رهبری جهانی در زمینه آب، بستنی و غذای حیوانات هدف قرار گرفت.

ب13

ایجاد ارزش مشترک

در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶، نستله رویکرد ایجاد ارزش مشترک خود را برای کسب و کار بیان کرد. به دنبال آن طرح نستله کاکائو و طرح نسکافه را برای توسعه بیشتر زنجیره تامین پایدار راه‌اندازی کرد. در حالی که این تجارت به تقویت جایگاه خود در بخش‌های سنتی مانند شیر خشک و غذاهای منجمد ادامه می‌داد، تمرکز خود را بر تغذیه پزشکی نیز آغاز کرد.

ب14

 

خلق امروز و فردای بهتر

از سال ۲۰۱۷ تا به امروز، در کنار بخش‌های سنتی بازار، نستله به یافتن فرصت‌های رشد جدید در مراقبت‌های بهداشتی ادامه می‌دهد. این شرکت کسب‌وکارهایی از جمله Zenpep، Vital Proteins و Aimmune را به‌علاوه اکثریت سهام در Orgain، یک پیشرو در تغذیه گیاهی، خریداری کرده است. این شرکت همچنین اهداف پایداری خود را افزایش داده و متعهد به بسته‌بندی قابل بازیافت و انتشار گازهای گلخانه‌ای صفر است.

آمار و ارقام شرکت نستله

شرکت نستله در حال حاضر با ارزش بازار ۳۱۷.۷۳ میلیارد دلاری، در رتبه ۲۶ لیست شرکت‌های برتر قرار دارد.

این شرکت که در حال حاضر ۲۷۵ هزار کارمند دارد، درآمد آن در سال ۲۰۲۳، ۹۸.۹ میلیارد دلار برآورد شده است. دارایی‌های شرکت نستله ۱۴۶.۱ میلیارد دلار و سود آن ۹.۷ میلیارد دلار اعلام شده است.

نستله با قدمت بیش از ۱۵۰ سال، اکنون در بسیاری از کشورها کارخانه دارد و همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد.

منبع:

https://www.nestle.com/about/history/nestle-company-history

https://www.britannica.com/topic/chocolate

https://www.forbes.com/companies/nestle/

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد