دلیل تأخیر در واردات خودروهای جانبازان چیست؟

مهدی دادفر گفت: این امتیاز حق جانبازان عزیز است و باید به آنها اعطا شود و به طور قطع و یقین چنین اتفاقی هم خواهد افتاد؛ تنها مسأله‌ای که در این خصوص وجود دارد، زمان است. اگر تصمیم گیری‌ها سرعت پیدا کند، جانبازان معزز زودتر به خودروهای مدنظر خود دسترسی پیدا خواهند کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه ایران، مهدی دادفر گفت: این امتیاز حق جانبازان عزیز است و باید به آنها اعطا شود و به طور قطع و یقین چنین اتفاقی هم خواهد افتاد؛ تنها مسأله‌ای که در این خصوص وجود دارد، زمان است. اگر تصمیم گیری‌ها سرعت پیدا کند، جانبازان معزز زودتر به خودروهای مدنظر خود دسترسی پیدا خواهند کرد. 

روزنامه ایران با مهدی دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرو گفت‌وگو کرده است. 

هشدار درباره عرضه خودرو‌های درجه ۲ و ۳ چینی در ایران

 بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

آخرین موضوعی که در مورد خودروهای وارداتی جانبازان مطرح شده، دادن ضمانت‌نامه بانکی از بابت دریافت وجهی است که از جانباز معزز، دریافت می‌شود. شرکت‌ها با این موضوع موافق نیستند. با درست یا غلط بودن این امر کاری ندارم اما این یکی از نکاتی است که در مورد آن صحبت می‌شود.

مبحث دیگری که در خصوص خودروی جانبازان گفته می‌شود این است که اطلاعیه دادند و گفتند که از 21 مهرماه به شرکت‌های واردکننده اعلام شده، مراجعه کنید. هفته گذشته سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که برای ادامه فرایند واردات خودروی جانبازان مشمول از طریق شرکت‌های واردکننده، مقرر شده است که شرکت‌های منتخب این سازمان به صورت تدریجی نسبت به فراخوان جانبازان برای عقد قرارداد اقدام کنند.‌

اما چند نکته در این خصوص وجود دارد که یکی از آنها نحوه تخصیص و تأمین ارز این عزیزان به ازای آن امتیازی است که به آنها داده شده و هنوز معین نیست. در این خصوص مکاتبه‌ای با رئیس سازمان توسعه تجارت انجام شده است. در خصوص فرایند ثبت سفارش تجمیعی جانبازان، بحث بخشودگی تعرفه‌ای که به صورت گروهی به این عزیزان تعلق بگیرد در سامانه توسعه تجارت هنوز نیامده است.

مبحث دیگر اینکه شرکت‌هایی که برای این عزیزان می‌خواهند خودرو وارد ‌کنند منابع درآمدی حاصل از این عملیات برای آنها به عنوان حق‌العمل کار در نظر گرفته شده و باید ممیزان مالیاتی در آینده کل این مبالغ را به عنوان منابع درآمدی شرکت‌ها ندانند و این مسأله‌ای است که سازمان امور مالیاتی هنوز تعیین تکلیف نکرده است. همچنین موضوع معافیت از پرداخت ارزش افزوده این عزیزان هنوز در فرایند بخشنامه‌ای از طرف سازمان امور مالیاتی بوده و اعلام نشده است.

این امتیاز حق جانبازان عزیز است و باید به آنها اعطا شود و به طور قطع و یقین چنین اتفاقی هم خواهد افتاد؛ تنها مسأله‌ای که در این خصوص وجود دارد، زمان است. اگر تصمیم گیری‌ها سرعت پیدا کند، جانبازان معزز زودتر به خودروهای مدنظر خود دسترسی پیدا خواهند کرد.

بر این اساس امیدوارم سیاست‌گذار و نهاد‌های حاکمیتی مسئول تصمیم درست و نهایی را زودتر اتخاذ کنند تا سرانجام با نزدیک شدن به یک سال از مصوبه قانونی دولت گذشته، روند واردات خودروهای جانبازان آغاز شود. بر این اساس اجرای تکالیف قانونی سازمان‌های توسعه تجارت، مالیاتی و غیره در خصوص گره‌گشایی از چالش‌های واردات خودروهای جانبازان باید تسریع شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد