انتظارات متخصصان بازار سرمایه از پزشکیان چیست؟

روز ۱۶تیر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران انتخاب و معرفی شد، توجه به نظر کارشناسان بازار سرمایه و راهکارهای پیشنهادی متخصصان این حوزه در کنار لزوم فاصله گرفتن از تصمیمات دستوری در بازار سرمایه را می‌توان از راهکارهای پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب برای برون رفت از مشکل بازار سرمایه دانست.

به گزارش اکونگار به نقل از ایسنا، صبح روز گذشته مورخ ۱۶ تیر ماه، مسعود پزشکیان پس از برگزاری دو مرحله انتخابات و با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۴۰۳ رای ماخوذه، به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران و رئیس دولت چهاردهم معرفی شد که مقرر است از نیمه مرداد ماه سال جاری (ماه آینده) به عنوان نهمین رئیس جمهور کشور، راهی پاستور شود.

پزشکیان، نهمین رئیس جمهور منتخب ایران طی برنامه‌ها و مناظره‌های انتخاباتی، برخی از دیدگاه‌های اقتصادی خود را در رابطه با مسائل کلان اقتصادی همچون، بورس و بازار سرمایه، مسئله تورم، نقدینگی و رشد اقتصادی، مطرح کرد که در این گزارش به بازخوانی دیدگاه‌های اقتصادی منتخب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حوزه بازار سرمایه و بورس می‌پردازیم.

روایت رسانه‌های خارجی از رفع تحریم‌ها در دولت چهاردهم/ پزشکیان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را بازمی‌گرداند؟

بازار سرمایه کشور در چند سال اخیر، تحولات و نوسانات بسیاری را پشت سر گذاشت و در برخی مواقع در شرایط بسیار نامطلوبی به سر برد. دو ابر ریزش بورس در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۲ نشان از شرایط نامساعد بازار سرمایه و شرکت‌های تولیدی بورسی در کشور دارد که نیاز برای توجه اساسی به وضعیت بازار سرمایه را برای دولت آینده ملزم می‌سازد.

مسعود پزشکیان قبل از انتخابات اخیر ریاست جمهوی و در زمان حضور در مجلس شورای اسلامی طی برخی اظهار نظرها در چند رسانه در رابطه با بازار سرمایه، دیدگاه‌های خود را عنوان کرده بود. همچنین بر لزوم توجه به نظر کارشناسان و متخصصان آگاه در حوزه بازار سرمایه برای برون رفت از چالش بازار سرمایه تامید داشته که نشان از توجه به نظرات کارشناسی درون حوزه بازار سرمایه دارد.

باید ثبات و امنیت را به بورس بازگردانیم

رئیس جمهور منتخب مردم ایران، اخیرا درباره برنامه‌های خود برای بورس و بازار سرمایه گفت: نگاه و موضع من روشن است. معتقدم اقتصاد یک نفر نیست و اینگونه نیست که یک نفر برای مملکت نقشه اقتصاد بکشد، بلکه مجموعه‌ای از اقتصاددان‌ها هستند که متناسب با تخصص خود برای اینکه چگونه با چه مشکلی برخورد کنند، نسخه طراحی خواهند کرد.

پزشکیان معتقد است اگر ما بخواهیم کاری انجام دهیم، باید کارشناسان متخصص مربوط به آن رشته را به کار بگیریم؛ چرا که دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند و اصولا نباید به تولید دستور دهد چه چیزی تولید کند و با چه قیمتی عرضه کند و به چه میزان صادرات داشته باشد؛ چراکه مداخله دولت در اقتصاد همین بلا را چه بر سر بورس و چه بر سر بازار و تولید کننده می‌آورد.

به گفته وی، آنچه باید درباره بورس انجام دهیم این است که ثبات و امنیت را به بورس برگردانیم و پول کسری دولت را از بورس جبران نخواهیم کرد؛ چراکه دولت‌ها کسری خود را از آنجا جبران می‌کنند.

دخالت دستوری دولت در بورس اشتباه است

رئیس جمهور منتخب مردم ایران می‌گوید وقتی دولت در قیمت گذاری دخالت نکند و در قوانین دخالت و بی ثباتی ایجاد نکند و در کار تولید مداخله نداشته باشد، بورس مسیر خود را طی می‌کند. از نظر تخصصی و علمی میان اقتصاد بهداشت و درمان، اقتصاد صنعت، اقتصاد پولی و مالی و اقتصاد بورس زمین تا آسمان با هم تفاوت وجود دارد و ما جهت حل ناترازی‌ها در هر حوزه قطعا از کارشناسان مربوطه و متخصصان آن حوزه استفاده خواهیم کرد. حل مشکل بورس با یک نسخه ساده امکان پذیر نیست، بلکه حتی موج تحریم نیز در بورس تاثیرگذار خواهد بود.

اولویت بخشی به نظر کارشناسان متخصص

چندی پیش و قبل از دور اول انتخابات دکتر پزشکیان با انتقاد از وضعیت نابسامان بازار سرمایه کشور گفت: بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار، بدترین دوران خود را طی سال‌های اخیر، سپری کرده و مشکل آن همان مشکلات اقتصادی کشور، دخالت ناروای دولت در کسب و کارها و تحریم‌های بین‌المللی است و برنامه‌ خود برای بهبود شرایط بازار بورس را منوط به نظر کارشناسان این حوزه دانسته و تاکید کرد که در وهله اول، بایستی سخن کارشناسان را طبق شواهد علمی شنید.

باید اشاره داشت؛ به نظر می‌رسد که رئیس جمهور منتخب، یکی از بهترین راهکارها را برای حل مشکل بورس یعنی توجه به نظر کارشناسان و راه کارهای آنها برای برون رفت از وضعیت نامساعد بازار سرمایه، اتخاذ کرده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد