۱۰ گام برای ورود به بورس کالا / سود به شما چشمک می‌زند

خریداران برای خرید از بورس کالا باید ۱۰ مرحله اساسی را طی کنند که شروع آن با ثبت نام در سایت سجام و تکمیل فرایند اهراز هویت است.

به گزارش اکونگار، برای خرید کالا از بورس باید مراحل ده گانه معامله را طی کنیم. اول باید بدانیم در این بازار چهار گروه کالایی اصلی مورد معامله قرار می‌گیرند. محصولات صنعتی و معدنی، محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و محصولات کشاورزی چهار دسته از محصولاتی هستند که در بورس عرضه می شود. خریداران این کالا ها از طریق بازار بورس کالا، دست بازی برای معامله خواهند داشت.

تاثیرپذیری بورس از ۵۰ روز ریاست جمهوری موقت؟ / تعطیلی بازار سرمایه تکرار نمی‌شود

10 مرحله معامله

خریداران  برای خرید از این بازار باید 10 مرحله اساسی را طی کنند که شروع آن با ثبت نام در سایت سجام و تکمیل فرایند اهراز هویت است. 

در اولین گام خریدار باید به یک کارگزاری بورس مراجعه و کد معاملاتی بورس کالا بگیرید. این کد به همراه مدارک هویتی شرکت از جمله اساسنامه هویتی شرکت یا موسسه  مشتری و همچنین مدارک مالی شرکت از جمله مدارک مورد نیاز برای خرید در بورس کالا هستند. 

در مرحله دوم خریدار فرم سفارش خود را در نزد کارگزار تکمیل می کند و قیمت پیشنهادی خود را ارائه می دهد.

در گام بعدی باید حداقل سپرده‌ای که برای معامله مورد نیاز است به حساب کارگزار و نزد اتاق پایاپای واریز شود.

بخش بعدی از مراحل معامله در بورس کالا بر عهده کارگزاری است که مشتری در ابتدا به او مراجعه کرده. در این مرحله کارگزار سفارش خریدار و قیمت پیشنهادی او را به تالار معاملات انتقال می دهد.

در گام پنجم کارگزار از جانب فروشنده در حراج شرکت می‌کند، و سپس فرایند معامله در تالار معاملات تکمیل می شود. 

بعد از آنکه معامله در تالار معاملاتی به نتیجه رسید خریدار باید باقیمانده وجه معامله را بعد از کسر کردن سپرده اولیه از مبلغ کل معامله، به حساب کارگزار خود و نزد اتاق پایاپای واریز کند.

در مرحله بعد باید معاملات به صورت اسنادی در اتاق پایاپای تسویه شوند تا اسناد معاملاتی خریدار برای بستن معامله صادر شوند، در همین گام قدم بعدی نیز باید برداشته شود که شامل تسویه مالی معاملات در اتاق پایاپای می‌شود. 

گام نهم برای شفاف سازی هزینه ها و تعیین و تکلیف نهایی است بدین صورت که  پس از کسر هزینه‌ها، نقل و انتقال وجوه  به حساب بانکی معامله‌گران صورت می‌گیرد.

پله نهایی مربوط به بحث دریافت مجوز یا پروانه بهره برداری است. در این مرحله، باید مجوز یا پروانه بهره‌برداری کالاهای مربوطه را از سامانه‌های مربوطه دریافت کنید.  برای مثال، کالاهای تولیدی پتروشیمی نیاز به ثبت نام مشتری در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند که باید در این مرحله انجام شوند. 

برای وارد شدن به بورس کالا همه ی این مراحل باید قدم به قدم طی شوند تا در نهایت خریداران بتوانند به معامله برسند. این نوع از معامله کالا می تواند به طریقی بستر معاملات را گسترش  داده و هزینه های معاملاتی را پایین آورد. 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان