رکورد تلخ بیشترین روزهای منفی متوالی بورس متعلق به چه دولتی است؟ / رکورد ۱۲ روزه فعلی ادامه می‌یابد؟ + نمودارها

ریزش آبشاری بورس تهران در این روزها باعث تلخکامی سهامدارانی شده است که به امید وعده های فراموش شده دولتمردان اقدام به سرمایه گذاری کردند. گرچه این تلخکامی بی سابقه نبوده ولی دولت رئیسی که بورس را از اولویت های خود می خواند، نزدیک است رکورد بیشترین روزهای متوالی منفی بازار سرمایه را به خود اختصاص دهد.

به گزارش اکونگار، چندی است که تالار شیشه ای حال و اوضاع خوبی ندارد. بورس اوراق بهادار با احتساب امروز، دوشنبه 24 اردیبهشت ماه، 12 روز کاری متوالی است که کندل مثبتی به خود ندیده است. توالی روزهای منفی بازار سرمایه، یادآور روزهای تلخ سال 1387 است که باعث دود شدن سرمایه مردم شد.

بورس در چارتر شرکت‌های دولتی/ بازار سرمایه قلکی برای دولت

 اواخر تیر سال 1387 در زمان دولت اول محمود احمدی نژاد، بورس پس از ناکامی در رسیدن به قله 13 هزار واحدی، با افت شدیدی مواجه شد و بیشتر از 38 درصد از ارزش خود را تا اوایل فروردین سال 1388 از دست داد. این اتفاق به صورتی رخ داد که رکورد بیشترین روزهای متوالی منفی بورس متعلق به آن دوره یعنی حد فاصل 25 آبان تا 7 دی 1387 (یعنی 21 روز کاری) است.

87

پس از ریزش بورس در سال 1388 یکی از تاریخی ترین سقوط های بورس در سال 1392 زمانی که حسن روحانی سکان دار دولت یازدهم بود، رخ داد. جایی که بورس نتواست به سقف 90 هزار واحدی برسد و ریزش خود را شروع کرد. رکود بازار طی سال های 1392 تا 1394  بورس را تا محدوده 61 هزار واحدی پایین آورد. درمیانه این بازه زمانی از 21 مرداد تا 16 شهریور 1393 به مدت 18 روز کاری متوالی بورس روی مثبت به خود ندید.

92

اما این تمام ریزش های تاریخی بازار سرمایه نیست. بورس در سال 1399 پس از آنکه مسئولان و مدیران کشور از مردم خواستند در بورس سرمایه گذاری کنند، با استقبال شدید سرمایه گذاران حقیقی مواجه شد. این موضوع باعث وارد شدن حجم سنگینی از سرمایه به بازار سرمایه شد که رونق بازار سرمایه را به همراه داشت. بورس قله 2 میلیون واحدی شاخص کل را به راحتی فتح کرد ولی پس از چند روز ریزش خود را شروع کرد.

99

پس از ریزش سنگین و سهمگین بازار بورس اوراق بهادار در تابستان 99، منتقدین دولت دوم روحانی درهر محفلی که مناسب دیدند از بی کفایتی مدیران و مسئولان مربوطه در این باره گفتند. تا جایی که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 همه نامزدهای انتخاباتی از برنامه هایشان برای رونق بازار سرمایه سخن می راندند.

سید ابراهیم رئیسی پیروز انتخابات سال 1400 کسی بود که رونق بورس را از اولویت های اصلی خود نام برده بود، اما پس از حدود دوسال از سکونت او در پاستور، بورس که در اوایل سال گذشته پس از گذر از قله تاریخی خود به محدوده 2 میلیون و پانصد هزار واحدی رسیده بود، با اخبار منفی از تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها روند ریزشی به خود گرفت.

99-402

بورس اکنون در حالی بی رمق است که بازارهای دیگر همچون طلا و ارز سیرصعودی داشته اند و از این حیث، بازار سرمایه عقب مانده است. حال که بورس جانی ندارد و رسیدن به رکورد بیشترین روزهای متوالی منفی در سال 1387 دور از دسترس نیست، مشخص نیست که مسئولان فعلی که در دولت قبل خود را ناجی بورس می خواندند چه برنامه ای برای حفظ سرمایه و اعتماد مردم دارند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان