نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفت‌وگو با «اکونگار»:

با ترکمنستان توافق واردات گاز کرده‌ایم، کمبود برق کمتر می‌شود

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: امروز به دلیل قیمت‌های دولتی در بخش انرژی، در مصرف نیز تعادل نداریم و از نرم مصرف در دنیا بالاتر هستیم. در واقع یارانه‌هایی در بخش انرژی از سوی دولت تخصیص پیدا می‌کند که سبب بدمصرفی مردم و اسراف شده است.

به گزارش اکونگار، مهرماه سال جاری، واردات گاز از ترکمنستان رسمیت پیدا کرد و به اعتقاد کارشناسان بخشی از مشکلات صنایع کشور با این موضوع برطرف خواهد شد. به نظر کارشناسان، کاهش هزینه‌های ترانزیت گاز از جنوب به شمال کشور، رفع مشکل ناترازی گاز در برخی فصول، جلوگیری از قطع گاز صنایع و در نتیجه ایجاد اشتغال و درآمد ملی بیشتر اشاره می‌کنند. تقویت فشار شبکه گازی در شمال شرق کشور نیز از دیگر مزیت‌هایی است که واردات گاز از ترکمنستان برایمان خواهد داشت.

حمیدرضا صالحی، نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران در رابطه به «اکونگار» گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده و توافقاتی که با ترکمنستان برای واردات گاز شده، خوشبین هستیم که امسال کمبود گاز و به تبع آن کمبود برق کمتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

وی معتقد است: دولت باید برای افزایش قدرت خرید مردم برنامه ریزی کند. اگر قدرت خرید را بالا ببریم در کنار آن می توانیم قیمت ها را واقعی کنیم تا برای سرمایه گذاران انگیزه سرمایه گذاری ایجاد شود. امروز به دلیل قیمت‌های دولتی در بخش انرژی، در مصرف نیز تعادل نداریم و از نرم مصرف در دنیا بالاتر هستیم. در واقع یارانه‌هایی در بخش انرژی از سوی دولت تخصیص پیدا می‌کند که سبب بدمصرفی مردم و اسراف شده است. در ادامه مشروح صحبت‌های نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران را بخوانید.

با توجه به اینکه تابستان را با قطعی برق صنایع گذراندیم و با در نظر گرفتن اینکه ناترازی گاز نیز در زمستان ممکن است به نیروگاه ها فشار وارد کند؛ ممکن است صنایع در زمستان با خاموشی مواجه شوند؟

بزرگ ترین مشکل ما در زمستان کمبود گاز است از گذشته در این بخش ناترازی وجود داشته و هر سال با توجه به رشد مصرف و عدم سرمایه گذاری جدید در این حوزه، این کمبود بیشتر شده است. قطعا یکی از مصرف کنندگان بزرگ بعد از مصرف کنندگان خانگی، نیروگاه ها هستند. اما از لحاظ اولویت بندی شرکت گاز ممکن است نیروگاه ها اولویت نداشته باشند. با لحاظ شرایط موجود و عدم سرمایه گذاری مناسب، امسال نیز در زمستان احتمال نرسیدن گاز به نیروگاه ها و در نتیجه کمبود برق وجود دارد.

نیروگاه ها به میزانی که سوخت مایع و مازوت بسوزانند می توانند تولید برق داشته باشند و در صورت عدم استفاده از گازوئیل و دیگر سوخت ها، توان تولیدشان کاهش خواهد یافت. سوخت مایع نیز به دلیل مشکلات زیست محیطی و آلایندگی هایی که دارد؛ منع مصرف دارد لذا نمی توان به جایگزینی این سوخت نیز امید زیادی داشت.

با تمهیداتی که اندیشیده شده و توافقاتی که با ترکمنستان برای واردات گاز شده، خوشبین هستیم که امسال کمبود گاز و به تبع آن کمبود برق کمتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

چرا با وجود اینکه سال هاست درگیر این ناترازی هستیم؛ برای افزایش تولید سرمایه گذاری نمی کنیم؟

اقتصاد انرژی ساز و کارهای جدیدی را می طلبد که با سازو کارهای سنتی ما همخوانی ندارد. از سوی دیگر با نظام قیمتی که در این حوزه تعریف شده است جذابیتی برای سرمایه گذار ایجاد نمی شود. دولت اصرار دارد برای حمایت از مصرف کننده قیمت ها را مطابق با تورم افزایش پیدا نکند. اما هزینه تولید بر اساس تورم افزایش می یابد. از این رو اگر دولت خواهان ورود سرمایه به این حوزه است باید به سمت واقعی سازی قیمت ها و اقتصاد انرژی حرکت کند. امروز واقعی سازی برای بسیاری از کالاها و خدمات اتفاق افتاده است اما در بخش انرژی همچنان بر قیمت های دولتی تاکید می شود.

آیا در صورت واقعی سازی قیمت‌ها، مصرف کننده توان پرداخت هزینه‌ها را خواهد داشت؟

دولت باید برای افزایش قدرت خرید مردم برنامه ریزی کند. اگر قدرت خرید را بالا ببریم در کنار آن می توانیم قیمت ها را واقعی کنیم تا برای سرمایه گذاران انگیزه سرمایه گذاری ایجاد شود. امروز به دلیل قیمت های دولتی در بخش انرژی، در مصرف نیز تعادل نداریم و از نرم مصرف در دنیا بالاتر هستیم. در واقع یارانه هایی در بخش انرژی از سوی دولت تخصیص پیدا می کند که سبب بدمصرفی مردم و اسراف شده است.

 

 

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد