مرتضوی: دولت پول برای اجرا ندارد

افزایش حقوق بازنشستگان پشت چراغ قرمز دولت / «نه» صریح وزیر کار به مصوبه مجلس

وزیر کار در واکنش به مصوبه مجلس برای افزایش حقوق بازنشستگان کفت: اگر منبعی را در این زمینه پیش بینی کردند حتما به دولت اعلام کنند.

به گزارش اکونگار، در اواخر آبان، مجلس شورای اسلامی مصوبه افزایش سن بازنستگی را به تصویب رساند. بر اساس گفته رییس مجلس شورای اسلامی، آقایان شاغل ورودی ۱۴۰۳ به بعد برای بازنشستگی باید ۳۵ سال سابقه خدمت و یا ۶۲ سال سن و بانوان شاغل ورودی همین سال باید ۳۰ سال سابقه خدمت و یا ۵۵ سال سن داشته باشند و این موضوع برای شاغلان در حال خدمت به صورت زمان‌دار بوده که متوسط آن حدود ۲ ماه است.

این مصوبه واکنش‌های جدی از سوی نمایندگان کارگری، فعالان اجتماعی و کارشناسان اقتصادی داشت و همه آن را یک مصوبه ضد کارگری خواندند. 

صولت مرتضوی، وزیر کار روز بعد در  حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با زمان اجرایی شدن طرح پرحاشیه افزایش سن بازنشستگی گفت: مصوبه مجلس درباره سن بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۵ به اجرا درمی‌آید.

وی افزود: حدود ۱۵۰ هزار فروشگاه به این سامانه متصل شدند و هر چه از آن می‌گذرد، استقبال عمومی از آن بیشتر می‌شود. از ۱۷ آبان تا امروز بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر از آن استفاده کرده‌اند. در لایحه بودجه ۱۴۰۳ هم به آن توجه ویژه شده است.

منبع افزایش حقوق بازنشستگان مشخص نیست

به گزارش تسنیم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به مصوبه مجلس برای افزایش حقوق بازنشستگان گفت: باید منابع آن را هم مشخص کنید.

وی افزود: درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این است که اگر منبعی را در این زمینه پیش بینی کردند حتما به دولت اعلام کنند.

مرتضوی با رد "مطالبات صندوق ها" به عنوان منبع پیش بینی شده در این زمینه گفت: مطالبات صندوق ها بابت هزینه هایی است که انجام شده است و اساسا امکان اجرایی ندارد. از سوی دیگر ما اینقدر طلب از دولت نداریم.

وی در پایان گفت: چنانچه مجلس منابع این طرح را پیش بینی کرده باشد قطعا اجرا می کنیم اما گر منابعی در این خصوص پیش بینی نکرده باشد قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید صندوق‌های شرکت‌های زیانده را حذف یا واگذار کنیم یا اینکه به کسی که می تواند اجرایی کند، واگذار کنیم. 

افزایش سن بازنشستگی راهی برای حل بحران صندوق‌هاست

به گزارش جماران، صولت مرتضوی  درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: این قانون توسط مجلس تصویب شده که اگر به تایید شورای نگهبان برسد حتما اجرایی خواهد شد. بالاخره چارچوب و قاعده‌ای برای تقویت ضریب پشتیبانی صندوق‌ها پیش‌بینی کرده اند که یکی از راه‌ها افزایش سن بازنشستگی است.

وی ادامه داد: موسسات و شرکت‌های اقتصادی که زیان‌ده هستند را باید کم کنیم یا بتوانیم این شرکت‌ها را کوچک‌سازی و چابکسازی کنیم. همچنین بجای بنگاه‌داری سهامداری صورت بگیرد و منابع شرکت‌ها را افزایش بدهیم. متأسفانه آن چیزی که از شرکت‌ها بدست می‌آید با آن چیزی که معدل هزنیه‌ها از جمله مستمری آن‌ها هستند چیزی دیگری را نشان داده می‌شود.

وزیرکار در پایان خاطرنشان کرد: چابکسازی شرکت‌ها حتما اجرایی می‌شود. باید صندوق‌های شرکت‌های زیانده را حذف یا واگذار کنیم یا اینکه به کسی که می تواند اجرایی کند، واگذار کنیم. این صندوق ها همچنین از بانکداری به سهامداری گرایش پیدا کنند. باید از نیروهای خلاق و شایسته در این زمینه استفاده کنیم تا بتوانیم بهره‌بردای و رشد داشته باشیم.   

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد