مدیر سابق موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا در گفت‌وگو با«اکونگار» :

صندوق‌های بازنشستگی به ماشینی می‌مانند که جوش آورده / صندوق‌ها، بودجه عمرانی دولت را به گروگان گرفتند + فیلم

میکاییل عظیمی استاد اقتصاد معتقد است«هزینه صندوق‌ها، بودجه عمرانی دولت را به گروگان گرفته و به ماشینی می‌مانند که جوش آورده است.»

به گزارش اکونگار، میکاییل عظیمی استاد اقتصاد، توسعه و مدیر سابق موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی کشوری از معدود اقتصاد خوانده‌های مسلط به موضوع صندوق‌های بازنشستگی است. با او درباره مساله صندوق ها که برخی  صاحبنظران اقتصادی و اجتماعی از آن به عنوان بحران و حتی  ابربحران جامعه کنونی ایران یاد می‌کنند ،به صحبت نشستیم.

عظیمی با اشاره به سهم ۳۰هزار میلیارد تومانی کسری صندوق‌ها در بودجه دولت، بر این باور است که هزینه صندوق‌ها، بودجه عمرانی دولت را به گروگان گرفته است. و این درحالی است که در بدترین حالت حقوق پرداختی به بازنشستگان حداکثر کفاف ۵۰ درصد  هزینه‌های ماهانه آنها را می‌دهد. 

در ادامه مشروح صحبت‌های وی را ببنید. 

به گزارش اکونگار، آمارهای تامین اجتماعی می‌گوید: حدود هفت میلیون نفر شاغل کشور خارج از پوشش بیمه بازنشستگی بوده‌اند که حدود ۷۰۰ هزار نفر آن مزد و حقوق‌بگیران مشمول بیمه اجباری و حدود شش میلیون نفر از غیر‌مزد و حقوق‌بگیران مشمول بیمه غیر‌اجباری بوده‌اند. آخرین اطلاعات موجود نشان­ ­می­دهد، تنها۷۲/۶۹ درصد جمعیت فعال کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند این مورد باعث کاهش ورودی و افزایش خروجی صندوق‌ها م‌­شود.

بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس؛ باتوجه به میانگین نسبت پشتیبانی بیمه‌شدگان کشور می‌توان دریافت که وضعیت اغلب صندوق‌های بازنشستگی بحرانی است. سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور در حال حاضر و براساس داده‌های سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵.۱ میلیون بیمه‌شده اصلی و نزدیک به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیر دارد.

نسبت پشتیبانی این سازمان ۴.۲ است که نزدیک به حداقل نسبت پشتیبانی برای عدم ورشکستگی یک سازمان بیمه‌ای است. اطلاعات صندوق حکایت از کاهش نسبت پشتیبانی دارد به نحوی که از سال ۱۳۹۹ که این نسبت ۴.۳۲ بوده به ۴.۲ در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

صندوق بازنشستگی کشوری که پس از سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین صندوق بازنشستگی به شمار می‌رود در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۲۵ هزار بیمه‌شده اصلی (شاغل کسورپرداز) و ۱.۵۸ میلیون بازنشسته داشته است. بنابراین نسبت پشتیبانی این صندوق در این سال ۰.۵۹ است که نشان‌دهنده وضعیت فوق بحرانی آن است.

روز گذشته مجلس شورای اسلامی در راستای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی مصوبه‌ای در رابطه با افزایش سن بازنشستگی به تصویب رساند. 

در این مصوبه آمده است که  میزان افزایش سنوات خدمت پلکانی است و بیشتر افراد در حد چند ماه به سنوات خدمتشان اضافه می‌شود و افرادی که به‌تازگی شروع به کار کنند به میزان سنوات خدمت آن‌ها حداکثر 5 سال اضافه می‌شود.

رییس مجلس در واکنش به انتقادهای فراوان از این مصوبه گفت: آقایان شاغل ورودی ۱۴۰۳ به بعد برای بازنشستگی باید ۳۵ سال سابقه خدمت و یا ۶۲ سال سن و بانوان شاغل ورودی همین سال باید ۳۰ سال سابقه خدمت و یا ۵۵ سال سن داشته باشند و این موضوع برای شاغلان در حال خدمت به صورت زمان‌دار بوده که متوسط آن حدود ۲ ماه است.

همچنین وزیر کار در حمایت از مصوبه جنجالی مجلس گفت: ضریب پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی به شدت کاهش پیدا کرده که در صورت ادامه داشتن این روند صندوق‌ها در آینده نزدیک قادر به پاسخگویی به ذی‌نفعان خود نخواهند بود.

دیدگاه
آخرین اخبار