ادامه فرصت سوزی تجارت خارجی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

در نشست شورای گفت‌وگوی استان البرز با اشاره به چالش انرژی صنایع، بر ضرورت اندیشیدن تمهیدات ویژه برای تأمین سوخت زمستانه صنایع و کمک به تداوم تولید آنها تأکید شد.

به گزارش اکونگار به نقل از اتاق ایران آنلاین، در صد و یازدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز ضمن اشاره به‌ضرورت تأمین سوخت زمستانه و مقابله با قاچاق آن در این استان بر بهبود سیستم مراودات پولی و ارزی بین‌المللی به‌عنوان خواسته فعالان بخش خصوصی در حوزه صادرات از دولت و بانک مرکزی تأکید شد.

مجتبی عبداللهی در این نشست، گفت: فعالان اقتصادی تولید و صنعت باوجود کوله‌باری از مشکلات مالی، ارزی و زیرساختی ازجمله ناترازی انرژی و کمبود برق و گاز مانع بازایستادن و توقف چرخ تولید شده‌اند.

وی با اشاره به در پیش داشتن روزهای سرد سال بر اهمیت تأمین سوخت زمستانه و ضرورت توجه نهادهای مربوطه به این امر تأکید کرد و گفت: فعالان اقتصادی و مدیران واحدهای تولیدی در صورت نیاز به سوخت بیشتر و یا مدیریت تأمین آن در زمستان امسال باید از اکنون خواسته‌های خود را مطرح کنند تا در زمینه سوخت و گاز با مشکل قطعی مواجه نشویم.

استاندار البرز همچنین خواستار تشکیل کمیته‌ای با مسئولیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه البرز به‌منظور بررسی مسائل مرتبط به تأمین سوخت و گاز به‌ویژه مشکلات فعالان حوزه تولید و صنعت استان در این زمینه شد.

عبداللهی با این توضیح که مسئله قاچاق سوخت در استان البرز نیز وجود دارد، عنوان کرد: این مسئله در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا استان مطرح شد و باید با این مشکل مقابله کنیم.

سهم ۹۰درصدی ناترازی انرژی از چالش‌های اقتصادی کشور

بازچرخانی آب فاضلاب شهرک‌های صنعتی البرز و احداث تصفیه‌خانه‌های جدید در دستور کار باشد

وی همچنین به مسئله بازچرخانی آب فاضلاب شهرک‌های صنعتی و در صورت لزوم راه‌اندازی تأسیسات جدید در این بخش تأکید کرد و گفت: این موضوع باید از سوی مدیران شهرک‌های صنعتی به‌صورت جدی موردتوجه قرار گیرد و تصفیه‌خانه‌ها در شهرک‌های صنعتی به‌گونه‌ای احداث و فعال شود که بازچرخانی مجدد آب در این مجموعه‌ها امکان‌پذیر باشد.

استاندار البرز از صاحبان سرمایه و سرمایه‌گذاران برای ایجاد و راه‌اندازی کارخانه‌های تولید انرژی به‌منظور تولید و تأمین برق در استان دعوت کرد.

لزوم بهبود سیستم مراودات پولی و ارزی بین‌المللی

در ادامه نشست، پرهام رضایی، رئیس اتاق کرج با اشاره به ابلاغیه وزیر کشور به استانداران درباره تقویت نقش «شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی» استانی برای رفع مشکلات زیرساختی حوزه تولید و اقتصاد، گفت: وزیر کشور در متن ابلاغیه مذکور تأکید کرده است که این شورا باید به ریاست استانداران و با همکاری روسای اتاق‌ها به‌طور مرتب و به‌صورت ماهانه تشکیل شود.

رضایی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های فعالان بخش خصوصی، به‌ویژه صادرکنندگان، تعطیلی روز پنج‌شنبه و قطع ارتباطات تجاری و بین‌المللی به مدت ۴ روز است، افزود: با احتساب تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها در ایران و تعطیلی‌های شنبه و یکشنبه در دیگر کشورها، تولیدکنندگان، صنعتگران و تجار تنها سه روز کاری در هفته برای ارتباط با دنیا فرصت دارند که این موضوع تجارت کشور را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. بدین منظور فعالان بخش خصوصی از نمایندگان مجلس خواسته‌اند تا در این زمینه تصمیمات صحیح اتخاذ کنند.

رضایی در ادامه عنوان کرد: محدودیت‌های ناشی از بسته شدن شبکه سوئیفت بر روی بانک‌های ایرانی نیز مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده و برخی از فعالان به تعطیلی موقت یا کاهش تولید روی آورده‌اند. انتظار می‌رود دولت با همکاری بانک مرکزی برای بهبود سیستم مراودات پولی و ارزی بین‌المللی چاره‌اندیشی کند.

جشنواره ملی امیرکبیر، فرصتی برای ارتقای تعامل دانشگاه و صنعت

رئیس اتاق کرج در خصوص برگزاری چهارمین دوره جشنواره ملی امیرکبیر در تاریخ ۲۰ دی‌ماه امسال به میزبانی اتاق کرج و با همکاری و مشارکت جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان استان نیز گفت: این جشنواره به مناسبت سالگرد شهادت میرزا محمدتقی خان فراهانی (امیرکبیر) و با هدف ارتقاء شأن علمی و توسعه اقتصادی کشور برگزار می‌شود.

 وی توضیح داد: این دوره از جشنواره ملی امیرکبیر شامل ۷ گروه آزمایشی فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی، دامپزشکی و علوم دامی، هنر و معماری و کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست است و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه‌های سراسر کشور می‌توانند پایان‌نامه‌ها یا رساله‌های دفاع شده خود در بازه زمانی یکم مهرماه ۱۴۰۰ لغایت ۳۰ مهرماه ۱۴۰3 را به دبیرخانه ارسال کنند و مهلت ارسال آثار از ۲۰ مهرماه تا ۲۵ آذرماه تعیین شده است.

رضایی تأکید کرد: هدف اصلی جشنواره ملی امیرکبیر، توسعه تعامل و همکاری میان دانشگاه، جامعه و صنعت است و امید می‌رود با استقبال خوب دانشجویان و جامعه علمی مواجه شود.

در ادامه این نشست، علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی، گفت: با تشکیل مستمر و منظم جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار و دبیری رئیس اتاق کرج بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی استان حل‌وفصل شده یا در حال پیگیری است. در مجلس شورای اسلامی نیز تلاش ما این است که از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این پارلمان مهم به‌ویژه کمیسیون‌های تخصصی، بهره‌برداری کافی را در راستای حمایت از تولید داشته باشیم.

ضرورت بررسی واردات خودرو به دلیل گلایه شهروندان از کیفیت خودروهای داخلی

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم توجه به بخش پژوهش و فناوری در صنایع کشور گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه باید جدی‌تر گرفته شود، به‌ویژه در حوزه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش مؤثر هوش مصنوعی در بهبود کیفیت تولید، این موضوع باید در دستور کار باشد؛ زیرا تحول در سطح ملی نیازمند توجه به دو محور پژوهش و فناوری است.

وی با بیان اینکه امروز با گلایه‌های متعددی از سوی شهروندان در زمینه کیفیت نامناسب خودروهای داخلی مواجه هستیم، افزود: این گلایه‌ها موجب شده است که در کنار بحث تولید داخلی، قانون واردات خودروی خارجی مطرح شود.

حدادی عنوان کرد: بحث نظارتی ما در مجلس شورای اسلامی هر سه‌شنبه مختص بررسی تذکرات و موضوعات کمیسیون‌های تخصصی مجلس است. این آمادگی را داریم تا در جلسه‌ای کاربردی با حضور نمایندگان البرز در مجلس شورای اسلامی، چالش‌های فعالان حوزه صنعت استان را بررسی کنیم؛ زیرا این استان ازلحاظ تعدد واحدهای تولیدی مهم و اثرگذار جایگاه ویژه‌ای در حوزه صنعت کشور دارد و امیدواریم کارایی و کارآمدی بیشتری در این زمینه برای البرز حاصل شود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه از ابتدای شروع قانون‌گذاری در کشور بیش از ۱۲ هزار قانون مصوب شده است، گفت: بعضی از قوانین کشور منسوخ شده و برخی دیگر نیز باید کنار گذاشته شوند، به همین دلیل بحث تنقیح قوانین و مقررات در مجلس دوازدهم در حال کامل شدن است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد